arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۲

بیانیه شدیداللحن یک مرجع تقلید درباره "فیلم رستاخیز"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابنا نوشت: چهره پردازی از شخصیت‌های مقدس دینی در فیلم رستاخیز که مجوز حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است، احساسات دینی قشرهای مختلف مردم مؤمن و متدین را برانگیخته است.

نمایش چهره‌های حضرت عباس (ع) و فرزندان معصوم امام حسین (ع) در فیلم سینمایی "رستاخیز" که بر خلاف سنت معهود در کشور صورت گرفته است، واکنش‌های اعتراض‌آمیز فراوانی نیز از سوی مراجع، علماء و شخصیت‌های مذهبی سیاسی کشورمان به همراه داشته است.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها «حضرت آیة‌الله العظمی علوی گرگانی» از مراجع عظام قم با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تأکید کرده‌اند که اینگونه رفتارها در سایه سهل‌انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوء استفاده برخی فیلمسازان شده است.

ایشان همچنین گفته‌اند که کم رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسؤولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.

متن بیانیه حضرت آیة الله العظمی علوی گرگانی به این شرح است:

بسمه تعالی

متأسفانه در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب که با اعتقاد و ایمان مردم و رهبری مراجع عظام مخصوصا امام خمینی رحمه الله به بار نشست، بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی‌بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلم‌ها، در فیلمی در جشنواره فجر این ذوات نشان داده شد. لذا این موضوع نوعی بی‌احترامی و بی‌توجهی به نظر دینی مراجع تقلید می‌باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امام‌زادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اینجانب این عمل را محکوم می‌کنم.

شکی نیست که اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوءاستفاده برخی فیلم‌سازان شده است و لذا توصیه می‌شود وزارت محترم ارشاد در نظارت‌های خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند. طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کم‌رنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه‌های فرهنگی شده و کم‌رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.

امید است خداوند شفاعت ذوات مقدسه و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را نصیب ما و شما کند.

سید محمدعلی علوی گرگانی

ابنا در ادامه می‌نویسد: شایان ذکر است در حالی که نشان ندادن چهره پیامبر اکرم(ص)، اهل‏‌بیت(ع)، خلفای نخستین، همسران پیامبر(ص) و چهره‌های مقدس و معصوم، یک هنجار مورد قبول در بین فیلم‌سازان متدین شیعه و سنی است، متأسفانه این نکته در فیلم سینمایی "رستاخیز" که امروز در جشنواره فجر به نمایش درآمد رعایت نشد و علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس(ع)، در ده‌ها سکانس دیگر چهره فرزندان و خانواده امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع) و ... یک به یک نشان داده می‌شود.

این در حالی است که سه سال پیش مسأله تصویر کردن چهره حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه و بازی یک هنرپیشه به جای ایشان، جامعه متدینین را بشدت نگران کرد و سرانجام با مواضع محکم مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، مظاهری اصفهانی، علوی گرگانی، محمدصادق روحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی تبریزی و حسینی شاهرودی این کار صورت نگرفت.
نظرات بینندگان