arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۱۷۷
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۲

چه بلايي بر سر سهام مردم در بورس آمده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سقوط شاخص کل بازار سهام تهران، در حالی در آخرین روز هفته جاری ‌ادامه یافت که روند نزولی بازار سهام از نزدیک یک ماه گذشته آغاز شده‌ و مسئولان بازار در‌‌ همان روزهای نخست سقوط شاخص، همچون همیشه وعده‌های حمایت از بازار ‌سر می‌دادند و این سقوط شاخص را گذرا ‌می‌دانستند؛ اما تداوم روند نزولی بازار، نشان داد ‌بورس تهران ‌مشکلات ساختاری دارد.به گزارش «تابناک» امروز نیز در آخرین روز هفته جاری، شاخص بازار سهام دوباره ‌سیر نزولی داشت و با کاهشی نزدیک ۱.‌۴ درصدی، نشان داد که نمی‌توان بازار سهام را با وعده‌های غیر عملیاتی و در کنار آن مصاحبه و عملیات روانی مدیریت کرد.

بنا بر این گزارش، روند کاهش شاخص بورس ـ که ‌بیش از بیست روز قبل آغاز شده ـ بیش از همه ناشی از فروکش کردن تدریجی جو خوش‌بینانه‌ای بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری بر فضای اقتصاد و بازار سهام حاکم شده بود و با روند مذاکرات هسته‌ای به اوج خود رسید. ورود سرمایه‌های جدید به بازار در عین تخلیه نقدینگی از بازار ارز و طلا ـ در پی ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار ـ و همچنین موفقیت نسبی صندوق‌های سهام مشترک در بازار، منجر به آن شده بود که بازدهی بازار سهام به شدت در ماه‌های اخیر افزایش یابد.

اما تنها تلنگری کافی بود که نشان دهد ‌این جو خوشبینانه بر خلاف عوامل ساختاری پایدار که متأسفانه کمترین اقدام برای آن‌ها طی سال‌های اخیر انجام گرفته‌، نمی‌تواند چندان دوامی در بازار بورس داشته باشد.

توقف نماهای پتروشیمی که در مجموع حدود ۴۰ درصد از ارزش بازار را تشکیل می‌دهند و در کنار آن موضوع نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها شاید‌‌ همان تلنگری بود که به یکباره بازار را با یک واقعیت ‌رو‌به‌‌رو ‌ساخت و برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران از سودآوری شرکت‌ها نیز مزید بر علت شد تا صف‌های فروش در بازار شکل بگیرد و بازدهی بازار بورس تهران به شدت کاهش یابد.

پیش از این در گزارشی به مشکلات ساختاری بازار بورس تهران اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها واکنش‌های کهکشانی بازار به رویدادهای پیرامونی و به ویژه سیاسی کشور است. اینکه بازار ‌تعادل منطقی ندارد و بیش از اندازه نسبت به تحولات بیرونی واکنش نشان می‌دهد؛ واکنشی که ضریب تأثیر آن با واقعیت بیرونی چندان هماهنگی ندارد.

به عبارت دیگر، در حالی که بازار بیش از اندازه برگرفته از رفتارهای بیرونی است، عملکردهای «توده‌ای» سرمایه‌گذاران رقم می‌خورد که به دلیل ریسک بالایی است که در سرمایه‌گذاری وجود دارد و متأسفانه مسئولان هیچ توجهی به این‌ نداشته و به جای آنکه فکری به حال مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری با ابزارهای مطمئن و جدید کنند، تنها به دادن وعده و مصاحبه و عملیات روانی بسنده کرده‌اند!

جالب اینکه ابزارهایی نظیر صندوق‌های سهام مشترک که در بازار به کار گرفته شدند و در مدت زمانی بیش از یک سال توانستند به خوبی سرمایه‌گذاران حقیقی را جذب بازار کرده و نقدینگی جدید را به بازار تزریق کنند، از سوی مسئولان به حال خود‌‌ رها شدند و در حالی که بازار مرتب در حال افزایش بازدهی و شاخص بود، کسی به این موضوع نیندیشید که همین صندوق‌ها می‌توانند ‌عاملی برای سقوط بازار باشند، به گونه‌ای که نبود نظارت بر سهام این صندوق‌ها از سوی مسئولان، سرانجام منجر به آن شد که با بر هم خوردن تعادل بازار، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها به شکل میانگین بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد و بر همگان آشکار شود که این ابزار نیز ‌ریسک بالایی دارد و با شرایط متفاوت بازار هماهنگی ندارد.

موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ـ که اگر نگوییم خود یکی از عوامل سقوط شاخص بازار بوده ـ بی‌گمان کاتالیزوری برای این موضوع بوده و ‌نشان می‌دهد که بازار بورس مشکلات ساختاری بسیاری دارد که مسئولان به هیچ وجه در پی حل و رفع آن‌ها نبوده‌اند.

در حالی که بیش از ۴۰ درصد ارزش بازار را صنایع پتروشیمی تشکیل می‌دهند، طبعا تغییر اساسی در شرایط اقتصادی این صنایع تأثیر مستقیم بر ارزش سهام این شرکت‌ها دارد، ولی همین موضوع ساده از دید مسئولان بازار بورس پنهان مانده بود و رؤیای «آسیب ناپذیری» بازار سهام چنان در فکر و ذهن مسئولان به اشتباه جایگیر شده بود که هیچ چاره‌ای برای این موضوع پیش از آنکه تأثیر نهایی خود را بر بازار بگذارد، نیندیشیدند و حتی ‌این موضوع را پیش بینی نکردند.

اکنون ادامه روند نزولی بازار سهام، بسیاری از سرمایه‌گذاران و مسئولان را به صرافت انداخته ‌که هیچ بازار سهامی «آسیب ناپذیر» نیست و تصمیمات اشتباه، عدم مدیریت ریسک و ‌استفاده نکردن از ابزارهای مناسب برای بازار، می‌تواند منجر به آن شود که سرمایه‌گذاران به شدت متضرر شده و اعتماد به بازار سهام از میان برود.

البته این‌ها به این معنا نیست که بازار سهام تهران دیگر مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. افت و خیز ذات بازار است و ریسک سرمایه‌گذاری، همراه همیشگی آن. بی‌گمان دیر یا زود، دوباره بازار سرمایه ‌روند مثبت خود را از سر خواهد گرفت و این اتفاق شاید پس از مشخص شدن تکلیف بودجه پتروشیمی‌ها و نرخ خوراک گاز آن‌ها رقم بخورد.

اما امید آنجاست که یکبار برای همیشه، ‌مسئولان بازار دست از مصاحبه و وعده‌های بی‌سرانجام ‌و عملیات روانی برای مثبت نشان دادن وضعیت بازار بردارند و به مشکلات ساختاری بازار ‌توجه کرده و زمینه‌ای ‌فراهم آورند که سرمایه‌گذاران با ریسک کمتری وارد بازار شوند.

رشد بازار در طولانی مدت تنها با آدرس دادن به مشکلات بازار برای رفع آن‌ها رقم خواهد خورد، وگرنه سرمایه‌گذاران بازار به خوبی و بیش از هر کسی از وضعیت بازار می‌دانند و نیازی به مصاحبه‌های تبلیغاتی برای مثبت نشان دادن وضعیت بازار نیست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
3
2
از تیم اقتصادی دولت انتظار غیر از این بود .
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
4
0
هیچ بلایی نیامده! شاخص 50 درصد رشد کرده الان هم 10 درصد نزول داشته، این عجیبه؟؟؟!!!
چرا زمانی که 50درصد رشد کرده بود نمیگفتین چه بلایی داره سرش میاد؟؟!!!!!
میثم
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
متأسفانه بازار بورس رو به طرز افتضاحی به هم ریختن، آقایون باهم دعوا دارن و تاوانش رو باید سهامدار حقیقی بیچاره بده!
انتخاب جان تو رو خدا پیگیری کن و صدای ما رو به گوش مسئولین برسون، تو این اوضاع بیکاری با هزار امید و آرزو وارد بورس شدیم که مثلأ سودی ببریم تا شاید بتونیم زندگی کنیم، ولی الآن اصل پولمون رو هم داریم از دست میدیم، به خدا از دولت تدبیر و امید بعیده که همینجوری بشینه و فقط نگاه کنه! اگه میخوان صالح آبادی رو بردارن هرچه زودتر این کار رو بکنن تا اوضاع از این وخیم تر نشده، بورس مهمترین بستر توسعه اقتصادی کشوره ولی متأسفانه این وضعیت داره اعتماد سهامداران رو به وعده های مسئولین و بازار بورس شدیدأ خدشه دار میکنه، تو رو خدا پیگیری کن انتخاب، ما امیدمون به رسانه های حرفه ای و مردمی چون شماست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
1
0
از دشمنان شکایت برم به دوستان چون دوست ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
1
3
نابود شدیم !!! فریب وعده های مسئولین را خوردیم !!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
1
اما درباره بازاری که همه سهماش رو صفه فروش کردن، بازاری که دسته رانتی های عزیز پتروشیمی هستش ، صاحبانی که حتی دلشون نیومد یه روزم سهمشون منفی بخوره ونماد اونها رو زود بستند،
بعد با پرویی تمام میگند که بازار بخاطر گرون کردن نرخ گاز منفیه،

عجبا ، مثله اینکه همه شرکت ها و کارخانجات با گاز تولیدشان رو انجام میدهند ، مثله اینکه کانی و خودرو و ساختمان و بانک و ... رو با گاز می سازند...
صاحبات پتروشیمی ای خودرو صف فروش میکندد و باقیه سهم ها رو رنج منفی میزنند...

خدا پدر و مادر این مجلس رو بیامرزد بازم فهمید که این پتروها سود غیر متعارف دارند(بیش از 50 درصد) ، و سعی در برگردوندن این پول به بیت المال می کنه، کدام صنعتی چنین مزیتی رو درکشورمون داره، جالب اینجاست که باز با گران شدن گاز هم پر بازده ترین خواهند ماند ، یعنی هیچ صنعتی چنین حاشیه سودی ندارد و نخواهد داشت...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
0
سلام از سايت وزين شما بيش از اين انتظار مي رود كه به اين موضوع بپردازيد.نه اينكه از سايت ديگري نقل قول كنيد .مردم زيادي سرمايه هايشان از بين رفته ژس به اين موضوع نيز بپردازيد اگرچه انتقادي به دولت وارد باشد.
محمد
|
GERMANY
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
مسئله خیلی ساده هست؛ تلاش عده ای معلوم الحال برای خروج پول از بازار سرمایه و ورود اون به بازارهای موازی در جهت ضربه زدن به دولت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
0
کسی که از صورتهای مالی شرکتها و اینده انها سردر میاره با حساب وکتاب ثابت میکنه هیچگونه حبابی در 95% سهام حال حاضر بازار وجود نداره فقط جنگ ... و عدم مدیریت صحیح مسئولین است
احمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
انتخاب عزیز
بنده خودم فردی هستم که به مدت 10 سال است که در این بازار فعالیت دارم و به سرمایه گذاران خدمت ارائه می دم
متاسفانه این بازار هم همانند سایر نهادها طی چند سال اخیر در دست مدیران مورد علاقه آقای رییس جمهور قبلی بود و متاسفانه با اتمام کار ایشان آقای روحانی نیز حتی نیم نگاهی به این سو نداشته
مدیران این نهاد متاسفانه به هرچیزی فکر می کنند به جز به شفافیت و رشد توسعه بازار
متاسفانه تصمیم های نادرست و رانت های اطلاعاتی و فساد الان در این نهاد مالی موج می زند
من خودم به شخصه طی 10 ساله گذشته همچین وضعی را ندیدم
از طرفی عدم همراهی مجلس با دولت و اینکه بعضی نمایندگان هرکاری می کنند که سیاست های دولت را اشتباه جلوه بدهند باعث شده اند که این بازار به این وضع در بیاید
همین افزایش به یکباره 5 برابری نرخ خوراک پتروشیمی ها را توجه کنید ... چه طور شد که یهو مجلس به این فکر افتاده که جلوی به قول خودشان مفت خوری ها را بگیرد ؟؟چرا طی 8سال گذشته به این فکر نبوده اند
آیا اون طرف قضیه رو هم نگاه کرده اند
آیا به وابستگی دولت به شرکت های پتروشیمی و سوبسیدی که این شرکت ها در فروش محصولاتشان (ازجمله کود اوره و ...) به دولت پرداخت می کردند توجه کرده اند ؟؟؟؟
آیا می دانند بعد از این آزاد سازی نرخ گاز به 5 برابر بالاتر از این پس دولت با چه قیمتی این محصولات را باید از پتروشیمی ها خریداری کند؟؟؟؟؟
آیا توجه کرده اند که این تخفیف قیمت خوراک از سوی دولت طی چند ساله گذشته چقدر سرمایه گذاری در این بخش رو تشویق کرده و چقدر شغل از این طرف ایجاد شده و با گران شدن این نرخ دیگر بخش خصوصی رقبت به سرمایه گذاری در این بخش را نخواهد داشت ؟؟؟؟
متاسفانه کسانی که در مجلس عضو کمسیون اقتصادی هستند و تصمیمات کلان اقتصادی رو می گیرند ... و بدبختانه در مورد همه چیز همه اظهار نظر می کنند ؟؟؟
این تنها یک نمونه بود که بنده عرض کردم ... موارد از این نوع بسیار هست در اینجا مجال بیان آن وجود ندارد
در ضمن یکی از راههای خروج بورس از این بلایای ساختگی و جلوگیری از بر باد رفتن سرمایه های مردم برکناری مدیران بالایی سازمان بورس و اصلاح مدیریتی این سازمان است
وسلام
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
1
مساله این است که آقایونی که بر سر کار هستند
... اداره سازمان بورس رو ندارند
این آقایون هشت سال شاخص رو مهندسی کردند
شاخص دروغین تحویل مردم ساده می دهند تا با دروغ بگویند ما توانسته ایم ببورس را رونق دهیم.
والله بیایید و از اهالی بازار بپرسید که تابحال چقد داشته ایم روزهایی که تمام بازار منفی و قرمز بوده و شاخص در سبزی میدرخشید .
همین شاخص آقایون الان 10% افت نکرده درحالی که بیشتر سهام حتی سهام غیر مرتبط با پتروشیمی بیش از 40% افت کرده اند . متاسفانه جنگ قدرت های قبلی و کنونی در بورس بالا گرفته و دود آن به چشم ما سهامداران می رود . مجلس هم این وسط با مصوبه های نابخرادانه اش آتش این خرمن را می افزاید . دولت نیز گویا چشم خود را بسته و نمیخواهد واقعیت ها را ببیند .
ما سهامداران اینگونه جواب اعتماد خود به مسئولین را داریم میبینیم . آب شدن سرمایه مان در صف های فروش سهامی که بی دلیل خیلی پایین تر از ارزش واقعی آن درحال معامله هستند را شاهد هستیم و هیچ مسئولی نیست که پاسخگو باشد .
آقایون فقط بدانید ... با این وضعیت اعتماد 7 میلیون جامعه سهامدار ایرانی را به خود از دست داده اید . مگر اینکه هرچه زودتر چاره اساسی بیندیشید . همان چاره ای که در اکثر تیم های فوتبال بعد از نتیجه نگرفتن اعمال میکنید!!!
شناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
من پس از شش ماه وقت گذاشتن سود 6 ماهو تو ده هفته از دست دادم الانم 20 درصد توضررم واقعا از همچیم گذشتم و حتی اگه بازار برگرده ماه ها طول میکشه من به اصل پولم برسم. واقعا این روزها از عصبی بودن خوابم نمی بره...
تو این مملکت اگه رانت نداری علمی هم کار کنی خیلی بیچاره ای
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
3
اصولا بورس در كشورهايي كه مردمان آن به شدت جوگير و دهن بين هستند يك قمار بسيار خطرناك است... وقتي اقتصاد يك كشور در حال فروپاشي باشه مگه ميشه بورس بازدهي 80يا90 درصدي داشته باشه؟ از اول هم معلوم بود يه جاي كار ميلنگه.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
1
عین جارو برقی در همه جا پس انداز و درامد مردم را بالا می کشند، کسی هم عین خیالش نیست!
کورش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
1
واضح است که بازار سهام نیاز به اصلاح دارد واین نوسانات
ذات بازارمی باشد ولی ما شاهد ریزش بازار وعدم مدیریت صحیح آن بودیم درحالی که قیمتها به اواسط
پاییز بازگشته ومیانگین سهامداران بین سی تا چهل
درصد درزیان می باشند شاخص بجا مانده ازدوران
احمدی نژادتنها ده درصد اصلاح رانشان می دهد
ظاهرا اولین اقدام جهت بازگشت اعتماد به بورس
برکناری مدیران فعلی آن می باشد که ناتوانی آنان
دراداره امور مجب بی اعتمادی گسترده سهامداران حقیقی وحقوقب بازار گشته است...
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
1
صالح آبادی یکی از مدیران باقیمانده از دوران احمدی نزاد که صدا و سیما هم علیرغم انتقادات بی پایه از دولت اما کماکان از ایشان حمایت میکن دلیل اصلی نابسامانیهاست.
یک استاد دانشگاه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
متاسفانه باید گفت عملکرد آقای دکتر روحانی در بورس تا این لحظه بسیار بد بوده است. ماجرا از اینجا شروع می شود که بسیاری از مردم به آقای روحانی و شعارهای اعتدال ایشان اعتماد کرده اند و سرمایه های خود را به بورس برده اند. اکنون ارزش اکثریت سهام ها نزدیک نصف شده و مردم سرمایه های خود را از دست داده اند.متاسفانه دولت و حتی طرفداران دولت سکوت کرده اند و مردم دارند له می شوند.
زیبنده نیست برای دولتی که شعار اعتدال می دهد بورس که نبض اقتصاد است سقوط کند. کار به جایی کشیده که مردم به رهبری نامه نوشته اند و طلب کمک کرده اند.
اگر دولت و شخص آقای روحانی اقدام عاجلی نکند ضمن اینکه مردم ضربه سنگینی خواهند خورد وجهه آقای روجانی ضربه بیشتری خواهد خورد.امیدوارم شرایط را درک کنند و نصایح و دلسوزی دوستان را مدنظر قرار دهند
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
3
حبابی در کار نبوده. ارزش یه خودکار به ریال ایران سه برابر شد. حالا قیمت یه کارخونه نباید حداقل 1 برابر افزایش داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟ اگر انصاف ندارید سواد که دارید. اگر قیمت سهام رو به دلار مینوشتن دیگه کسی حرفی از حباب نمیزد. بازدهی شاخص 120 درصد بود. ولی یه پراید قیمتش 200 درصد افزایش پیدا کرد. چرا نمیگید قیمت پراید یا سایر اجناس که چند برابر شد حبابیه؟؟؟؟؟؟؟ یه حباب یاد گرفتین که ماله بکشین رو مدیریت ضعیفتون. دولت روحانی بازی بدی رو شروع کرد. بسیری از حقوقیا که یک ماه قبل شروع کردن به عرضه و فروش میدونستن که قراره یک ماه دیگه بانکها سود دهی 23 درصد داشته باشن. میدونستن که دولت قراره کمبود نقدینگیشو واسه بودجه اینطوری جبران کنه. عاقبت اعتماد به دولتمردامون این بود. تو ایران نمیشه کار اقتصادی سالم کرد. اعتماد از بورس بره بخش تولید واقعاً به مشکل برمیخوره. ...بودجه 93 رو جمع کردی. با 94 چه میکنی؟؟؟؟ با 95 چه میکنی؟؟؟؟ ...
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
معلومه، بورسي كه ركوردشكني هاش صنعتي نباشه بلكه حبابي باشه كه از طريق دولت تزريق مي شه، همينه ديگه! واسه همين هم شاخص بورس ايران هرقدرهم ركورد مي شكست ولي توي بازار جهاني كمترين اعتباري نداشت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
1
با وعده وید تو خالی و امید بستن به این وعده های مسولین 50% دارایی ام سوخت شده -سود پیش کش.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
0
با برکناری رئیس سازمان بورس و عوامل آن که با دست کاری قیمت ها همه چیز را به نفع خود استفاده می کردند شاید کمی بازار به حال عادی برگردد البته اگر وزیر اقتصاد کمی به قیمت در بورس نگاهی بیندازند خواهند دید که در عرض یک بعضی از سهام شرکتها نزدیک به 40 درصد افت کرده اند بازار بورس فقط سهام پتروشیمی نسیت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
1
3
بورس = ریسک ، بورس = ... ، بورس = بازی ، چطور وقتی در طول یکهفته روزی 3 تا 4 درصد سود می گیرید خوب است ؟ حتما آنموقع بخود افتخار میکنید که در شرایط ایده آل سرمایه گذاری مناسب کرده اید ولی اکثر کارشناسان اقتصادی رونق بورس را ناشی از هیجانات سیاسی اعلام کرده بودند !!! کدام کارخانه افزایش تولید ، فروش و صادرات داشته که قیمت سهامش به آن نسبت بالا رفته باشد ؟ حالا چرا از دولت طلبکار شده اید ؟
نظرات بینندگان