arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۹۴۸
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

عارف: انتظارم اين بود كه روحاني از من مشورت مي‌گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد رضا عارف طی گفتگویی با روزنامه اعتماد اظهار داشت:  در هواپيما بودم كه فكسي ناخوانا و كمرنگ از آقاي خاتمي به دستم رسيد كه از مضمونش متوجه شدم درخواستي است براي كناره‌گيري من.

 در مقدمه این مصاحبه آمده است: گلايه داشت ولي شرايط را مساعد نمي‌ديد كه بي‌پرده حرف بزند شايد نگران بود كه مورد قضاوت قرار بگيرد، شايد هم تبعات طرح گلايه‌هايش بر ائتلاف فعلي اصلاحات – اعتدالگرايان مانع مي‌شد همه نظراتش را رسانه‌يي كند.

از حال و هواي 22 خرداد پرسيدم و چرايي و چگونگي انصرافش، اينكه روحاني هم به نفع او كنار مي‌رفت؟ پرسيدم كه چه شد كه اصلاحات كانديداي ميانه‌رويي چون حسن روحاني را انتخاب كردند و اصول و دلايلشان براي اين ائتلاف چه بود، چرايي نام نبردن از روحاني در بيانيه‌اش، نرفتن به دولت روحاني، ارزيابي عملكرد چند ماه دولت تدبير و اميد و... مهم‌ترين محورهاي مصاحبه ما با محمد رضا عارف است.

مصاحبه با او كه اين روزها به‌شدت درگير امور بنياد امور ايرانيان است، سه بخش داشت: انتخابات رياست‌جمهوري و كناره‌گيري‌اش از رقابت‌ها و شايعات داغ آن روزها، ارزيابي كارنامه دولت روحاني و برنامه اصلاح‌طلبان براي مجلس آينده. ماجراي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري را با هم دوره كرديم اما پاسخ بسياري از سوالاتم را درمباحث انتخابات مجلس آينده و برنامه او و دوستانش براي اجماع در اين انتخابات گرفتم. پاسخي كه در شرايط اجماع و چگونگي ائتلاف‌ها بود، شرايطي كه به گفته او به ائتلافي غيرمدون ميان اصلاح‌طلبان با روحاني انجاميد كه نا مشخص بود و اصلاح‌طلبان نمي‌توانستند در دولت روحاني سهمي بخواهند يا ادعايي بكنند.

در لابه‌لاي مصاحبه مدام تاكيد مي‌كرد كه همه حرف‌هايش را روزي خواهد گفت نه براي اينكه به رخ بكشد كه درست پيش‌بيني مي‌كرده است به خاطر اينكه مردم بايد واقعيات را بدانند. اصرارش بر طرح خيلي از موضوعات پشت پرده در فرصتي مناسب آنقدر پررنگ بود كه پاسخ برخي سوالات فقط به لبخندي گذشت. حرف بسيار داشت، آنچنان كه در بازخواني شب كناره‌گيري‌اش از كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري «چندين بار گوشزد كرد اين را براي اولين بار است كه مي‌گويم».

مصاحبه با محمدرضا عارف، در يكي از روزهاي برفي پايتخت اما با استقبال گرم اما در ساختمان پر رفت و آمد بنياد اميد ايرانيان آغاز شد. چند دقيقه‌يي به خوش و بش و نقل‌هاي غيررسمي گذشت. مصاحبه را با سوالي درباره نيمه شب دوشنبه بيست و دوم خردادماه آغاز كردم و پرسيدم چه شد كه اعلام كرديد به خاطر درخواست سيد محمد خاتمي از ادامه حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي كناره‌گيري كرديد؟اما او مي‌خواست فراتر از شرايط چگونگي تصميمش براي انصراف از حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي بپردازد به همين خاطر هم گفت كه از ابتدا مي‌گويد كه چه شد كه تصميم گرفت كانديدا شود.

از نگراني هايش پس از حوادث 88 گفت واز تقليل ارزش‌هاي انقلابي در نسل سومي‌ها و لزوم بازگشت مجدد اصلاحات به عرصه مديريتي كشور. گفت كه سه دهه تجربه مديريتي در نظام را دارم و بر خودم تكليف مي‌دانستم وارد ميدان انتخابات شوم. گفت: «واقعا برايم «من» بودن مطرح نبود به همين خاطر هم بحث اجماع را مطرح كردم و همان روزها به سيد محمد خاتمي گفتم كه اگر شما يا هاشمي بيايد من كناره‌گيري مي‌كنم.»تاكيدش بر اعلام كناره‌گيري به نفع كانديداي اصلاح‌طلب چندين بار تكرار شد و گفت: «همان روزها چهار تن از اصلاح‌طلبان براي رقابت در عرصه انتخابات مطرح بودند به خاتمي گفتم كه براي اجماع حاضرم كناره‌گيري كنم چرا كه بناي مان پيروزي حداكثري بود.

مي‌خواست بحث انصراف به نفع روحاني را به همين جمله كه «در نهايت براساس مكانيزمي از ميان من و آقاي روحاني تصميم‌گيري شد و قرار شد بر سر ايشان اجماع صورت بگيرد» محدود كند. به همين دليل هم سوالمان را درباره چگونگي اين مكانيزم و اينكه چه شد اصلاح‌طلبان روحاني را كانديدايشان كردند پاسخي نداد. اما از روز كناره‌گيري‌اش گفت و اينكه فكس سيدمحمد خاتمي را ميان زمين و آسمان به دستش رساندند، گفت: در هواپيما بودم كه فكسي ناخوانا و كمرنگ از آقاي خاتمي به دستم رسيد كه از مضمونش متوجه شدم درخواستي است براي كناره‌گيري من.

پرسيدم گفتند كه آقاي خاتمي با شما تماس تلفني گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع حسن روحاني كناره‌گيري كنيد اما به تماس ايشان پاسخ نداديد كه گفت: «براي اولين بار است كه اينها را مي‌گويم ساعت 5 يا 6 عصر 22 خرداد ماه بود و من در سفرهاي انتخاباتي در شيراز براي سخنراني آماده شده بودم و در حال رفتن به جايگاه بودم كه گفتند از طرف آقاي خاتمي تماس گرفته شده است. در آن زمان حقيقتا فرصتي براي پاسخگويي نبود و مردم منتظر سخنراني بودند، در نهايت شب 22 خرداد بود كه با نزديكانم نشستي برگزار كردم و تصميم بر اين شد تا كناره‌گيري كنم.»بعد از احساسش در آن ساعت‌ها پرسيدم و اينكه بعد از چند ماه فعاليت‌هاي شبانه‌روزي و حس و حالي كه هواداران به كانديدا‌ها منتقل مي‌كنند وقتي با اين درخواست روبه‌رو شديد كه بايد به نفع روحاني كه به كانديداي اعتدالگرايان شهره بود كناره‌گيري كنيد چه احساسي داشتيد كه گفت: «اگرچه تشخيص من چيز ديگري بود اما معتقدم اگر در يك حكومت معنوي مسووليتي از دوش فردي برداشته شود جاي خوشحالي هم دارد.» از ساز و كاري كه اصلاحات را به حمايت از روحاني كشاند پرسيدم و او گفت «من با اين سازو كار موافق نبودم اين را براي اولين بار است كه طرح مي‌كنم با جمع‌بندها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهاي اخلاقي با آقاي خاتمي كناره‌گيري كردم.»


چرا در بيانيه انصراف نامي از روحاني نبرديد؟

گفت كه آگاهانه متن بيانيه كناره‌گيري‌اش را تنظيم كرد تا شانس پيروزي روحاني را بالا ببرد، پرسيدم پس چرا در بيانيه نامي از روحاني نبرديد كه توضيح داد: تحليل‌هاي دوستانم اين بود كه رقيب به دنبال اين بود كه بداند در نهايت من به صراحت اسم آقاي روحاني را مي‌برم يا نه؟ گفتم يعني اين هم يكي از استراتژي‌هاي اصلاح‌طلبان براي پيروزي حداكثري بود؟ جواب داد: استراتژي خودم براي اولين بار است اعلام مي‌كنم و كسي هم نمي‌دانست كه ما تعمدا براي به اجماع نرسيدن رقباي خود اين‌گونه اقدام كرديم. پرسيدم نگران نبوديد كه اين استراتژي جواب معكوس بدهد؟ گفت: نه، گفتم كه مردم به كسي راي مي‌دهند كه تفكر اصلاح‌طلبي و اعتدال را قبول دارند كه واضح و روشن بود اين فرد كيست. در ادامه پرسيدم كه چرا نامي از روحاني نبرديد كه گفت در آن زمان تبليغات ممنوع بود.


برخي از اصلاح‌طلبان باور نمي‌كردن انصراف دهم

پرسيدم اما اين كناره‌گيري به رقيب هم مي‌فهماند كه منظور شما چه كسي است و هدف اصلاحات اجماع نهايي است فكر نمي‌كنيد كه اين موضوع حداقل برايشان قابل حدس زدن بود؟ كه گفت: نه، آنها تحليل‌شان اين بود كه من تا پايان مي‌مانم آنها فكر نمي‌كردند كه من به نفع آقاي روحاني كناره‌گيري كنم حتي برخي از دوستان اصلاح‌طلب هم فكر نمي‌كردند من چنين كاري انجام دهم.


چرا جواب تماس‌هاي خاتمي را ندايد؟

گفتم كه شما كه پيشتاز ائتلاف بوديد و اعلام كرديد كه اولين نفري بوديد كه بحث اجماع را مطرح كرديد چرا برخي اصلاح‌طلبان تصورش را نمي‌كردند كه شما به نفع آقاي روحاني كناره‌گيري كنيد؟ جواب داد: «اينها را بعد‌ها بازگو مي‌كنم و فعلا نمي‌خواهم وارد اين موضوعات شوم». پرسيدم كه درباره كناره‌گيري شما شايعات بسياري مطرح شد مثلا گفتند عارف نمي‌‌خواهد كناره‌گيري كند، مي‌گفتند شما حتي به تماس‌هايي كه از طرف آقاي خاتمي گرفته مي‌شد هم پاسخ نمي‌داديد، جوابي نداد و با لبخندي فهماند كه پاسخ اين را هم در آينده مي‌دهد.

نمي دانم روحاني حاضر به انصراف مي‌شد يا نه؟

بعد پرسيدم كه فكر مي‌كنيد اگر پيشنهاد كناره‌گيري به آقاي روحاني داده مي‌شد ايشان مي‌پذيرفت به نفع شما كنار برود؟ اينكه آقاي روحاني عمل مي‌كرد يا نه را نمي‌دانم. پرسيدم چيزي هم دراين باره از گوشه كنار و و دوستان‌تان نشنيديد؟ كه خنديد و گفت چرا مهم اين است كه به من پيشنهاد شد و پذيرفتم من وكيل ديگران نيستم.


انتظار داشتم روحاني از من مشورت بگيرد.

بعد بحث جذب او در دولت يازدهم را مطرح كردم و پرسيدم كه شما به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان به خاطر شرايط پيش آمده به نفع آقاي روحاني كه به عنوان يك چهره ميانه‌رو و معتدل شناخته مي‌شود از عرصه انتخابات كنار رفتيد و آرايتان به سبد روحاني ريخته شد، اين امر هواداران تان و كساني كه در حمايت از جريان اصلاح‌طلبي راي داده بودند را متوقع مي‌كرد كه شما در دولت به گونه‌يي حضور داشته باشيد اما اين اتفاق نيفتاد، چه شد كه برخلاف برخي خبرهاي غيررسمي كه از حضور شما در پاستور خبر مي‌داد به دولت نرفتيد؟ گفت: اين توقع فقط در طرفداران ما نبود و آن‌گونه كه به من خبر مي‌دادند اين توقع از سوي هواداران و ستاد آقاي روحاني هم مطرح شده بود.


براي ورود به دولت ائتلاف مدوني نداشتيم كه ادعا كنيم

من دو ملاقات با آقاي روحاني پس از انتخابات با ايشان داشتم در ملاقات اول كه براي تبريك رفته بودم فرضم اين بود كه بنده وظيفه كمك به دولت دارم و حقيقتا دلم مي‌خواست به دولت او كمك كنم. وي ادامه داد كه يك زماني است كه بر اساس ساز و كار سياسي ائتلافي صورت مي‌گيرد و برنامه هم مشخص است. در مورد كناره‌گيري من ائتلاف مدون و برنامه‌ريزي شده‌يي صورت نگرفته بود كه برنامه‌هاي دولت از پيش تعيين شده باشد به همين خاطر نه ادعايي مي‌توانستيم داشته باشيم و نه من باوري به چنين ادعاهايي دارم. بعد هم از دو ديدارش با روحاني گفت: تا قبل از ديدار دوم بحث اصلي اين بود كه جايگاهم در دولت ايشان در چه سطحي باشد اما من در ديدار دوم اين موضوع را مطرح كردم كه چگونه بايد حضور 73 درصدي مردم را كه انصافا سرمايه عظيمي است حفظ كرد.

پرسيدم كه فكر نمي‌كنيد با توجه به كناره‌گيري شما و اينكه آخرين پست دولتي شما معاون اولي در دولت اصلاحات بود آقاي رييس‌جمهور بايد پيشنهاد بهتري به شما مي‌كردند؟من توقعي از ايشان نداشتم. شايد انتظاري كه داشتم اين بود كه با توجه به تجربه 30 سال مديريتي‌ام آقاي روحاني در برخي امور بيشتر از من مشورت مي‌گرفتند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۳۷
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
11
449
حق داری. گلگی بجاست.
پاسخ ها
ناشناس
| JAPAN |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
عارف: شریف نجیب اصیل
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
9
325
امید وارم انصراف ایشان الگویی باشد برای جوانان
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
و همینطور برای خیلی از بزرگترها .
اصغر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
9
259
سلام حضورآقای دکترعارف دردولت آقای روحانی یک خواست اجتماعی بودحتی اصولگرایان انتظارآن راداشتند وعدم تحقق این موضوع باعث جان گرفتن جناح مقابل گردید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
8
236
ما در لرستان هم انتظار داشیم استانداری حداقل معتدل به استان بیاید نه معاون 8 سال استانداری زمان احمدی نژاد!!!!
پاسخ ها
لرستانی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آقای مهندس بازوند مدیر بسیار توانمندیست گواه آن هم اینکه نمایندگان 2 استان مرکزی و همدان هم مصرانه خواستار حضور ایشان در استانشان بعنوان استاندار بودند، ایشان در دوره احمدی نژاد هم حقشان استانداری بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
5
176
انتظار به جایی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
218
38
دوستان دنبال اين مي گردند که براي عارف يک اعتبار مستقلي ايجاد کنند تا بعد بتوانند از ش استفاده ببرند اما دوستان ظرفيت آقاي عارف هم محدوده . دقت داشته باشيد.
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
12
202
ما هم انتظار بيشتري از روحاني داشتيم... اگر منصفانه و عاقلانه قضاوت كنيم تجربه و تخصص عارف از تمامي مشاورين و معاونين روحاني بيشتر است.
افشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
10
122
جناب دکتر عرف به عنوان یک یزدی به شما می بالم و آرزو سلامتی برای جنابعالی و خانواده محترمتان را از خداوند منان خواهانم
سارا
|
UNITED STATES
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
6
183
چقدر ادم باشخصیتی هستن آقای عارف
آقای روحانی خیلی نسبت به ایشون کم لطفی کردن
طاهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
7
181
با سلام
مطمئن باش خدا دست تو را خواهد گرفت چون شما آبروی سید ما آقای خاتمی را خریدی . انشاالله در برابر جدش روسفید باشی . مرد بزرگ
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
6
137
ما هم انتظار داشتیم از شما مشورت گرفته می شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
6
123
انتظار اين بود كه رئيس جمهور دكتر عارف رو كه به خاطر ايشون كنار كشيدن فراموش نميكردن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
7
131
روحانی مواظب باش اصلاحات را از دست ندی چون جناح مقابل فورا کله پات می کنه ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
17
71
حالا دیگه ول کنید این حرفها رو، گذشته ها رو شخم می زنید که چی پیدا کنید؟ من با اینکه تا پایان به دلیل گرایش به اصلاح طلبی قصد داشتم به آقای عارف رای بدهم و اصلا شناختی از آقای روحانی نداشتم و طبعا علاقه ای هم به رای دادن به ایشان اما الان فکر می کنم ایشان بهترین گزینه هستند چون بخش زیادی از آرا اصولگراها نیز به نفع ایشان بود در حالیکه در مورد آقای عارف این حساسیت و موضع گیری علیه اصلاح طلبها بود و ممکن بود به دور دوم بکشد و بعد هم خدا می داند چه میشد!
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
در ضمن با وجود مجلس فعلی کار برای آقای عارف بسیار سخت تر بود
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
8
123
روحانی ، پیروزی اش را مدیون عارف است. این را همه می دانند. اگر عارف عزیز ایثار نمی کرد حداقل ماجرا کشیده شدن انتخابات به دور دوم بود و معلوم نبود که چه می شد!؟
عارف عزیز! از خودگذشتگی تو را هرگز فراموش نخواهم کرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
41
65
انتظاراتي كه من از آقاي روحاني داشتم هيچكدام تحقق نيافته اميدوارم نا اميدم نكند
علی اکبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
6
75
من جناب دکتر عارف را از نزدیک میشناسم ، ایشان بسیار فرهیخته و مودبی هستند و در مورد ائتلاف هم راست میگوید ، آقای نعمت زاده به عنوان رئیس ستاد آقای روحانی بعد از انصراف دکتر عارف به ستاد ایشان آمدند و هدفشان جمع آوری نیروهای ستاد دکتر عارف بود چون فکر می کردند انتخابات به دور دوم میکشد زمانی هم که اینگونه نشد اولاً یک نفس راحتی کشیدند و بعد تمام حرفهایشان یادشان رفت !!!
محمد جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
7
87
درود بر اصلاحات
ناشناس
|
QATAR
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
5
77
آقای عارف بزرگوار. مهم افزایش ظرفیت و محبوبیت بالقوه اصلاح طلبان در جامعه بود که با کناره گیری شما ، انجام شد. مهم اعتماد و باور آوردن مردم به نیت نیکوی اصلاح طلبان برای بهبود وضع جامعه و به دنبال قدرت صرف نبودن اصلاح طلبان بود که آنهم انجام شد. شاید فضایی کمتر اصلاح طلبانه برای اوضاع فعلی مناسب تر بود، از همان جهت که سید خاتمی بزرگوار گفت که شاید فعلا فضای کار برای اصلاحات بسیار کمتر از طیف آقای روحانی فراهم است. بهرحال مقام ومحبوبیت وپتانسیل جزب اجتماعی اصلاح طلبان بشدت افزایش یافت که تنها به خاطر عمل خردمندانه و خالص شما وجناب خاتمی به دست آمد. حقیقتا دست مریزاد.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
5
89
اقاي دكتر عارف شما و اقاي خاتمي كار بسيار بزرگي كرده ايد، همين اندك شادي مردم نشانه اين دورانديشي سيد بزرگوار است ، انشالله شما با اكثريت پيروز مجلس را دست بگيرين و اصلاحات رو از اونجا شروع كنيد، در ضمن جو مجلس امروز بسيار ضد اصلاحات است ، و اقاي روحاني رو كه از خودشان ميدانستند اينگونه به اش برخورد ميكنند و اگر شما بودين ديگر هيچ ، موفقيت شما در امور اجرايي زماني است كه با افراد منطقي سر وكار داشته باشين نه يك مشت تندرو كه منافع خودشان را به منافع ملي ترجيح ميدهند
پرهام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
4
61
اگر اصلاح طلبان و نیز اعتدالگرایان پیروز شدن، مدیون آقایان عارف، خاتمی و هاشمی هستن. با تمام احترامی که برای آقای روحانی قائلم یقین دارم که ایشون به تنهایی نه در دور اول و نه حتی در دور دوم (فرضی) قادر به پیروزی بودن پس فبل از آقای روحانی آقایان هاشمی، خاتمی و عارف پیروز انتخابات شدن.

در شرایط کنونی کشور با توجه به هم عصری دو سال از دولت یازدهم با مجلس نهم، روحانی اگر چه انتخاب حداکثری نیست اما انتخاب مصلحت اندیشانه ای هست.

مواضع و عملکرد آقای عارف در انتخابات 92 توشه ای برای آینده سیاسی ایشون هست.
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
4
57
سلام به عارف زمان ما،دکتر عارف!
از لحظه ی انصراف شما تا ظهر روز انتخابات تردید داشتم تو انتخابات شرکت کنم یا نه اما به اصرار دوستان و گرفتار نشدن کشور تا مدت دیگر رای دادم به امید اینکه مجلس دهم رو دست شما بدیم تا با همدلی دولت امید" گره از کار فرو بسته ی ملت بگشایید".
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
4
62
ای دکتر عزیز کاندید مجلس شوید رای میدیم
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
5
58
عارف مرد تاریخی ایران
آقای عارف اینو بدون تو برای همیشه توی قلب میلیون ها ایرانی ماندگار شدی، هیچ افتخاری بزرگتر از این نیست بخدا خیلی مردی خیلی
تو هم مثل سید همیشه خندانمون تا ابد توی قلبمون هستی
ناشناس
|
JAPAN
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
6
52
بغض کرد. این همه شرافت و نجابت
غزل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
3
31
دوستت داریم و پشت سر روحانی هستیم
ما اصلاحاتی ها بی شماریم و رای هامون سرنوشت هر انتاخاباتی رو تعیین می کنه
این متن روخوندم و مطمن هستم منظور دکتر عارف عزیز ایجاد تنش در ستون مدافع دولت نیست فقط با صداقت تمام عیار نظرش رو گفته
بهت رای می دیم تو انتخابات مجلس
بذارن رییس بشی ....
یعنی می شه ؟
دوستت داریم عارف
تو خیلی بزرگ و شایسته ای
درود بر اصلاحات
درود بر خاتمی
درود بر روحانی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
6
28
واقعا هیچکس فکرنمیکرد روحانی جواب محبت عارف رو نده
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
8
21
فكر نمي كنيد آقاي روحاني جناب عارف را براي رياست مجلس كنارگذاشته باشد؟ پيشنهاد معاون اولي مي توانست تداعي گر نوعي زدوبند سياسي بين روحاني و اصلاح طلبها باشد، چيزي كه اصولگرايان اتفاقا دنبالش بودند تا سروصدا راه بيندازند، اما اين حركت هوشمندانه نه تنها راه انتقاد اصولگرايان را بست، بلكه فرصتي به اصلاح طلبها داد تا در مجلس با پيشتازي آقاي عارف خود را نشان دهند.
ناشناس
|
QATAR
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
3
11
آقای عارف بزرگوار. مهم افزایش ظرفیت و محبوبیت بالقوه اصلاح طلبان در جامعه بود که با کناره گیری شما ، انجام شد. مهم اعتماد و باور آوردن مردم به نیت نیکوی اصلاح طلبان برای بهبود وضع جامعه و به دنبال قدرت صرف نبودن اصلاح طلبان بود که آنهم انجام شد. شاید فضایی کمتر اصلاح طلبانه برای اوضاع فعلی مناسب تر بود، از همان جهت که سید خاتمی بزرگوار گفت که شاید فعلا فضای کار برای اصلاحات بسیار کمتر از طیف آقای روحانی فراهم است. بهرحال مقام ومحبوبیت وپتانسیل جزب اجتماعی اصلاح طلبان بشدت افزایش یافت که تنها به خاطر عمل خردمندانه و خالص شما وجناب خاتمی به دست آمد. حقیقتا دست مریزاد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
3
22
آقای عارف ظرفیت بزرگی برای اصلاحات است .امیدوارم ایشان رییس مجلس آینده باشد. اصولگرایان از محبوبیت عارف وحشت دارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
5
27
من خیلی دوست داشتم دکتر عارف رئیس جمهور بشه ولی به نظرم تو این زمان بهتر بود که دکتر روحانی رئیس جمهور بشن ، اخه ایشون سیاست مدارتر از دکتر عارف هستند و بهتر می تونند جلوی تندرو های اصول گرا بایستند .
امیدوارم دکتر عارف رو به عنوان رئیس مجلس دوره بعد ببینم .
دکتر عارف الگوی نجابت واسه من هستند .
عبدالصمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
3
31
جناب دکتر عارف رئیس جمهور باشی یا نباشی ،مدیر باشی یا نباشی هر کجای سرزمین خدا باشی در قلب ملتی هستی که دوستت دارند تو با این کار وروش صداقت را اموختی و مردم را شادمان.فرصت برای مردان بزرگی چون امیر کبیر بسیار است فمجلس ،ریاست مجلس ،ریاست جمهوری و این ما ملت هستیم که بنا به گفته امام بزرگ مان رای مان میزان است و وزنه شما برایمان به بزرگی کو ههای بزرگ.
نظرات بینندگان