arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۲

چرا فساد ده‌ها هزار ميلياردي؟

* دكتر فريبرز رئيس دانا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دکتر حسن روحاني درست نيست در شرايط فعلي با ديدن آمار مفاسد اقتصادي و هزاران يا شايد ده‌ها ميليارد دلار فساد اقتصادي دچار شگفتي شود. ايشان از آنجا كه حقوقدان هستند و سال‌ها در مناصب مختلف حضور داشتند قاعدتا با ساختار اقتصادي و اداري ايران آشنايي كامل دارند.

اختلاس‌هايي كه قبلا صورت گرفته است اگر به نرخ روز حساب شود كمتر از رقم ده‌هاهزار ميليارد فساد صورت گرفته امروزه نيست. ضمنا ايشان به عنوان يك حقوقدان ساليان سال فرصت داشته است كه به ريشه‌يابي علت فسادخيز بودن اقتصاد ايران بپردازد. اما ايشان مسيري را الان در اقتصاد ايران در پیش گرفته‌ است كه دولت‌هاي پيش در پیش گرفتند.

 بايد دانست تا وقتي دولت ساختار نظام اداري و اقتصادي كنوني را اصلاح نكند بي‌ترديد اختلاس ترجيع‌بند نظام اقتصادي ايران باقي مي‌ماند. مدت‌ها آقاي هاشمي رفسنجاني در دوران رياست جمهوري خود در تريبون‌هاي مختلف از تروريست‌هاي اقتصادي و از مفسدان صحبت مي‌كرد؛ كساني كه گران مي‌فروختند و در بازار اخلال مي‌كردند. در دوران سازندگی و حتي پيش از آن در زمان جنگ تحميلي و زماني كه فرزندان محروم‌ترین افراد اين جامعه براي كشورشان روي مين مي‌رفتند تا جلوي ارتش متجاوز را بگيرند در همين سرزمين انواع و اقسام فساد اقتصادي رخ مي‌داد.

 آيا با سخنراني مقامات دولتي مفسدين متنبه شدند؟ چه كساني بعد از جنگ با آن همه ثروت وارد كارزار اقتصادي شدند؟ اين مفسدان در تمام دوران جنگ از نياز مردم و از محدوديت‌هاي منابع سوءاستفاده كردند. كنترل توزيع كالا در آن زمان در انحصار كساني بود كه زماني سر از اين اتاق و آن اتاق درآوردند يا پست‌هاي مختلف گرفتند. فضاي سياست تعديل ساختاري موجب شد كه فساد اقتصادي در كشور بيشتر شود چرا كه اين سياست توسط قطب سرمايه‌داري جهاني طراحي شده بود يعني صندوق بين المللي پول و خزانه‌داري آمريكا؛ اين سياست‌ها در ايران اجرایي شدند و اجراي غلط سياست‌هاي تعديل اقتصادي موجب شد فاصله طبقاتي بيشتر از گذشته شود.

كساني كه در دوران جنگ ثروت‌اندوزي كردند در اين ميدان جديد به سرمايه‌گذاري و رانت‌خواري پرداختند و متاسفانه اين روند ادامه پيدا كرد حتي در برخوردهاي قانوني با امثال فاضل خداداد و... نيز جامعه ايران شاهد حركت اين روند بود؛ چرا؟ چون سیستم اقتصادي ايران معيوب و فسادپرور است.

در دوره‌هاي بعد هم مفاسد اقتصادي از اين فرصت استفاده و نشو و نما كردند. سياست غلط تعديل ساختاري يعني فرصت دادن به رانت‌خواري و همه جاي دنيا هم نشان داده شده كه منشأ انواع فسادها يا بستر رشد انواع فساد‌ها ساختار معيوب و تكامل نيافته اقتصادي و به تعبير كارشناسان سياست تعديل اقتصادي است.


مقداري دولت خاتمي به برخي از سياست‌هاي غلط اقتصادي اعتراض كرد و سعي كرد مهار كند اما اين دولت هم چون همان مسير را طي مي‌كرد و به نظام معيوب اقتصادي ايران توجه نداشت به جایی که می‌خواست، نرسيد. دولت احمدي‌نژاد سياست تعديل ساختاري را با شدت بسيار زيادي جلو برد؛ اين اشتباه است كه مي‌گويند دولت احمدي نژاد دولت عدلت‌محور يا به اصطلاح اقتصاددانان چپ گرا بوده است؛ اين دولت در زمان خودش دولتي راستگرا و به شدت طرفدار سياست تعديل ساختاري بود. كارشناسان به واگذاري‌هاي انجام شده در دولت احمدي‌نژاد نگاه كنند و آن را با واگذاري‌هاي ديگر دولت‌ها مقايسه كنند. كارشناسان به بزرگ شدن بدنه رانت‌خوار جامعه در اين هشت سال نگاه كنند و آن را با آمار و ارقام دولت‌هاي گذشته مقايسه كنند. اصل44 قانون اساسي در زمان او به شيوه‌اي غلط اجرا مي‌شد و اين اصل ابزاري شده بود براي سوءاستفاده طبقه‌اي از نوكيسه‌ كه امروز بخشي از پرونده‌هاي افشا شده فساد آنها را در رسانه‌ها مي‌بينيم.

 در زمان او بود كه سازمان برنامه و بودجه منحل شد. اتحاديه‌های كارگري و طرفداران مبارزه با فساد اداري ضعیف شدند. در زمان او واردات كالا به صورت چشمگير انجام شد و در همان زمان بود كه امكان قيمت گذاري‌هاي متفاوت به وجود آمد. در زمان او بود كه صندوق بين‌المللي پول به رئيس‌جمهور سابق تشويق‌نامه داد به خاطر خصوصي‌سازي و طبيعي بود كه با این شرایط بستر برخی انحرافات اقتصادی در دوران دولت‌هاي نهم و دهم رشد پيدا کرد. دولت روحاني نبايد تجربه اشتباهات گذشته را تکرار کند چراکه در صورت ادامه این مسیر در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
17
47
برای جلوگیری از فساد اقتصادی مثل چین باید عمل کرد ومفسدان اقتصادی را به اعدام محکوم کرد.چرا که جرم مفسدان اقتصادی کمتراز جرم فروش مشروبات الکلی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اینا حاضر نیستن اسمشون بگن .حالا بیان اعدام کنن دلت خوش
ناشناس
| GERMANY |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
خیلی خنده داره نظرت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
62
انتخاب از اینکه نظرات دکتر فریبرز دانا را منتشر کردی متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
منظورت فریبز رئیس دانا بود؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
1
45
دو کلمه حرف حساب.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
3
52
امام صادق (ع) فرمودند: نماز و روزه مردم شما را نفریبد، زیرا گاهی همه آنها از روی عادت است. مردم را با راستگویی و ادای امانت امتحان کنید و بشناسید. ) کافی، ج 2، ص 104 (
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
22
باسلام : مسئولین محترم ودلسوزی که طی سالهای اخیراین مسائل را می ببنند و واگذاری شرکتهای خصوصی با این شکل تاسف بار را شاهد هستند چرا جناب دکتر روحانی و کابینه ایشان شتاب بیشتری به واگذاریها از جمله واگذاری شرکت دخانیات دارند،ما که خیلی نادر شرکتی رادیدیم واگذار شود ووضعیت شرکت و کارکنانش بدتر نشود مگر این اموال دولتی جزو بیت المال نیستند که ... و برنامگی دولت قبل از بابت دیون دولت به تامین اجتماعی واگذار شده اند . با تشکر
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
6
دو كلمه حرف حساب اونم از زبون انتخاب راهكار چيست.... اما بعد من ميگم بازي از اول اما نه مثل اول بيصدا و ارم مردم حقشونو بالسويه از انفال وداريهاي ملي بگيرندودولتهاهم هزينهاشونرا ازشهروندان منطبق با برخورداري از منابع وامكانات دريافت كنند يعني بخشي ازدولت مسئول توليدوتوزيع سرمايه وبخش ديگر بافروش خدمات چه بخشي ياعمومي انجام وظيفه كنند البته اين طرح داراي راهكارهي اجرايي ويژه اي است كه درصورت تمايل قابل انتقال ميباشد مختصرگفتم ولي مبسوط ان گيرا تراست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
6
سوالی که برای اکثر کارگران شرکتهای واگذار شده به بخش خصوصی مطرح شده اینه که چه لزومی به واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی به بهای بدبختی وفلاکت انها می باشد
نظری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
7
اقتصاد سیاست زده فساد زده هم می شود. سیاست فسادآور است. در کشور ما قدرت و ثروت پیوند خورده و مهم تراین که عزم جدی برای مبارزه با فساد اقتصادی اصلا وجود ندارد.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
17
چرا جرم داشتن یک گرم هرویین اعدام است؟ اما دهها وصدها ملیارد اختلاس اعدام ندارد؟ تبعات کدام یک درجامعه بیشتر است؟کدام یک به حق ا لناس نزدیکترند؟ چرا در هیچ دولتی حداقل اسم این افراد بیان نمی شود تا مردم خودشان بهتر با آنان برخورد کنند؟ چرا هیچ دستگاه نظارتی در هیچ دولتی حق افشای نام ای افراد را ندارد؟ آیا مردم نباید بدانند چه کسی یک چهارم تمام بدهیهای بانکی را دارد؟وهیچ پیگری هم نمی شود؟
محمد هاشمی
|
CANADA
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
14
اقای دکتر انقدر درخت فساد تنومند شده وریشه دوانده که کاری از کسی ساخته نیست زمانی که اساتیدی چون شماانتقاد علمی ودلسوزانه انجام دادید بحای استقبال مورد سوال واقع شدید امروز هم صحبت افراد دلسوزی چون شما خارج از درک ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
1
9
در8سال گذشته به مردم ایران ظلم بزرگی کردند
مستضعف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
11
بنده نظریه‌پرداز اقتصادی یا سیاسی نیستم اما تقریباً خبرها و تفسیرهای مختلف بیش از نیمی از رسانه‌های دیداری ، نوشتاری و شنیداری را دنبال می‌کنم ، تحلیل آقای دکتر رئیس دانا بسیار منطقی ، مستدل و راهبردی است اما روحانی بیش از من و شما و آقای دکتر می‌داند که رئیس جمهور چه کشوریست ، اگر همین فردا اتاق فکری از زبده‌ترین ، سالمترین و مجربترین افراد تشکیل شود تا ساختار اداری/اقتصادی مملکت را اصلاح کنند فوراً مورد انتقاد و حتی کینه تندروهائی قرار می‌گیرند که با اصلاح این ساختار منافع مالی و جناحیشان به خطر می‌افتد و با استفاده از ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارند مانع اجرای برنامه‌هایش خواهند شد ، برای نمونه : طی چند ماه اخیر پرونده چند فساد مالی فاش شد ؟ در مقابل شاهد مجازان چند مفسد بودیم ؟ علت همانی است که در نظرم ارائه دادم .
نظرات بینندگان