arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲

پوتین استقلال کریمه را به رسمیت شناخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس‌جمهوری روسیه در حکمی به رسمیت شناخته شدن استقلال شبه جزیره کریمه را امضا کرد.

به گزارش راشاتودی، در این حکم که به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رسیده، آمده است: بر طبق خواسته مردم شبه جزیره کریمه و برگزاری رفراندوم 16 مارس 2014 که پیوستن به روسیه بود، من در حکمی، استقلال این منطقه را به رسمیت می‌شناسم.

این حکم بلافاصله اجرایی شد.

کریمه روز دوشنبه خود را جمهوری کریمه اعلام کرد و همچنین از سازمان ملل خواسته تا آن را به عنوان یک کشور ممستقل و خودمختار به رسمیت بشناسد.

پارلمان کریمه اعلام کرد: جمهوری کریمه به دنبال برقراری روابط با سایر کشورها بر مبنای برابری، صلح، همکاری دو جانبه و سایر اولویت‌های مورد قبول سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. پارلمان کریمه همچنین به صورت متفق بر الحاق این منطقه به روسیه رای داد.

در رفراندوم روز 16 مارس، 96 درصد از سکنه کریمه به الحاق منطقه به روسیه رای دادند.

میخاییل مالی‌شف، رئیس کمیسیون پارلمان کریمه در امر برگزاری رفراندوم گفت، در روند برگزاری این همه‌پرسی هیچ شکایتی مطرح نشده است.

ناظران بین‌المللی نیز که برای نظارت بر این همه‌پرسی به شبه جزیره کریمه آمده بودند، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این رای‌گیری آزاد و بر طبق استانداردهای بین‌المللی بوده است.

نخست‌وزیر پیشین لهستان که یکی از این ناظران بود، گفت: این رفراندوم بر طبق استانداردهای بین‌المللی برگزار شد. همچنین آزادی بیان نیز وجود داشت.

برگزاری و نتایج این رفراندوم باعث اعمال تحریم‌هایی شده است. روز دوشنبه آمریکا و اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های مالی و ممنوعیت صدور ویزا علیه مقام‌های اوکراینی و روس دست زدند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان