arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۳

خط و نشان‌ اردوغان برای«گولن»

نخست‌وزیر ترکیه در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌ها و پیروزی حزبش، از بالکن حزب عدالت و توسعه در آنکارا برای طرفدارانش سخنرانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزیر ترکیه در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌ها و پیروزی حزبش، از بالکن حزب عدالت و توسعه در آنکارا برای طرفدارانش سخنرانی کرد.

 نخست‌وزیر ترکیه در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌ها و پیروزی حزبش، از بالکن حزب عدالت و توسعه در آنکارا برای طرفدارانش سخنرانی کرد.

به گزارش انتخاب، پایگاه خبری «عربیة iNEWS»، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر و رهبر حزب «عدالت و توسعه» ترکیه نیمه شب گذشته و در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات دیروز شهرداری‌های این کشور همراه با معاونین و سران حزب خود در بالکن بزرگ ساختمان مرکزی حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخنرانی کرد.

وی اظهار داشت: آراء مردمی دستهای کسانی را که استقلال ترکیه را نشانه گرفته‌ بودند و در پی سوء استفاده از صندوق های رای بودند، را از بین برد. ترکیه به معارضانی حقیقی غیر از معارضان کنونی نیاز دارد زیرا این معارضان در پی ایجاد تفرقه میان مردم و تبعیض هستند.

نخست‌وزیر ترکیه پیروزی نامزدهای حزب عدالت و توسعه را نشانه اعتماد مردم ترکیه و شکست مخالفان و توطئه گران دانست.

وی در سخنرانی خود بارها به تندی از «فتح الله گولن» فعال دینی – سیاسی ترکیه‌ای آمریکانشین انتقاد کرده و به روال هفته‌های گذشته به جای آن که مستقیما از او نام ببرد، با به کاربردن لفظ «پنسیلوانیا»، محل اقامت گولن، او را عامل مشکلات امنیتی ترکیه دانست.

اردوغان همچنین در سخنرانی خود به تندی علیه یک شبکه جاسوسی ناشناس که مکالمات نشست محرمانه وزارت امور خارجه ترکیه درباره سوریه را ضبط و منتشر کرده بود، سخن گفت و تهدید کرد که این افراد را به سزای اعمال خود می رساند.



وی اظهار داشت: امروز، روز پیروزی صلح داخلی و برادری و اهداف ترکیه برای سال ۲۰۲۳ بود.


وی اظهار داشت که امروز روز پیروزی مردمی است که به ما یا احزاب معارض رای داده‌اند و در انتخابات شرکت‌کرده‌اند. نتایج انتخابات نیز نشان داد که سیاست غیراخلاقی و اتهام‌های ساختگی علیه دولت در ترکیه شکست خورده و همواره خواهد خورد.

اردوغان گفت: بسیاری ملتهای جهان، پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات را پیروزی خود می‌دانند و این امر واقعا به منزله پیروزی برای آنها است. برادران ما در مصر، فلسطین، سوریه و بالکان

نخست‌وزیر ترکیه گفت: هرگونه تجاوز حتی به میزان ۱۰ دونم به اراضی ما در ضریح «سلیمان شاه» در سوریه بر اساس توافق‌نامه بین‌المللی در سال ۱۹۲۱، در واقع تجاوز به ۸۱ استان ترکیه است. زیرا این زمین نیز مربوط به جمهوری ترکیه است.

یاران اردوغان در صدر قرار گرفتند

بر اساس نتایج اولیه، حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداریهای ترکیه حدود ۴۶ درصد از آرای مردم ترکیه را به دست آورد. ۲ شهرداری بزرگ آنکارا و استانبول که برای همه احزاب ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به دست نامزدهای حزب عدالت و توسعه افتاد و در دیگر مناطق ترکیه دست کم در ۵۰ استان از ۸۱ استان ترکیه، یاران اردوغان در صدر قرار گرفتند.

پیروزی کردهای مخالف دولت در ۱۰ استان ترکیه

به گزارش کردپرس، شمارش آرا در ۷۵ استان از ۸۱ استان ترکیه به پایان رسیده و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده نامزدهای عضو حزب صلح و دموکراسی (وابسته به پ.ک.ک) در ۱۰ استان پیروز شده‌اند.

دیاربکر، ماردین، وان، باتمان، حکاری، سرت، شرناخ، درسیم، اغدیر و بتلیس نام ۱۰استان جنوب شرقی ترکیه هستند که شهرداریهای مرکزی آنها در اختیار نامزدهای حزب صلح و دموکراسی قرار گرفته است.

همچنین در استان آگری، شمارش بخشی از آراء به پایان نرسیده و در صورتی که «سری ساکک» در این استان به پیروزی برسد، حزب صلح و دموکراسی نسبت به دوره قبلی انتخابات شهرداریهای ترکیه که در سال ۲۰۰۹ برگزار شده بود، دارای قلمرو گسترده‌تری خواهد بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان