arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۳

لاریجانی: نیروی انتظامی محل اتکای مردم برای ایجاد آرامش روانی و زندگی آرام است

رییس مجلس شورای اسلامی در بازدید از مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی ضمن تشکر از خدمات ارزنده نیروی انتظامی و پلیس راه که در طول سال زحمات زیادی را متحمل هستند، گفت: نیروی انتظامی و پلیس در کشور ما محل اتکای مردم برای ایجاد آرامش روانی و زندگی آرام است و هر چقدر امین باشد و کار خود را درست انجام دهند به جایگاه مطلوب خود نزدیک تر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نیروی انتظامی و پلیس در کشور ما محل اتکای مردم برای ایجاد آرامش روانی و زندگی آرام است و هر چقدر امین باشد و کار خود را درست انجام دهند به جایگاه مطلوب خود نزدیک تر شده است.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در بازدید از مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی ضمن تشکر از خدمات ارزنده نیروی انتظامی و پلیس راه که در طول سال زحمات زیادی را متحمل هستند، اظهارداشت: در این ایام نوروز و عید باستانی به دلیل زیاد بودن سفرها احتیاح به یک نقش کانونی برای ایجاد نظم داریم که نیروی انتظامی در این زمینه گام های خوبی برداشته است.

وی ادامه داد: همچنین سایر دستگاه ها از جمله هلال احمر، وزارت بهداشت و رسانه های گروهی نقش مهمی را در این زمینه داشته اند و همگی تلاش کردند تا در ایام تعطیل، خدمات آن ها باعث آرامش روانی بیشتر جامعه و سلامت بیشتر آن ها شود.

رییس قوه مقننه گفت: گزارشی که سردار احمدی مقدم و سردار مومنی ارایه کردند نکات خوبی در آن نهفته است که نشان می دهد نیروی انتظامی در حال بازگشت به جایگاه اصلی خود است.

لاریجانی اظهارداشت: همه کسانی که در کشور ما زندگی می کنند احتیاج به پشتوانه ای دارند تا در مواقع مشکل، آن قدرت به آن ها کمک کند تا حقشان را بگیرند یا مانع از تعدی شوند و نیروی انتظامی و پلیس در کشور ما محل اتکای مردم است و هر چقدر امین باشد و کار خود را درست انجام دهند به جایگاه مطلوب خود نزدیک تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مشکلاتی در کشور در زمینه برخورد با مجرمین و کسانی که تخلفات رانندگی دارند وجود داشت که پلیس گام های خوبی را در این زمینه برداشت و در سال های گذشته قانون جدیدی را به مجلس ارایه کردند که مدتی در کمیسیون ها بحث و به قانون جدید راهنمایی و رانندگی منجر شد که از معدود قوانینی است که نشان دهنده جهش هایی برای بهبود کار بوده است.

لایجانی ادامه داد: قوانین دیگر این قدر سریع تاثیرات خود را نشان نمی دهد اما در این زمینه ما شاهد تاثیرات مستمر و جهشی آن بودیم ؛این تلاش پلیس و نیروی انتظامی بود که طرح اولیه آن را تدوین کردند و در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کار مهمتری که من فکر می کنم پلیس و رسانه های گروهی انجام می دهند همین نقطه ای است که در افکار عمومی به عنوان یک مساله مهم در حال جا افتادن است و این یک خسارت بزرگ برای کشور ما است که ما به خاطر تخلفات رانندگی این مقدار آسیب می پذیریم.

لاریجانی با یادآوری این که در گذشته مشکلاتی در زمینه برخورد با مجرمان و متخلفان قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور وجود داشت، افزود: این مشکل با اصلاح قانون راهنمایی و رانندگی حل شد و اکنون آثار مثبت آن را در کاهش تصادفات جاده ای شاهدیم.

رییس مجلس با تاکید برنقش رسانه های گروهی در ایجاد دغدغه عمومی نزد افکار عمومی در زمینه تصادفات جاده ای اظهار داشت: اهتمام رسانه های گروهی بویژه رادیو و تلو یزیون برای ایجاد فرهنگ جدید رانندگی در کشور، قابل تقدیر است.

وی با قدردانی از اقدام نیروی انتظامی در زمینه اطلاع رسانی برای بهبود فرهنگ رانندگی در کشور اظهار داشت: ما این روحیه را که همه در کشور احساس مسوولیت کنند، باید به فرهنگ غالب جامعه تبدیل کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: اصلاح رفتارها احتیاج به درک مشترک دارد و تا زمانی که درک عمومی و نیاز آن قطعی نشود، روی اراده افراد تاثیر نمی گذارد.

وی با تاکید بر این که انجام اصلاحات اجتماعی جز با همت عمومی امکان پذیر نیست، افزود: در امور عمومی مانند رانندگی هرقدر هم قوانین بازدارنده و نیروی پلیس هم باشد، اما تا وقتی درک عمومی در زمینه رعایت این قوانین در جامعه شکل نگیرد و عزم راسخی نباشد، کارها پیش نمی رود.

رییس مجلس به بیانات رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال در حرم رضوی و نیز نامگذاری امسال اشاره کرد و گفت: ایشان بر عمومی کردن اقتصاد تاکید کردند زیرا اصلاحات اجتماعی در کشور جز با یک همت عمومی و همگانی امکان پذیر نیست.

لاریجانی اقدام نیروی انتظامی مبنی بر تمرکز بر امور فرهنگی و اطلاع رسانی برای کاهش تصادفات رانندگی در کشور را داهیانه خواند و اظهار داشت: نتایج این اقدامات را در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای شاهدیم.

رییس مجلس به نیروی انتظامی توصیه کرد که این رویه را با همکاری رسانه های گروهی با اهتمام بیشتری دنبال کند تا پیش بینی ها برای کاهش 20 درصدی تصادفات و تلفات جاده ای در سال 93 محقق شود.

لاریجانی در ادامه با یادآوری نقش رسانه های گروهی در ایجاد وفاق عمومی در کشور اظهار داشت: هر کشوری اولویت هایی دارد که رسانه های گروهی بر اساس آن اولویت های ملی کار خود را باید تنظیم کنند.

وی، موضوعات اقتصادی، امنیت ملی و امنیت اجتماعی و عمومی را سه اولویت اساسی کشور عنوان کرد و افزود: رسانه های گروهی باید متناسب با این اولویت ها میزان پرداختن به این موضوعات را باید افزایش دهند و تمرکز بیشتری بر آن داشته باشند.

رییس مجلس ادامه داد: باید بپذیریم در سال های گذشته انعکاس این اولویت بندی ها را در رسانه ها نداشتیم و گاهی مسایل داخلی، جنجال ها و درگیری های داخلی و نزاع های گروهی و حزبی در داخل روی مسایل مهم تر سایه می انداخت.

لاریجانی افزود: باید بپذیریم که وقتی جنجال های فردی و حاشیه ای ایجاد می شود، ما را از تمرکز روی مسایل اصلی اعم از اقتصاد، امنیت ملی و امنیت اجتماعی منصرف می کند و ذهن جامعه متفرق پیدا می شود و در چنین شرایطی پلیس نمی تواند نیتی که دارد را محقق کند.

وی در ادامه گفت: سیاست زدگی، جنگ های داخلی و حب و بغض های حیدری و نعمتی که در کشور ما هر از گاهی وزیدن پیدا می کند، اولویت های کشور ما نیست.

رییس مجلس بر تجلی اقدامات و خدمات پلیس در مبارزه با اشرار و متخلفان در رسانه ها تاکید کرد و گفت: اگر این اقدامات در رسانه ها ارزش گذاری شود، به این معنی است که رسانه ها برای تحقق اولویت های جامعه کمک می کنند.

وی با بیان این که در کشور های توسعه یافته رسانه ها تناسب خود را با اولویت های جامعه خود حفظ کرده اند، افزود: کشور ما مشکلات متنوعی دارد، تورم و بیکاری مساله بسیار مهمی است که تا چرخ تولید در کشور راه نیفتد نمی توان این مشکل را حل کرد و از این رو باید رسانه ها به طور مستمر به موضوع تولید ملی و کارآفرینی توجه کنند.

لاریجانی با یادآوری نقش نیروی انتظامی در تامین امنیت اجتماعی در کشور اظهار داشت: در این زمینه گام های خوبی برداشته شده است و ضمن به روز شدن قوانین، پلیس نیز فعال تر و منضبط تر شده است و به کارش عقیده مند تر شده است.

رییس مجلس افزود: البته برای کاهش تصادفات جاده ای باید کارهای دیگری نیز در کشور انجام شود که از جمله می توان به توسعه خطوط راه آهن، رفع نقاط حادثه خیز جاده ها اشاره کرد، ضمن این که باید صنعت خودروسازی نیز نقایص خود را رفع کند.

وی با تاکید بر ارتقای کیفی خودروهای تولیدی در کشور و رعایت استانداردها یادآور شد :سخت گیری نیروی انتظامی برای بالا بردن کیفیت اتومبیل ها باید به حساس شدن دولت در تولید خودرو تبدیل شود.

وی لازمه این کار را ایجاد رقابت در تولید خودرو اظهار داشت : وجود عنصر رقابت در بازار خودرو دیگر کشورها موجب شده تا کیفیت خودروهای تولیدی چه در زمینه کاهش مصرف سوخت و چه افزایش ایمنی خودروها ارتقا یابد اما در ایران با وجود چند دهه سابقه تولید هنوز نقایصی در تولید خودرو داریم که باید به طور زیربنایی حل شود .

رییس مجلس به موضوع استانداردسازی تولیدات کشور اشاره کرد و افزود: استاندارد باید جایگاه مستقلی در کشور داشته باشد که در این زمینه نقصی وجود دارد که بخشی از آن به قانون اساسی باز می گردد زیرا در قانون اساسی امور اجرایی در قوه مجریه پیگیری می شود و از این رو وقتی استاندارد در دست قوه مجریه و وابسته به وزارت صنایع باشد، این خطر وجود دارد که نتواند کار خود را درست انجام دهد.

لاریجانی افزود: باید برای این کار فکری کرد؛ یعنی اگر سازمان استاندارد مانند بسیاری از کشورها مستقل بود، آنگاه اطمینان بیشتری برای مصرف کننده دارد و به نفع تولید نیز هست.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اشکال به قانون اساسی باز می گردد، اظهار داشت: وقتی سازمان استاندارد یک نهاد اجرایی باشد، وابسته به وزارتخانه ها می شود و از این رو توانمندی را برای برخورد با وزارتخانه های متخلف پیدا نمی کند.

وی از رسانه های گروهی خواست تا به نیروی انتظامی برای ایفای نقش های خود در زمینه تامین امنیت اجتماعی و ایجاد آرامش در جامعه کمک کنند و به نحوی فعالی های پلیس را منعکس کنند که جنبه بازدارندگی داشته باشد.

لاریجانی امر به معروف و نهی از منکر را از ارکان فرهنگ اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: نجات کشور در این است که برخورد با افراد متخلف حتی اگر یک مورد باشد با کار فرهنگی آنقدر عمیق و حرفه ای انجام شود که بازدارنده باشد.

رییس مجلس با یادآوری این که امر به معروف و نهی از منکر به معنی فرهنگ مسوولیت پذیری و تعیین یک مسوولیت اجتماعی مشترک برای آحاد جامعه است، گفت: این روحیه باید جامعه تبلور یابد؛ آن جایی که می تواند این اراده ها را به سمت صلاح ملت هدایت کند، رسانه های گروهی و کار فرهنگی است.

وی افزود: شاید یکی از دلایل مهمی که امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگ و اقتصاد به عنوان رکن از آن یاد کردند، همین تاثیری است که فرهنگ در بخش های مختلف جامعه دارد.

لاریجانی به انعکاس برخی اخبار حوادث در رسانه ها از جمله متعرضان به جان و مال مردم اشاره کرد و گفت: حتی یک مورد از این حوادث برای کشور ما زیاد است؛ چرا باید چنین حوادثی در جامعه ما وجود داشته باشد.

رییس مجلس با اشاره به برخورد پلیس با متعرضان به جان، مال و نوامیس مردم اظهار داشت: از نیروی انتظامی می خواهم که امسال برخورد خود را با این افراد شرور وسیع تر انجام دهند زیرا این کار آرامش روانی کامل برای جامعه ایجاد می کند که حرکت توسعه منوط به همین است.

وی با تاکید بر این که نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید به سرعت با چنین مواردی برخورد کند، افزود: رسانه ها نیز باید به موقع به این موضوعات بپردازند و آن را به شکلی منعکس کنند که به منزله برخورد با ناهنجاری هاست.

لاریجانی تاکید کرد: این کار به معنی تسری اوقات تلخی ها به جامعه نیست؛ زیرا این ها اوقات تلخی هایی است که نتایج مثبت و امیدوارکننده دارد. آنچه برای جامعه از نظر فرهنگی مضر است، اوقات تلخی هایی است که ثمری جز سایش اعصاب عمومی جامعه ندارد مثل کشمکش های سیاسی در جامعه.

رییس مجلس افزود: اما اگر این گونه اشکالات جامعه در رسانه ها منعکس شود نتیجه آن بهبود زندگی است و این کمکی است که رسانه ها به دستگاه های اجرایی و قوه قضاییه و نیروی انتظامی در ایجاد آرامش و امنیت برای جامعه می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال 93 رفتار مردم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بهتر شود و هم عزم عمومی برای برخورد با رفتارهایی که متناسب با شان و جایگاه جامعه نیست، ایجاد شود.

لاریجانی افزود: مجلس شورای اسلامی آماده همکاری با نیروی انتظامی در زمینه تصویب قوانین لازم برای رفع اشکالات و نقایص است.

وی با اشاره به شهید ناهی منکر اظهار داشت: شاید در این زمینه نیاز به حمایت های قانونی بیشتر از این افراد باشد که نیروی انتظامی می تواند با کمک قوه قضاییه در این زمینه پیش قدم باشد و پیشنهادی را مدون و تقدیم مجلس کند و مجلس شورای اسلامی نیز آماده است این کمک را در زمینه قانونگذاری داشته باشد تا اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به درستی محقق شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان