arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۷۹۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۲

بالاخره تحریم ها تعلیق شد؛‌ اکنون چه اتفاقی در ایران می افتد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فایننشال تایمز نوشت: از دیدگاه محمد رضا بهزادیان، بهترین توصیف از اقتصاد ایران می تواند طیفی از رنگ خاکستری یا تا اندازه ای مایوس کننده باشد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت :" اوضاع اقتصادی ایران که ازنظر شفافیت تقریباً خاکستری روش بود، به علت تحریم ها خاکستری تیره شده است."

با لغو تحریم ها در روز دوشنبه، باید کم کم شاهد کاهش مشکلات اقتصادی باشیم.

او گفت :" امضای توافق هسته ای با قدرت های جهان باعث امیدواری شده است و احتمالاً فصل جدیدی را در روابط تجاری ایجاد می کند .

براساس مفاد توافق موقتی که با اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان یا همان به اصطلاح 1+5 به امضاء رسیده است، دولت میانه روی حسن روحانی به ازای لغو بخشی از تحریم های اقتصادی ،به مدت شش ماه فعالیت های هسته ای کشور را محدود خواهد کرد.

بهزادیان گفت بخش خصوصی ایران اولین بخشی بود که ازبابت این تحریم ها لطمه دید و آخرین بخشی خواهد بود که از لغو بخشی از این تحریم ها سود می برد.

تحلیل گران ایران می گویند از آنجا که کوبنده ترین تحریم ها در زمینه صادرات نفت خام و بانکداری به قوت خودباقی است، کاهش تحریم ها چندان زیاد نیست ،اما با این حال ،تاثیر آن در روحیه مردم ایران و درحوزه اقتصادی را نباید نادیده گرفت .سال گذشته ، نرخ تورم 3/39 درصد بود و تولید ناخالص داخلی کشور 8/5 درصد کاهش یافت . بیکاری در میان قشر جوان حدود 24 درصد است .

امیر سیروس رزاقی ، رئیس شرکت آرا ، گروه مشاوره خصوصی ، گفت :"امسال، کاهش تحریم ها احتمالاً برای اقتصاد ایران 15 میلیارد دلار سود آوری دارد. یعنی 3 میلیارد دلار درحوزه خودروسازی، صنایع هوایی ، تجهیزات پزشکی و داروسازی و 5-4 میلیارد دلار در زمینه صادرات محصولات پتروشمی. او افزود اگر تحریم ها همچنان به قوت خود باقی مانده بود ، 7 میلیارد دلار درآمد حاصل ازصادرات نفت که مسدود شده است، همچنان مسدود باقی می ماند.

پیش بینی می شود که بخش پتروشیمی از کاهش تحریم ها منتفع شود، چون این بخش برای افزایش تولیدات و صادرات خود آمادگی دارد. ایران 15 میلیارد دلار فراورده های پتروشیمی تولیدکرد که دوسال پیش بیشتر آن صادرشد. اما به علت تحریم ها این مبلغ در سال گذشته به 10 میلیارد دلار کاهش یافت .

مقامات ایران انتظاردارند که صنعت هواپیمایی نیز تقریباً به سرعت از کاهش تحریم ها سود برد. ناوگان هوایی متشکل از 243 فروند هواپیما است که هواپیماهای بوئینگ آن بیش از سه دهه پیش خریداری شده اند.حدود 100 فروند آن به علت نداشتن لوازم یدکی زمین گیر شده است. در ژانویه 2011میلادی ، بر اثر سقوط بوئینگ 727 ، حداقل 70 نفرکشته شدند.

اما علی رضا جهانگیریان ، معاون شبکه حمل ونقل گفت :" او پیش بینی می کند که درخلال دوماه بعد از خرید قطعات جدید،تعداد پروازها افزایش یابد .

خودروسازی ایران ، که بزرگترین بخش غیرنفتی کشور است ، ازجمله بخش هایی است که به زمان بیشتری نیاز دارد تا از کاهش تحریم ها سود برد، اگرچه تنها علت مشکلات صنعتی کشور تحریم ها نیست. باتوجه به ارزیابی تحلیلگران مبنی بر این که این صنعت در مجموع نیازمند حداقل 2 میلیارد دلار اعتبار تضمینی است، شرکت های خودرو سازی همچون ایران خودرو و سایپا شدیداً بدهکارند.

در خلال دو سال گذشته ،شمار خودروهای تولید شده در سال 2011 میلادی که حدود 6/1 میلیون دستگاه بود، اکنون 50 درصد کاهش یافته است . علت عمده آن سیاستی بود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهورسابق ایران، درپیش گرفت و با وجود افزایش تورم مانع از افزایش قیمت خودرو در کشور شد.

درنتیجه، خودرو سازان روز به روز بدهکارترشدند و نتوانستند به قطعه سازان پولی پرداخت کنند که باعث ورشکستگی آن ها شد . تحلیل گران معتقدند تحریم ها باعث افت این بخش شد، اما بازار ظرفیت دارد. درحال حاضر، 14 میلیون خودرو درسطح خیابان های ایران تردد می کنند که نیمی ازآن ها غیرقابل تعمیر است .

تحلیل گران امیدوارند رفع تحریم ها کمک کند بازار خودرو دوباره روی پای خود بایستد و این خودروسازان غربی ، به ویژه تولید کنندگان فرانسوی مثل کارخانه پژو را ترغیب کند تا وضعیت سابق خودرا دوباره به دست آورند.

اما اعتراض های کنگره ،تلاش های کاخ سفید در زمینه دیپلماسی و توافق هسته ای پایدار را درمعرض خطرقرارداده است چون شمار چشمگیری از گروه های فشار خواستار برچیده شدن تأسیسات هسته ای ایران و تصویب تحریم های جدیدی علیه این کشور هستند.

بانکدار برجسته ای گفت :" وقتی مبلغی را که سعودی کمک کرده و تعداد اسرائیلی هایی که برای تأثیرگذاردن بر کنگره و سنا به امریکا اعزام شده اند، تا مانع از این توافق شوند، می بینم ، نمی توانم به این قضیه خیلی خوشبین باشم. با این وضعیت، امکان موفقیت این توافق 50-50 است .
"
تحریم های گسترده تری که درحوزه بانکداری به قوت خود باقی است موجب ابهاماتی شده است.

بانکدار ارشدی گفت که مسئولان ایران به تجار گفته اند که هفت بانک اروپایی ازجمله «کامرز بانک» و «سوسیته ژنرال» برای انتقال 2/4 میلیارد دلار از مبالغ مسدود شده ایران درنظر گرفته شده اند، اما همچنان نوعی معما درمورد این که چه بانک ها ی ایرانی می توانند این پول را دریافت کنند باقی است، زیرا اکثر این بانک ها گرفتار تحریم های بانکی گسترده ای هستند که هنوز پابرجاست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
2
10
هیچ اتفاقی نمی افتد.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
13
خیلی جالب است که خودروسازان که حدود40 سال است یک بازاراختصاصی رادوقبضه اشغال کرده اندخیلی هم بدهکارند واصلاسودآورنیستند.بهتراست دراین صنعت تخته شودیا مدیران به صورت بنیادی عوض شوندودرنحوه اداره این شرکتها تجدیدنظرشودکه بااین همه حمایت هنوززیان ده هستند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
8
هیچی از فردا مملکت میشه بهشت برین!!!
نظرات بینندگان