arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲

یوزپلنگ آسیایی بیمه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از بیمه شدن جمعیت این گونه جانوری خبر داد.

به گزارش مهر، رجبعلی کارگر صبح پنج شنبه درحاشیه بازدید از حیات وحش نایبندان گفت:  برای اولین بار در دنیا پرسنل زیستگاههای یوزپلنگ و خود یوزپلنگ زیر پوشش بیمه تکمیلی برده شده است که مدت پنج سال و بصورت رایگان هم انجام شده است.

وی افزود: اگر یوز به هردلیلی در منطقه تلف شود به میزان50 میلیون تومان برای هر قلاده یوز هزینه همان زیستگاه خواهد شد و درسال تا 5 قلاده این موضوع اجرا خواهد شد.

کارگر تصریح کرد: اگر یوز آسیبی به دام دامداران وارد کند نیز بیمه موظف خواهد بود خسارت دامدار را بپردازد.

وی بیان داشت: محیط بانان که کاری سخت و طاقت فرسا را دارند و با تحمل گرمای بالای 50 درجه و سرمای زیر صفر؛ ماموریتهای خطرناک دارند و 18 شبانه روز در منطقه هستند  تحت  پوشش بیمه عمر  قرار می گیرند.

معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: در کشور ایران 10 سایت یوز با هدف حفاظت یوز وجود دارد که  حیات وحش نایبندان که یک میلیون و 400هزار هکتار وسعت دارد یکی از بهترین سایتهای یوز است.

وی افزود: در جهان دو نوع یوز آسیایی و آفریقایی  وجود دارد که منطقه نایبندان یکی از مناطقی است که بعد از انقلاب درآن یوز آسیایی پیدا شد و این از افتخارات کشور است.

وی ادامه داد: از زمانی که یوز در ایران و در منطقه حیات وحش مشاهده شد کلید برررسی و مطالعه روی این گونه زده شد و سازمانهای بین المللی وارد شدند و تفاهمی 10 ساله بستند و اخیرا تفاهم نامه سه ساله امضا شده که با unهمکاری ادامه داشته باشد.

ثبت یک هزار عکس از یوز آسیایی

کارگر خاطرنشان کرد: پژوهش، تحقیق و مطالعه جوامع محلی و محیط بانان و نصب دوربین های تله ای انجام شده که تاکنون بیش از هزار عکس در سراسر کشور از یوزگرفته شده است.

وی مساحت کل زیستگاههای ایران را  شش میلیون هکتارعنوان کرد و گفت: در بخش هایی که دوربین  نصب شده به طور قطعی 50 قلاده یوز وجود دارد و در بقیه عرصه ها هم قطعا وجود دارند.

کارگر افزود: در دوماهه اخیر چهار خانواده یوز مشاهده شده است که  یک مادر یوز با چهار بچه یکساله حداقل روزانه نیاز به یک راس اهو ، جیبر یا چند خرگوش دارد و مادری که میتواند بچه های خود را به یک سالگی برساند مطمئنا وضعیت محیط زیست هم از لحاظ وحش و پوشش گیاهی خوب می باشد.

وی گفت: وقتی وضعیت مرتع و آب خوب است تثبیت خاک را بدنبال دارد و این یعنی کنترل ریزگردها  در شرایط خکشسالی و کمبود اعتبار؛ پایان عمر پروژه هم بود و بنابراین ما یوز را حفاظت می کنیم و فرهنگ کشور ما این زمینه را فراهم کرده است.
نظرات بینندگان