arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۴۸۲
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۲

تعریف آیت الله هاشمی از "اعتدال" در گفت و گو با «انتخاب»/ گاهی یک اقدام تندروانه و انقلابی هم می شود "اعتدال"

فضايي با منطق است كه تند رويي و افراط و تفريط در آن نباشد.اگر انسان بخواهد راه برود ؛ از وسط جاده راه مي رود.راه رفتن از حاشيه جاده افراط است و رفتن از كنار هم باعث سقوط مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تعریف آیت الله هاشمی از

مصطفی فقیهی: آیت الله هاشمی رفسنجانی که خود از منادیان جریان اعتدال است و پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 92، شعار خود را "اعتدال" عنوان کرد ، با اشاره به برخی آیات قرانی می گوید: در گفتگو ها اعتدال و منطق ملاك است و دعوا و نزاع نيست . بهترين امت كسان يا افرادي هستند كه در بحث ها شركت مي كنند و حرف حق را مي پذيرند .پس بايد با مردمان ديگر در نقاط مشترك همراهي كنيم كه با خودي ها ؛ مسلمانان و هم وطنان جاي خود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تفسیر سیاسی از شعار اعتدال در مصاحبه با پایگاه خبری «انتخاب»، می گوید: فضايي با منطق است كه  تند رويي و افراط و تفريط در آن نباشد.اگر انسان بخواهد راه برود ؛ از وسط جاده راه مي رود.راه رفتن از حاشيه جاده افراط است و رفتن از كنار هم باعث  سقوط مي شود.

هاشمی در پاسخ به سئوال «انتخاب» ضمن تایید «تناسب اقدامات انقلابی یا تندروانه با اعتدال»، می گوید: بالاخره جايي بايد تندروي انقلابي شود كه  آنجا  اعتدال معناي خاص خودش را پيدا مي كند و حدود و احكامي دارد .

متن مصاحبه «انتخاب» با آیت الله هاشمی در مورد «اعتدال» در پی می آید:

○ انتخاب: حضرتعالي يكي از مناديان جريان اعتدال در كشورهستيد.متاسفانه  هيچ وقت تعريف دقيقي از سوي دولت و حتي حضرت عالي از «اعتدال» ارائه نشده است. البته سايت شما چند وقت پيش مطالبي  را منتشر كرده بود  كه فكر مي كنم قديمي تر بود . با توجه به شرايط فعلي تعريف شما از اعتدال چيست؟


● آیت الله هاشمی: خودم  كاري روي اعتدال كردم كه در فرهنگ قرآن جمع شده  است. در باره  آيات قرآن مي باشد كه راجع به اعتدال است. به چند نمونه اشاره مي كنم:

در سوره بقرة آیه 143 آمده است :«وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ......؛ و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواهو سرمشق باشيد....»

در سوره فاطر آیه 32 آمده است :«ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ؛ سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه [آنان را] برگزيده بوديم به ميراث داديم پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه‏ رو و برخى از آنان در كارهاى نيك به فرمان خدا پيشگام اند و اين خود توفيق بزرگ است»

در سوره الأعراف آیه 199 براي  الزام پيامبر(ص) به اعتدال و ميانه‌روى  آمده است :« خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ؛ گذشت پيشه كن و به [كار] پسنديده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب»

در سوره لقمان آیه 19 براي تاکید به اعتدال در رفتارهای اجتماعی   آمده است :« وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ؛ در مشي خود ميانه‏رو باش و صداي ات را آهسته ‏ساز»

در سوره مائده آیه 77 براي سئوال مقدر« آیا افراط و انحراف به کفر می رسند؟»؛ آمده است :« قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ ؛ بگو اى اهل كتاب در دين خود به ناحق غلوّ‏ گويى نكنيد و از پى هوسهاى گروهى كه پيش از اين گمراه گشتند و بسيارى [از مردم] را گمراه كردند و [خود] از راه راست منحرف شدند نرويد »

البته  آقاي رستگاري دارد آن ها را يكي يكي به صورت CD پخش  مي كند . البته اين ها فقط آيات قرآن است اخيراً كتابي از  آقاي زم با عنوان« امپراطوري اعتدال» ديدم كه ايشان وسيع تر مطالبي را در آن جا آوردند . لذا شروع شده است. بالاخره اعتدال يك اصل مسلم اسلامي و قرآني است كه مي گويد « ما شما را امت معتدل و ميانه رو قرار داديم و انتظار خداوند اين است كه شما الگو و نمونه بشريت باشيد . و پيغمبر (ص) شما هم شاهد و گواه بر شما باشد. تنها از پيغمبر(ص) بياموزيد و ساير فرق از شما بياموزند »

 اين آيه قرآن است. آياتي داريم كه مقداري ميداني تر بيان  مي كنند، قرآن رسما  از همه اهل كتاب كه داراي كتاب آسماني هستند ؛ دعوت مي كند  كه بياييد روي نقاط مشتركم با هم كار كنيد« قل يا اهل الكتاب تعالوا علي كلمه سواءٍ بيننا و بينكم .» اين آيه خيلي روشن است. در گفتگو ها اعتدال و منطق ملاك است و دعوا و نزاع نيست . بهترين امت كسان يا افرادي هستند كه در بحث ها شركت مي كنند و حرف حق را مي پذيرند .پس بايد با مردمان ديگر در نقاط مشترك همراهي كنيم كه با خودي ها ؛ مسلمانان و هم وطنان جاي خود دارد.

○ انتخاب: عدم تعریف اعتدال در فضای سیاسی کشور، شرایطی ايجاد کرده كه مي گويند اعتدال، حد وسط است، نه چپ و نه راست و يا هم چپ و هم راست است . نظر شما چيست؟

● آیت الله هاشمی: تعريفش در قرآن هست . گفتم كه اگر  به  فرهنگ قرآن و حرف هايي كه آقاي رستگاري دارد آماده مي كند تا پخش شود ؛نگاه كنيد ؛ متوجه مي شويد كه اعتدال ربطي به چپ و راست ندارد.

○ انتخاب: منظور من در فضاي سياسي است.

● آیت الله هاشمی: فضايي با منطق است كه  تند رويي و افراط و تفريط در آن نباشد.اگر انسان بخواهد راه برود ؛ از وسط جاده راه مي رود.راه رفتن از حاشيه جاده افراط است و رفتن از كنار هم باعث  سقوط مي شود.

○ انتخاب: اگر اعتدال را برگرفته از "عدالت" بدانیم، آیا "تندروي" نمي تواند در برخی شرایط خاص، جزو اعتدال باشد؟ مثلاً یک اقدام انقلابی در شرایط خاص که کاملا به عدالت نزدیک است را هم می توانیم در مسیر "اعتدال" تعریف و تفسیر کنیم؟

● آیت الله هاشمی:
چرا نمي شود؟ آن هم مشكلي ندارد، بالاخره جايي بايد تند روي انقلابي شود كه  آنجا  اعتدال معناي خاص خودش را پيدا مي كند و حدود و احكامي دارد . افراط يعني زياده روي  و بيش از حد لازم نيرو مصرف كردن يا جايي را گرفتن و يا هر چيزي كه تجاوز به حق ديگران است . تجاوز از حد . اگرچراغي  راكه از سقف آويزان است ؛ تنها به اين طرف يا آن طرف ببريد ؛ آن  از اعتدال خارج كرديد. به محض اين كه آزادش مي كنيد ؛ به طرف ديگر مي آيد و  مدتي نوسان مي كند. اين حركات  مال افراط و تفريط است .اين حالت نوسان ادامه دارد تا  دوباره استقرار پيدا كند . اگر ما معتدل باشيم ؛ از اين گونه كارها نخواهيم داشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۲۱
غیر قابل انتشار: ۳۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
33
155
درود برهاشمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
تا اونجا که سواد من قد میده منظور قرآن از امت وسط دین اسلامه که در برابر دنیاطلبی یهود و رهبانیت گرایی مسیحیت راه میانه را پیشنهاد میکنه. بعد اعتدال با وسط و با اقتصاد از ریشه های مختلف اند و معانی مختلف دارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
سلام بر هاشمی درود بر احمدی سلام بر خاتمی
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
33
66
مگه ایت الله یک حرف جدی و محکم بزنه والا با عرض پوزش با اینکه خود من هم به اقای روحانی رای دادم متاسفانه چند وقتی ست دیگه اون شور و حال ایام انتخابات رو نداره و این یعنی ریزش ارام و زود هنگام و بی سر و صدای طرفدارن ایشان
پاسخ ها
مجید
| Germany |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
من که اون چیزی مدنظرم بود و از دولت روحانی انتظار داشتم، برآورده شده،

روحانی در انتخابات 92 بهترین انتخاب بود و من مطمئن هستم که روند کار دولت موجب افزایش رضایت در سال های پیش رو خواهد شد و در نهایت حمایت از روحانی در انتخابات آتی دو چندان می شود!

چون بعید است که مردم دوباره دنبال انتخاب کسانی بروند که با قانون گریزی و آمار سازی، و سیاست خارجی ضعیف و شعار محور کشور را منزوی کنند و اقتصاد کشور را متلاشی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ما مردمان کم حافظه ای هستیم حتی 8 ماه گذشته هم یادمان نیست که چه بر سرمان می اوردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
برادرف روحانی مشغول عمل هست

امید وارم مردم انتظار نداشته باشن که یه رییس جمهور مدام حرف بزنه مثل احمدینژاد

روحانی خیلی تیز هوش هست و اگر جایی موضعی میگیره که مطلوب ما نیست حتما یه حکمتی داره و امید وارم همه ی ما در ادامه ی راهش و انجام وظایفش با تمتم قدرت حمایتش کنیم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
4
55
سلام بنده اهل سیاست نیستم فقط من با سه سر عائله و کارگر روز مزد ساختمانی تحت حمایت هیچ بیمه ای نیستم و واقعا با سختی زندگی مکنم خواهش میکنم جناب اقای روحانی در مورد سبد کالای روستاییان و کارگرانی که بیمه درمانی ندارند یک بررسی کنید اگر فکر مکنید دروغ میگویم من اهل روستاهای اطراف شهرستان قوچان منطقه هوادانلو هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
به امید روزی که در کشور کارگر روزمزد ساختمانی نداشته باشیم و همه کارگران زحمت کش بخش ساختمان از حق قرارداد بلند مدت، آموزش، ایمنی، تامین اجتماعی مناسب برخورداد شوند! که صد البته مهمتر از علاج کوتاه مدت نظیر سبد کالا است!
فرزند ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
51
30
یعنی هر کاری ما کردیم اعتداله هر کاری حتی نقد ما تندروی است !
به این میگن استدلال و آزادی بیان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
نه برادر تند روی یعنی فحش دادن ،افترا زدن ،سکوت در مقابل فساد افسارگسیخته دوران احمدی نژاد، بر انگیختن دنیا بر علیه مردم ایران ،ایجاد تورم 45درصدی،و.............!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
8
52
بنده به آقای روحانی رای داده و همچنان ایشان را بهترین انتخابم در خرداد 92 میدانم

ولی متاسفانه در زمینه اقتصادی تنها از بدتر شدن اوضاع جلوگیری شده است و اقدام مثبتی در جهت رفاه مردم صورت نگرفته است ...

امید به کاهش قیمتها هم با سخنرانی جناب سیف درباره نرخ ارز به کل برباد رفت...
ستاد روحانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
19
58
هاشنی زنده است چون انقلاب زنده است همه ی تندرویهای چپ و راست ضربه به انقلاب و افراطگری را فراهم کرد و نتیجه ی آن احمدی نژاد ویرانگر این ملک و ملت شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ملتی که از مسیر اعتدال خارج شود به نوسان افراط و تفریط می افتد، به سان چراغی که آقای هاشمی مثال زد. همین می شود که اول خاتمی سرکار می آید و بعد احمدی نژاد.
شیخی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
8
11
هاشمی چیز دیگری است. آنان که نگداشتند در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد. اشتباه کردند.
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
8
2
حضرت آیت لله این تعریف نشد. تعریف باید دقیق باشد با مثال که نمی شود تعریف کرد. مثلا بگویید وقتی مردم رای دادند در هر موردی بر اساس رای و منافع اگثریت اقدام می شود ولی حق اقلیت در توضیخ موضع و منافع مربوط به خودشان به رسمیت شناخته می شود و اگر اگثریت قانع شود در آن موضوع خاص تعدیل می شود تا از ضرر احتمالی اقلیت کا سته شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
3
10
احسن امیدواریم تندروهااجازه بدهنددولت امیدوتدبیر.طبق وعدهای داده شده عمل نماید.
پاسخ ها
مرادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
خیلی از اصلاح طلب ها از همه تند رو ترن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
4
9
واقعا هاشمی زیرک ترین مردی بوده که در تا بحال دیدام چرا که همیشه فکر میکردم چگونه میتوان از بی نظمی ها چلوگیری کرد . اعتدال افراط و تفریط را کنار کذاشت. انشالله موفق باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
4
9
کاش مردم بحرانهایی را که دولت با آن روبروست میدانستند.
پدر عیالواری که با چیب خالی باید 70 ملیون عائله را نان دهد و رویش نمیشود بگوبد جیبهایم را زده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ذخیره ی ارزی و طلای ما در بهترین حالت چند ساله ی اخیر است.
دولت، دولت تدبیر و امید است. با حرف های بی اساس موج ناامیدی در کشور را نیندازید.
امین
|
France
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
2
3
کاملا گویا بود!
برای اجرای اعتدال در خبرگزاری حامی دولت لطفا همه ی سخنانی که عاری از توهین و تهمت هستند رو منتشر کنید
لطفا گزینشی برخورد نکنید
رضا فتحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
6
10
من امیر کبیر راندیدم ولی انصافا هاشمی امیرکبیر ایران است ماباید به هاسمی افتخار کنیم
پاسخ ها
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
عجب قیاسی !!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
4
5
الله وکیلی وضع اقتصاد و معیشت مردم تو شش ماه گذشته بهتر شده؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یعنی شما این هم نمی فهمی که بهتر شده یا نه
واقعا که
من قیمت چند تا از اجناس میگم ببین بهتر شده یا نه ولی بازم هم سعی خواهی کرد که نفهمی
1- لپه 8000 تومان شده 3500 تومان
2- برنج پاکستانی 60000 تومان شده 45000
3- لوبیا 7000 شده 4000
......
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
چون قسم دادی نه بخدا
ولی ثبات یه کم در اقتصاد مشاهده میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
3
4
"○ انتخاب: اگر اعتدال را برگرفته از "عدالت" بدانیم، آیا "تندروي" نمي تواند در برخی شرایط خاص، جزو اعتدال باشد؟ مثلاً یک اقدام انقلابی در شرایط خاص که کاملا به عدالت نزدیک است را هم می توانیم در مسیر "اعتدال" تعریف و تفسیر کنیم؟

● آیت الله هاشمی: چرا نمي شود؟ آن هم مشكلي ندارد، بالاخره جايي بايد تند روي انقلابي شود ....."

آیت الله تمام نشدنی خیلی دوست و قبولت دارم ولی با این جا کاملا مخالفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اعتدال به معنی شل و منفعل بودن نیست. و رعایت حد وسط هم به معنی وسط حق و باطل را پیمودن نیست. در هر کاری و هر تصمیمی شاخص اعتدال امیرالمومنین است. شاخص اعتدال کلام قرآن و روایات و فقهاست جلو تر از آن می شود افراط عقب تر می شود تفریط.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آنجا اعتدال معناي خاص خودش را پيدا مي كند و حدود و احكامي دارد...
نظرات بینندگان