arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۳
بیگدلی:

سال آینده، سونامی بی سابقه مسکن به تمام ارکان اقتصاد سرایت می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همچنان اصلی ترین پرسش پیش روی سرمایه گذاران و مردم تعیین تکلیف آینده بازار مسکن است. رئیس انچمن انبوه سازان اعتقاد دارد، آینده با گرانی می آید.

مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور در رابطه با تحلیل وضعیت مسکن در سالی که گذشت، به خبرآنلاین گفت: براساس منحنی روند قیمت مسکن که بر اساس اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تعیین می‏شود، روند این منحنی با فراز و فرودهایی سینوسی مواجه است. به طور تقریبی هر 3 تا 5 سال، بازار مسکن با رکود مواجه می‏شود که طول این رکود بین یک تا دو سال به طول می‏انجامد. این رکود مثل آرامش قبل از طوفان است که خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‏گیرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، بیگدلی در ادامه افزود: متاسفانه ما در این زمینه با مشکل فرهنگی هم روبرو هستیم. به طوری که وقتی بازار دچار رکود می‏شود به جای اینکه مردم برای خرید اقدام کنند و از تخفیف‏هایی که خاص این دوره است بهره‏مند شوند، آنها هم دست از خرید و فروش می ‏کشند. به هر حال هر رکودی فرجامی دارد. فرجام این رکود یک سونامی و اوج قیمت‏هاست.

دبیر کل جامعه اسلامی کار آفرینان با برآورد اینکه نیاز کشور به صورت سالانه به اندازه 30 کشور در اروپاست، تصریح کرد: ما در هر سال به اندازه کویت، امارات، بحرین و قطر در کشورمان یک کشور جدید می‏سازیم! سالی 5/1 میلیون ازدواج، 500 هزار حوادث غیرمترقبه و بافت‏های فرسوده همگی بر روی سد تقاضا فشار می‏ آورد و وقتی این سد شکسته شد، همه چیز را با خود می‏ برد.

وی با پیش‏ بینی بازار مسکن در سال آینده گفت: در سال آینده با سونامی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهیم شد. متاسفانه مردم ما نیز به جای اینکه قبل از افزایش قیمت خرید کنند، در زمان سونامی هجوم می‏ آورند که خود عاملی است برای بیشتر شدن قیمت‏ ها و مثل بنزینی می‏ ماند که روی آتش ریخته شده باشد.

بیگدلی افرود: من به عنوان کارشناس مسکن که 20 سال در این بازار بوده ‏ام و 50 سال نیز بازار را مطالعه کرده ‏ام، پیش ‏بینی می‏ کنم همانطور که رکودی که در آن قرار داریم بی‏ سابقه‏ بوده، سونامی که در کشور اتفاق خواهد افتاد، بی ‏سابقه‏ ترین سونامی در طول تاریخ 50 ساله اخیر کشور خواهد بود که به تمام ارکان اقتصاد سرایت خواهد کرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور به راهکارهایی برای جلوگیری از این سونامی اشاره و اظهار کرد: دولت باید ساخت را رونق بخشیده و مشوقی برای کارآفرینان باشد و عوارض را کم کند و تخفیفات ویژه‏ای در اختیار کارآفرینان مسکن قرار دهد تا از این رکود هرچه سریعتر خارج شویم.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه نه تنها چنین اقداماتی صورت نمی‏ گیرد بلکه با بالاترین مالیات بر تولید و ساخت مسکن مواجه می‏ شویم. مالیات در زمان رکود یعنی دفن کردن سرمایه‏ هایی که می ‏تواند از سونامی قیمت مسکن جلوگیری کند.

بیگدلی در انتقاد به بساز و بفروش خطاب کردن کارآفرینان مسکن گفت: هربار مدام بیان می‏ شود این بساز و فروش‏ ها! ما بساز و بفروش نداریم که این‏گونه مجلس به کارافرینان مسکن توهین می ‏کند! این واژه در شان یک کارآفرین نیست. این افراد برای 1200 بنگاه‏ اقتصادی کارآفرینی می‏ کنند و نیاز کشور را مرتفع می ‏کنند. این‏ها انبوه‏ سازان کوچکی هستند که بزرگترین رکورد در کشور را در مسکن مهر رقم زدند
نظرات بینندگان