arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۳

شعار اعتدال در انتخابات افغانستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سه نامزد مطرح در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با هم رقابت می کنند.

به گزارش«تیک»، مردم افغانستان فردا پای صندوقهای رای می روند تا رئیس جمهور جدید کشورشان را انتخاب کنند. فرد منتخب ، دومین رئیس جمهور منتخب مردم افغانستان از زمان سرنگونی حکومت طالبان در سال دو هزار و یک تاکنون خواهد بود. یکی از گزینه های مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زلمای رسول است.

وی با شعار «اعتدال، برابری و سازندگی» در انتخابات افغانستان حضور دارد. زلمای رسول هفتاد و یک سال دارد و برادر احمد شاه مسعود در کنار او قرار دارد.

زلمای رسول در دولت حامد کرزای، وزیر امورخارجه بوده است.

وی در فاصله سالهای دو هزار و ده تا دو هزار و سیزده وزیر خارجه افغانستان بود و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا داد. معاون او نیز خانم حبیبه سرابی است. وی قبلا وزیر امور زنان و وزیر فرهنگ و آموزش بوده و زمانی هم اولین استاندار زن در افغانستان بوده است. قیوم کرزای برادر حامد کرزای نیز برای شرکت در انتخابات نامزد شده بود اما بعدا با انصراف از نامزدی در انتخابات از زلمای رسول حمایت کرد.

نامزد دیگر برای انتخابات افغانستان دکتر عبدالله عبدالله است. وی از مهره های مطرح مجاهدین افغان در مقابل اشغالگری اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان در دهه هزار و نهصد و هشتاد است.

عبدالله عبدالله محرم اسرار و پزشک شخصی احمد شاهد مسعود بود. احمد شاه مسعود دو روز پیش از وقوع حوادث یازده سپتامبر به دست طالبان ترور شد. عبدالله عبدالله زمانی وزیر امورخارجه دولت حامد کرزای بود اما در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و ده، رقیب او شد.

او مدعی است در انتخابات گذشته به نفع حامد کرزای و به ضرر عبدالله عبدالله تقلب شد و وقتی انتخابات به دور دوم کشیده شد از شرکت در انتخابات انصراف داد و کرزای رئیس جمهور شد. او با شعار زنده باد همگرایی در انتخابات امسال شرکت دارد. رنگ انتخاباتی او نیز آبی آسمانی است.

هر نامزدی بخواهد در انتخابات افغانستان به پیروزی برسد باید بیش از پنجاه درصد آراء را به دست بیاورد. باتوجه به بافت قومی و قبیله ای بسیار متنوع افغانستان بعید است در دور نخست انتخابات چنین نتیجه ای حاصل شود. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

نامزد سوم در انتخابات امسال افغانستان، اشرف غنی احمدزای است. وی قبلا وزیر دارایی افغانستان بود و زمانی هم از مقامات بانک جهانی بود. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و نه نامزد بود و پس از حامد کرزای، عبدالله عبدالله و رمضان بشردوست چهارم شد. معاون اشرف غنی احمدزای در انتخابات امسال، عبدالرشید دوستم از ژنرالهای سابق ارتش افغانستان در جنگ این کشور با اتحاد جماهیر شوروی سابق است.
نظرات بینندگان