arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۸۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۲

نوبخت: طیب‌نیا نماینده عارف در دولت است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات عارف از روحانی تصریح کرد: در زمان مناظرات، علی طیب نیا نماینده عارف بود، لذا وقتی طیب نیا طرحی را در دولت مطرح می کند ما تصورمان این است که نظرات آقای عارف در حال مطرح شدن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت از واریز یارانه نقدی خانوارها در ۲۰ اسفند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به  با اعلام خبر انتخاب علیرضا رشیدیان به عنوان استاندار خراسان رضوی به سوالات مختلف آنان پاسخ داد.

مهم ترین محورهای سخنان نوبخت در این نشست خبری که در آن از عدم تغییر مبلغ یارانه‌ها در سال آینده و واریز یارانه نقدی این ماه خانوارها تا روز 20 اسفند خبر داد، به شرح ذیل است:

*حقوق این ماه 15 اسفند واریز می‌شود

وی با بیان اینکه حقوق این ماه همه کارمندان 15 اسفندماه واریز می‌شود و هر ساله مردم این موقع مشکل پول داشتند ادامه داد: همه اقدامات دولت در راستای افزایش قدرت خرید کارمندان و کاهش نرخ تورم است.

*افزایش 20 درصدی حقوق شاغلین و بازنشستگان در سال آینده

نوبخت همچنین درباره وضعیت حقوق شاغلین و بازنشستگان در سال 93 اظهار داشت: با تصویب هیات دولت حقوق شاغلین و بازنشستگان در سال آینده 20 درصد افزایش یافت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اگر قسط اول اموال بلوکه شده را ایران دریافت نکرده بود چرا بانک مرکزی اعلام وصول کرد، گفت:اعتراض ها در این خصوص ناشی از کم اطلاعی است، پول را که با چمدان به ما نمی‌دهند.

*طیب‌نیا نماینده عارف در دولت است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات عارف از روحانی تصریح کرد: در زمان مناظرات، علی طیب نیا نماینده عارف بود، لذا وقتی طیب نیا طرحی را در دولت مطرح می کند ما تصورمان این است که نظرات آقای عارف در حال مطرح شدن است.

* نحوه تغییر قیمت حامل ‌های انرژی

نوبخت با اعلام این خبر که تغییر قیمت حامل های انرژی بسیار کند خواهد بود و اثر آن در تورم زیاد نیست گفت: سال آینده بی انضباطی و افزایش تورم به وجود نخواهد آمد.

* فریادهای آمریکا ناشی از سرشکستگی است

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره استقبال گسترده هیئت‌های اقتصادی خارجی در سفر به تهران اظهار داشت: اظهارات اوباما در این زمینه، از روی نگرانی است؛ آنها می بینند که کار از دست‌شان خارج شده است.

وی تصریح کرد: فریادهای آمریکا از روی سرشکستگی است.

* انتشار نقشه راه اقتصاد مقاومتی تا پایان ماه جاری

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات دولت برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی یادآور شد: تا پایان سال نقشه راه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را منتشر می‌کنیم.

* از وزیر فرهنگ می‌خواهم از سیاست‌های انقلابی و اصولی دولت دفاع کند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص احضار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از وزیر ارشاد خواهم خواست تا به برخی مطالب پاسخ دهند و جواب کسانی را که کلی‌گویی می‌کنند بدهند و از سیاست‌های انقلابی و اصولی دولت دفاع کنند.

*گزارش مشروح نشست خبری نوبخت

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست با اشاره به مصوبات هیأت دولت و اقدامات در زمینه تسهیل زندگی مردم در آستانه نوروز گفت: با مقدماتی که تمهید شد از فردا حقوق و مزایای کارکنان دولت پرداخت خواهد شد تا در روزهای پایانی اسفند دچار مشکل نشوند.

وی افزود: همچنین یارانه نقدی خانوارها که معمولا 22 هر ماه پرداخت می‌شد این بار تا 20 اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: کارکنان دولت نیز بر اساس مصوبه هیأت دولت اعم از شاغل و بازنشسته با 20 درصد افزایش حقوق سال جدید را آغاز خواهند کرد و حقوق فروردین آنها با این  20 درصد محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از این قرار بود این افزایش حقوق 18 درصد باشد ولی با جابجایی‌های مالی به 20 درصد رسید، تصریح کرد: امیدواریم انضباط مالی ایجاد شده و رشد تورم به گونه‌ای باشد که این افزایش قیمت باعث کم شدن قدرت خرید مردم نشود.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و پیش‌بینی نرخ تورم 20 درصد برای سال آینده ایران ادامه داد: اقدام دیگری که تا پایان همین ماه جاری صورت می‌گیرد این است که مبالغ قابل توجهی از مطالبات پیمانکاران توسط دولت پرداخت خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره حذف برخی افراد از سیستم دریافت یارانه و چگونگی آن اظهار داشت: یارانه فروردین ماه بدون هیچ تغییری پرداخت خواهد شد و قطعا در اجرای مرحله دوم پس از ثبت‌نام پرداخت انجام می‌شود و این مطابق بند «و» تبصره 21 قانون بودجه است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آمارهایی که پیرامون نرخ تورم مطرح می‌شود، گفت: آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار مبانی با اختلاف کم دارند ولی متفاوت از یکدیگر هستند.

سخنگوی دولت علت مهار تورم و کاهش روزافزون آن را ناشی از انضباط پولی و مالی ایجاد شده توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دانست و افزود: هنوز سال به پایان نرسیده ما قانون بودجه را داریم و آئین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی آن در جلسه اخیر دولت بحث شد.

نوبخت تأکید کرد: طبق قانون، آمار رسمی کشور، آمار مرکز آمار ایران است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره واریز قسط اول پول‌های بلوکه شده ایران و شبهه‌های ایجاد شده در زمینه واریز این پول به حساب ایران تصریح کرد: هیچ سالی که ما نفت به فروش می‌رسانیم اینگونه نیست که دلارها به صورت چمدان وارد کشور شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: پول حاصل از صادرات در حساب بانک مرکزی در خارج از کشور قرار می‌گیرد و پس از آن بانک مرکزی در صورت نیاز، افراد ارزش ریالی را از آنها دریافت می‌کند و برای آنها ارز به بانک‌های خارجی حواله می‌کند.

نوبخت افزود: اصرار بر اینکه این پول به حساب مرکزی رسیده یا نه درست نیست و هم اکنون برای استفاده از این پول‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد.

نوبخت در ادامه نشست با اشاره به برنامه‌های دولت در جهت حمایت از تولید و صرف هزینه‌های حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: همانطور که در تبصره 21 قانون بودجه 93 مشخص شده 10 هزار میلیارد تومان برای کمک به تولید، 4 هزار و  800 میلیارد تومان برای بخش بیمه، 2 هزار میلیارد برای بیمه بیکاری و همچنین 2 عدد  2500 و 2100 میلیارد تومانی نیز برای توزیع در سال 93 پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره گلایه‌های اخیر عارف از عدم بکارگیری وی توسط روحانی گفت: بدون تردید عارف یکی از شخصیت‌های مجرب این نظام و مورد احترام و اعتماد است و دولت خرسند می‌شود که از نظرات وی بهره‌مند شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: گاهی که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد اظهار نظری می‌کند تردیدی ندارم که نظر آقای عارف بیان می‌شود چون در مناظره‌ای که پیش از انتخابات نمایندگان کاندیدا با یکدیگر داشتند من به عنوان نماینده روحانی و آقای طیب‌نیا به عنوان نماینده آقای عارف حضور داشتیم؛ در همان مناظره معلوم شد که مشترکات زیادی بین ما وجود دارد.

نوبخت با بیان اینکه ما به همین دلیل از آقای طیب‌نیا دعوت کردیم که در دولت حضور پیدا کنند، اظهار داشت: فکر می‌کنم که ایشان و دوستان آقای عارف بتوانند مبین نظر وی باشند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: من حتما از سوی دولت خدمت ایشان شرفیاب شده و نظرات آقای عارف را خواهم گرفت البته من جلسات مستمری با صاحب‌نظران اصولگرا و اصلاح‌طلب به صورت منظم دارم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت پس از افزایش حامل‌های انرژی برای حمایت از بخش تولید گفت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند فشار هزینه‌ای را در فرآیند تولید ایجاد کند که این سناریو محاسبه شده است و تغییرات قیمتی که در حامل‌ها رخ خواهد داد، رشد کندی خواهد بود بنابراین آثار تورمی آن به حداقل می‌رسد.

نوبخت با اشاره به انضباط پولی و مالی مد نظر دولت ادامه داد: با حمایت از تولید در اصل ناهمگونی میان عرضه و تقاضا رخ نخواهد داد و پیش‌بینی صندوق بین‌الملی پول و مؤسسات جهانی تورم  15 تا 20 درصد و پیش‌بینی ما نیز تورم 22 تا 25 درصد است.

وی تصریح کرد: با این روند ما برای انتهای سال نرخ تورم 35 درصد را مد نظر داریم البته کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه به معنای کاهش رشد و افزایش تورم است؛ بیان این مسئله برای آن است که مردم نگویند دولت خریدهای خود را از کجا انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت اگر در موردی اشتباه کند حتما از ملت عذرخواهی کرده و خود را تصحیح می‌کند.

نوبخت با بیان اینکه قصد ما این است که برای مردم تبیین کنیم آنچه در اصلاح قیمت‌ها ایجاد می‌شود به جیب دولت نرفته و به تولید و اقتصاد برمی‌گردد، ادامه داد: هر چند ممکن است 45 هزار تومان برای برخی خانوارها در ماه عددی نباشد ولی جمع این مبالغ برای دولت در جهت حمایت از تولید و دیگر بخش‌ها ارزشمند است.

وی تأکید کرد: دولت تحت هیچ شرایطی یارانه نیازمندان و اقشار کم درآمد را کاهش یا قطع نمی‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره نظرخواهی فیس‌بوکی جهانگیری از مردم در زمینه حمایت از بخش‌های صنعتی تصریح کرد: صنعت یکی از رشته‌های تولیدی کشور است و در اجرای هدفمندی بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای کمک به آن دیده شده است.

نوبخت با بیان اینکه هم اکنون رقابت میان رشته‌های مختلف صنعتی وجود دارد، افزود: برای آن دسته از واحدهای صنعتی که نیاز به سرمایه در گردش دارند از محل صرفه‌جویی حامل‌های انرژی مواردی در نظر گرفته شده و 20 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی میان آنان توزیع می‌کنیم.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اقدام دوباره رئیس جمهور آمریکا در تکرار تهدیداتش علیه ایران و موضع دولت ایران در برابر این اظهارات گفت: آنچه در توافقنامه ژنو بین ایران و کشورهای 5 + 1 بود متن توافق شده است که مورد توجه ما قرار دارد  و ما اصلا به اظهارات مطرح شده از سوی طرف مقابل ورود نمی کنیم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی خود را مغبون می داند تصریح کرد: آمریکایی‌ها نیز در سخنرانی های خود گفته‌اند که دوست نداشتند این اتفاق بیفتند ولی کاری از دستشان بر نمی‌آمده است.

نوبخت ادامه داد: نتایج مذاکرات، رژیم صهیونیستی ر ا وادار به عکس‌العمل کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت مواضع رهبری را مد نظر دارد و تمام کسانی که در دولت مسئولیت دارند نشان دادند که هر وقت کشور دچار تهدید شود برای دفاع از کشور لباس رزم خواهند پوشید.

وی با بیان اینکه هر کسی بخواهد اقدام خصمانه‌ای انجام دهد قطعا پشیمان خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما این  موضوع را در زمان خود نشان می دهیم ولی امروز چیزی که در دستان ماست توافقنامه ژنو است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جزئیات جلسه فوق‌العاده روز دوشنبه دولت با بیان اینکه اخبار منتشر شده به همان میزانی بود که بر روی سایت رسمی دولت قرار گرفت، تصریح کرد: برخی تصمیمات دولت نهایی است ولی برخی تصمیمات زمینه تصمیم نهایی خواهد بود و در زمان اتخاذ تصمیم نهایی این موارد اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و هشدار به هیأت‌های اقتصادی که از ایران بازدید می‌کنند، گفت: اوباما از اینکه هیأت‌ها و شرکت‌های اقتصادی خارجی برای حضور در ایران صف کشیده‌اند احساس مغمومیت کند.

وی ادامه داد: دیوار تحریم‌ها رفته رفته در حال کوتاه شدن و فرو ریختن است.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دولت گفت: اقتصاد مقاومتی با توجه به بندهای مختلف و رهنمودهایی که در آن وجود دارد برای برنامه چند ساله ما سیاست کمک‌کننده‌ای است.

سخنگوی دولت با اشاره به دستور ویژه رئیس‌جمهور به معاون اول برای پیگیری این سیاست‌ها در دولت تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی به فراخور مأموریت خود وظیفه دارند این کار را انجام دهند و ما تا آخر همین ماه نقشه راه اقتصاد مقاومتی را اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره سیاست‌های فرهنگی دولت و نظرش درباره هجمه‌های انجام شده در این زمینه به دولت و وزارت ارشد اظهار داشت: ما حق می‌دهیم که همه بتوانند نظر بدهند ولی دولت کاملا به چارچوب‌های نظام اسلامی پایبند است.

نوبخت با بیان اینکه دولت به مسئله فرهنگی که دغدغه رهبر انقلاب است کاملا توجه دارد، ادامه داد: دولت با توجه به این مسئله کنش‌های فرهنگی خود را انجام می‌دهد و هیچگاه به این مسئله و واقعیت‌های جامعه بی‌توجه نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره افزایش حامل‌های انرژی در سال آینده و همچنین افزایش قیمت برق اظهار داشت: افزایش حامل‌های انرژی پس از پر کردن فرم‌های مربوطه از سوی متقاضیان اعمال خواهد شد البته حامل‌های انرژی تعریف شده و قانون آن را مشخص کرده است.

وی خاطر نشان کرد: درباره برق و افزایش قیمت آن قانون اجازه اصلاح قیمت را به دولت داده بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
آزادمـــرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
5
13
آقای دکتر نوبخت؛ خواهشا مرحله ی دوم هدفمندی رو اجراء نکنید، اجازه ندید که اقدامات احمدی نژاد تداعی بشه، افزایش قیمت ها - به قول شما اصلاح قیمت ها - کاهش نرخ تورم رو در حد شعار باقی نگه خواهد داشت و تورم، افسارگسیخته و کمرشکن تر از گذشته پیش خواهد رفت و امید مردم نیز ناامیدتر!
نمی دانم با چه راه حلی در نظر گرفتید که انقدر پافشاری می کنید!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
1
13
ناینده هرکی هست، اما خیلی مرد شریفی است
نظرات بینندگان