arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۵۶۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

سرنشینان خودرو در آستانه مرگ و حیرت از آسودگی خاطر مامور راهنمایی رانندگی

در ساعات پایانی شب ها موارد متعددی از بی اعتنایی برخی رانندگان به مقررات راهنمایی رانندگی و انجام رفتارهای پرخطری همچون سرعت و سبقت های غیر مجاز، حرکات مارپیچ، حرکت در خلاف جهت و موارد مشابه در خیابان ها ی تهران اتفاق می افتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ساعات پایانی شب ها موارد متعددی از بی اعتنایی برخی رانندگان به مقررات راهنمایی رانندگی و انجام رفتارهای پرخطری همچون سرعت و سبقت های غیر مجاز، حرکات مارپیچ، حرکت در خلاف جهت و موارد مشابه در خیابان ها ی تهران اتفاق می افتد.

برخی از این حرکات که عموما از سوی جوانان ماجراجو صورت می گیرد، باعث تصادف های بسیار شدید منجر به جرح و یا مرگ افراد بی گناه شده و حتی در صورت عدم تصادف ، روح و روان مردم را آزرده می نمایند.

نمونه چنین رویدادهایی، تصادف شبانه چند هفته پیش در بزرگراه حکیم بود که به مرگ چند هموطن و جراحت افراد دیگری انجامید.

البته در بسیاری از موارد ماجراجویانه که سانحه ای رخ نمی دهد، بالطبع با اینگونه متخلفین برخوردی نیز صورت نمی گیرد. در این وضعیت، خاطیان بی آنکه برای رفتارهای غلط خود تاوانی بپردازند از صحنه خارج شده و روز بعد دوباره همان رفتاهای نابهنجار و بدون هزینه خود را تکرار می نمایند.

در این زمینه همواره کارشناسان بر اولویت پیشگیری بر درمان ( وقوع حوادث تلخ) تاکید داشته اند اما در این صورت ، حداقل انتظار از افسران صدیق و زحمکش راهور ناجا این است که در مواردی که به علت همین قانون شکنی ها و بی احتیاطی های رانندگان خاطی، تصادف بین خودروها رخ داده و جان خانواده ها و سرنشینان خودروهایی که قربانی هیجان شدید رانندگی معدود جوانان متخلف میشوند، در خطر است، حضوری فعال در صحنه داشته و ضمن بررسی دقیق علل حادثه و شناسایی همه عوامل ، به وظایف و تعهدات خود برای حفظ جان و امنیت مصدومین عمل کنند.( اگرچه در اکثر موارد اینچنین است)

با این وجود به عنوان نمونه و در حادثه ای مشهود ، نیمه شب سه شنبه گذشته(22 بهمن) تصادف شدیدی در تقاطع خیابان های لادن شرقی و فراز در منطقه سعادت اباد تهران رخ داد که در جریان آن یکدستگاه پژو 206 به رانندگی جوانی حدود 20 ساله که با سرعتی سرسام آور و غیر قابل کنترل شمال به جنوب این تقاطع ( که دارای شیب تندی بوده و انتهای آن نیز بن بست است) را طی می کرد با خودروی پژو 405 و خانواده سرنشین آن که در حال عبور از مسیر شرق به غرب بودند به شدت برخورد نمود.

در این سانحه که بعنوان یکی از ساکنین محل ناظر آن بودم، خودرو 206 با همان سرعت و مستقیم به قسمت بغل 405 برخورد کرده و یک زن و دختر جوان وی که در صندلی های جلو و عقب نشسته بودند را به شدت مجروح ساخت . شدت برخورد به حدی بود که هر آن احتمال اتش سوزی در این خودرو که سرنشینان آن به دلیل جراحت و پرس شدن درها امکان خروج از آنرا نداشتند، میرفت.

در شرایطی که خانواده افراد اسیب دیده و اهالی محل برای نجات دادن دو سرنشین زن گیر افتاده در خودرو تلاش می کردند، خودرو راهنمایی و رانندگی از راه رسید و صرفا در محل توقف نمود و بالاخره با تلاش فراوان ساکنین محلی و همراهان، مجروحین حادثه به خودرو امبولانس که پس از 15 دقیقه به محل حادثه رسیده بود، انتقال یافتند.البته ماموران اتش نشانی نیز برای اطفا حریق حضوری به موقع داشتند .

اما آنچه در این میان باعث حیرت می شد، رفتار افسر راهور نیروی انتظامی بود که در تمام این مدت از خودرو خود پیاده نشد و در حالیکه ناظر به شدت حادثه و آسیب دیدگی سرنشینان خودروی 405 و نبود امکان خروج آنها از خودرو بود ، به صحنه می نگریست و یا در حال فراخواندن راننده های دو خودرو برای گرفتن مدارک آنها بود و راننده خودرویی که با سرعت عجیب خود در کوچه ای شیب دار می توانست مرگ چند تن را رقم بزند نیز در حال قدم زدن بود!!

حتی خانواده افراد اسیب دیده هنگامی که با نگرانی وضعیت رسیدن آمبولانس و خارج کردن سرنشینان را دنبال می کردند به افسر مورد نظر یاداوری و گلایه کردند که حضورمسوولانه و فعالتری داشته و از خودرو پیاده شود ولی با واکنش منفی و سرد این افسر مواجه شدند .
بعید است بازدید و سرکشی از سرنشینان مجروح شده در خودرو، ابعاد تصادف و نیز مشارکت ( داوطلبانه) در فعالیتهای امدادی ، اقداماتی باشند که دون شان این افسر( ظاهرا با درجه سرگردی) باشد.

البته یک درجه دار همراه افسر راهنمایی و رانندگی نیز در محل حضور داشت و خسارات ظاهری اعلام شده به خودروها را با صدای بلند به افسر یاد شده( که در صندلی خودرو پلیس نشسته بود) گزارش می داد.

امروز منشور اخلاقی کارکنان نیروی انتظامی را مرور می کردم که در بندهای هشت، نه ، ده و دوازده به صراحت تکالیف و وظایفی( هم قانونی و هم عرفی و اخلاقی) برای افسر یاد شده مشخص کرده و هرنوع رفتار غیر مسوولانه در این زمینه را رد کرده است.

تردیدی نیست که اکثر قریب به اتفاق کارکنان راهنمایی و رانندگی وظیفه شناس بوده و به مسوولیتهای قانونی، شرعی، عرفی و اخلاقی خود در صحنه های مختلف پایبندند، وامیدواریم فرماندهان محترم ناجا که همواره بر لزوم مشارکت فعال و انجام وظیفه نیروهای تحت امر خود در صحنه های مختلف تاکید دارند، به چنین موارد نادری نیز رسیدگی کرده و دستور برخورد قانونی صادر نمایند.

البته این امر به معنای زیر سوال بردن تلاشها و زحمات همکاران نیروی انتظامی بعنوان حافظان امنیت و جان و مال و ناموس مردم نیست و نمی توان تخلف و یا سهل انگاری و بی توجهی یک یا چند فرد را به همه این پرسنل خدوم تعمیم داد.

جا دارد از همه نیروهای انتظامی و امدادی کشور که بصورت شبانه روزی آماده ارایه خدمت به مردم هستند قدردانی کرد و حساب معدود افرادغیر مسوول را از آنها جدا دانست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۱
غیر قابل انتشار: ۱۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
4
54
"تردیدی نیست که اکثر قریب به اتفاق کارکنان راهنمایی و رانندگی وظیفه شناس بوده و به مسوولیتهای قانونی، شرعی، عرفی و اخلاقی خود در صحنه های مختلف پایبندند"
... ماموران راهنمایی و رانندگی تحت هیچ شرایطی از ماشین پیاده نمی شوند و این رانندگان هستند که باید برای عرض ارادت و ...خدمت حضرات بیایند.
... هر کس میگه نه یکی دو ساعت سری به خیابانها و جاده ها بزنه !!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
1
54
کلا حرف درستی است.متاسفانه اغلب اقایان در خودروی خود نشسته و در حاشیه بزرگراه ها توقف کرده و گاها چرت می زنند یا با موبایل خود در حال حرف زدن هستند. کو گوش شنوا!!!
پوریا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
1
42
دقیقا صحیح می فرمایید - بنده یک مورد تصادف کردم که با پلیس تماس گرفتیم و هنگامی که ماشین پلیس سر رسید ، افسر مربوطه حتی از خودرو خود پیاده نیز نشد و فقط اعمال به جریمه و نمره منفی کرد
متاسفانه مامورین انتظامی و راهنمایی رانندگی به وظایف خود در اغلب موارد عمل نمی کنند و فکر میکنند ... و هرچیزی که میگویند طبق خواسته انان باید انجام پذیرد
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
1
21
سلام
بنده نیز ساکن همین محل هستم و متاسفانه مشکلی که به آن اشاره کردید وجود دارد و تصادفات شدیدی در این منطقه به دلیل عدم کنترل متخلفان و نیز مهندسی غلط تقاطع های منطقه رخ می دهد .
راهنمایی و رانندگی نیز انطور که باید در این زمینه به وظایف خود عمل نمی کند.
محسن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
1
17
كاركنان نيروي انتظامي برابر قانون وظيفه خدمت به مردم را دارند و حقوق ودستمزد آنها از همين مردم زحمت كش تامين مي شود .اما اينقدر ... لذا وظيفه پليس اين نيست فقط يقه مردم را بگيرد بلكه وطيفه خدمت وهمراهي مردم را دارد. وازآقاي مومني مي خواهم اين همه تذكر را به مردم مي دهد يك بار هم كه شده به نيروهاي تحت امرش تذكر وآنها را جريمه نمايد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
18
دقیقاً همین رفتار را افسر پلیس با تصادفی که ما داشتیم ابراز فرمودند و من از اینکه بعد از حادثه با پلیس تماس گرفتم بسیار پشیمان شدم.
ساکن محلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
10
تقاطع مور اشاره یکی از تقاطع های خطرآفرین است و لازم است تدابیر لازم بکارگرفته شود تا حوادث مشابه پیش نیاید .
علایم راهنمایی موجود مطابق با واقعیت تقاطع نیست ، فرعی اصلی قلمداد شده و اصلی فرعی .شیب تند خیابان ورودی به خیابان اصلی حادثه ساز است . است .
فرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
2
15
بايد جريمه ها 20 برابر و قانون ابطال گواهي نامه ها اجرا شود...و كسري بودجه از محل اين ارازل جبران شود.
برخي ايراني ها بايد زور بالاي سرشان باشد.
بي فرهنگ ترين رانندگان در ايران هستند و هنوز در چراغ قرمز ها خروجي گردش به راست را هم با اينكه مي خواهند مستقيم بروند مي بندند!!!!
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
7
كلاً اخلاق حرفه‌اي در جامعه مستخدمين دولت و نهادهاي ... به دلايل متعددي كم‌رنگ شده و مصداق بارز آن همين موارد و يا در سطحي وسيع‌تر تخلفات متعدد و مكرر رانندگي در هنگام غيرضروري (با آژير خاموش) از سوي گشت‌هاي مختلف پليس و نيروهاي انتظامي-نظامي است كه دائماً در شهر و جاده‌ها شاهد آن هستيم. يا مثلاً برخورد شديد و غيرانساني با مراجعين دستگاه‌هاي دولتي كه بالاي سر هر كدام هم هشداري در زمينه برخورد قضايي با توهين‌كنندگان به كاركنان دولت نصب شده و نوعي مصونيت براي اونها ايجاد كرده. در مجموع براي من عجيبه كه قانوني براي حمايت از شهروندان در برابر كاركنان دولت وجود نداره اما از اين كاركنان به شدن در برابر شهروندان حمايت مي‌شه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
9
متاسفم
بختیار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
1
12
چندی پیش در مسیر فومن به لاهیجان در حرکت بودم و خودریی را مشاهد کردم که به دلیل وجود برف در کنار جاده پس از توقف لیز خورده و در آبراه کنار جاده گیر کرده و امکان حرکت نداشت . در محل مناسب دور زدم تا به آن راننده کمک نمایم پس از برگشت دیدم خودرو پلیس گشت نامحسوس در طرف مقابل خودرو پراید پارک کرده و در حال کمک به راننده جهت خروج از برف هستند که با کمک هم و دو نفر دیگر موفق به خروج خودرو از برف شدیم . در اینجا از پلیسهای وظیفه شناس تشکر مینمایم .
یک جهان سومی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
19
این جوانهای شرور میگن ماشینمون بیمه بدنه است و حتی اگر کسی را کشتیم هم بیمه شخص ثالث داریم ... اینها را باید در قفس انداخت .... متاسفانه فرهنگ در حد صفر است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
1
6
بايد فيلم گرفت و تو يوتيوب يا سايتهاي داخلي با غيرت قرار داد بلكه ...
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
6
انتخاب تازه این صحنه ها رو دیدی در ایران؟؟؟شما محاله در خیابانهایی که براثر ترافیک کیپ شده در طول مسیر یک ماشین گشت پلیس ببینی اما بعد 3-4ساعت که میرسی به قسمتی که ترافیک تموم شده و امکان جریمه کردن ماشینها هست عوض یکی 4-5 تا ماشین گشت و بیشمار افسر پلیس دفترچه به دست میبینی.تاحالا شده در اتوبانهای اصلی تهران مرتب ماشین گشت راهنمایی رانندگی را حاضربه خدمت ببینی؟؟؟مگر اتفاقی بیافته و بعد چند ساعت پیداشون بشه.این صحنه ها دیگه شده تکرار مکررات گشت بدهند نجات جان مردم پیش کش
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
6
در یکی از فیلمهای خارجی که چندین سال پیش از سیمای جمهوری اسلامی دیدم در جاده ای تصادف اتفاق می افتد و پس از حضور پلیس یکی از مامورین از صندوق عقب ماشین خود جارو و خاک انداز آورده و خرده شیشه هایی که روی جاده ریخته شده بود جمع آوری و در کیسه ای ریخت . من نمیدانم که آیا به وظیفه اش عمل کرد یا فیلم بود؟
ناشناس
|
ROMANIA
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
5
از این دست موارد بسیار زیاد دیده می شود و متاسفانه کمترین برخوردی با این رانندگان کم سن و سال نمی شود . وقتی راننده ای با علم به اینکه با سرعت غیر مجاز می راند به تخلف خود ادامه می دهد در بعضی کشورهای اروپایی اتهامی که به این شخص وارد می شود اقدام به قتل غیر عمد است . رفتار این افسر که البته نمی توان به همه ی پرسنل شریف راهنمایی و رانندگی تعمیم داد رفتاری عجیب نیست و تازگی هم ندارد متاسفانه برخی از مامورین راهنمایی و رانندگی هیچ احساس مسئولیتی نمی کنند و بیشترین حساسیتشان فقط جریمه ی ورود به محدوده زوج و فرد است . همین عدم مسئولیت باعث شده است که ویراژ دادن ها در بزرگ راهها و خیابان های کم عرض زیاد شود و متاسفانه خسارت آن فقط برای مردم بی گناهی است که قربانی این رانندگان بی مسئولیت می شوند. بیمه هم که البته تضمین هر خلاف و خسارتی برای آنان است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
9
راهنمایی رانندگی کارش راهنمایی نیست که فقط بلده جریمه کنه!کافی بودیکیکمربندنبنده سردارش هم میومد!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
9
پلیس راهمنایی مامتاسفانه فقط برای جریمه کمربند و توقف ممنوع حساسیت داره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
8
این مواقع با دیدن تخلف مأمور راهنمایی رانندگی شکایت خود از شخص مورد نظر با توجه به منطقه و کلانتری مذکور وسایر موارد از طریق سازمان بازرسی کل کشور که ناظر بر نیروی انتظامی است تنظیم کنید تا به این تخلفات در اسرع وقت رسیدگی شود.
منخودم چندین بار با این مأمورها برخورد کردم و پس از معرفی آنها مشکل برطرف شده است
نظرات بینندگان