arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۲

رویترز گزارش داد: مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب هفته آینده آغاز می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"وندی شرمن"، معاون وزیر امورخارجه آمریکا برای شرکت در مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ با ایران، ۲۸ بهمن به وین می رود. شرمن رهبری هیات آمریکایی در این مذاکرات را برعهده دارد.

به گزارش رویترز، نشست ۲۸ بهمن ماه، اولین دور مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران از زمان آغاز اجرای توافق اولیه اتمی با ایران، موسوم به «طرح اقدام مشترک» است.

این مذاکرات با هدف دستیابی به یک توافق دراز مدت اتمی با ایران انجام خواهد شد که بر اساس آن برنامه اتمی ایران محدود، تحریم ها مرتبط علیه این کشور برداشته می شود.

مذاکرات جامع اتمی با ایران در شرایطی صورت می گیرد که دولت آمریکا از سوی مخالفان توافق اولیه اتمی تحت فشار قرار دارد. در آمریکا گروهی از قانونگذاران خواهان افزایش تحریم ها علیه ایران هستند، امری که دولت باراک اوباما بارها با آن مخالفت کرده است.

روز  چهارشنبه ۱۰۰ قانونگذار دموکرات و ۴ قانونگذار جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به باراک اوباما، از سیاست او در قبال ایران حمایت کردند.

آنان در نامه خود آورده اند که توافق اولیه اتمی با ایران که نوامبر گذشته بدست آمد، امکان دستیابی به یک توافق جامع را افزایش داده است. این نمایندگان گفته اند کنگره آمریکا باید به دیپلماسی فرصت دهد.

نامه این دسته از قانونگذاران در واقع مخالفت با تلاش کسانی است که خواهان افزایش تحریم های ایران شده اند.

دولت باراک اوباما می گوید تحریم ها بیشتر می تواند گفتگوهای اتمی با ایران را از مسیر خود منحرف کند و ممکن است مسیر جنگ را باز کند.

با این حال، باراک اوباما تاکید کرده است در صورتی که کنگره آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب کند، او این مصوبه را وتو خواهد کرد.


مدت توافق اولیه اتمی ایران و قدرت های جهانی شش ماه اعلام شده است. قرار است در این مدت ایران با قدرت های جهانی برای رسیدن به یک توافق جامع اتمی مذاکره کند.
نظرات بینندگان