arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۳

رقابت ایران و امارات برای ثبت جهانی بادگیرهای ایرانی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سالی که گذشت موضوع فنآوری ساخت بادگیرهای ایران که نمونه بارز آن را در یزد و اردکان می توان دید سر زبان ها افتاد و بالاخره متولیان میراث فرهنگی یادشان افتاد که اماراتیها در حال تلاش برای ثبت جهانی بادگیرها به نام خودشان هستند.
به گزارش انتخاب، سال 91 در گزارشی اعلام شد که مسئولان اماراتی از یک بادگیر رونمایی کردند و از فنآوری ساخت آن نیز در برخی از مناطق گردشگری دوبی بهره برده اند از سوی دیگر آنها می خواهند تا فنآوری بادگیرها را در فهرست میراث جهانی و ناملموس به نام خودشان ثبت کنند. تا اینکه امسال رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه سفر به هرمزگان اعلام کرد کارشناسان سازمان میراث فرهنگی درحال تهیه پرونده ثبت جهانی فناوری بادگیرهای ایران هستند.


سلطانی فر گفته که به زودی این پرونده برای یونسکو ارسال می شود. اما منظور سلطانی فر این نبود که پرونده بادگیرهای ایرانی در سال 2014 ثبت جهانی شود چرا که پرونده آیین باران خواهی پیش از این برای ثبت جهانی به یونسکو اعلام شده است.

از سوی دیگر دفتر ثبت جهانی میراث فرهنگی، طبیعی و ناملموس نیز درحال بررسی پرونده های دارای اولویت های ثبت جهانی در سال 2015 بوده و به همین منظور پرونده کمانچه را به عنوان یکی از آثار میراث پیشنهادی ناملموس در نظر داشت. اما گویا با سخنرانی رئیس سازمان میراث فرهنگی ، باید پرونده بادگیرها در اولویت دفتر ثبت آثار قرار بگیرد. با این حال این دفتر از مدتی پیش درباره بادگیرها و کمانچه با فعالان مرتبط با این پرونده مذاکراتی انجام داده است.

پیش از این در پرونده ثبت جهانی باغ های ایرانی، بلندترین بادگیر جهان که در باغ دولت آباد قرار دارد، به ثبت رسیده بود.

 
منبع: مهر
نظرات بینندگان