arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۳

سخنان رهبر معظم انقلاب اهمیت فرهنگ را نشان داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون با بیان اینکه سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب اهمیت فرهنگ را نشان داد، افزود: برای رفع مشکلات سینمای ایران باید در ابتدا سینمای ملی را احیا و در مرحله بعد فیلم های خود را دارای پیام کنیم.

سیدضیا الدین دری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درمورد سخنان نوروزی مقام معظم رهبری و نام گذاری سال 93 به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی، اظهار کرد: به اعتقاد من هر زمان مقام معظم رهبری در پیام های خود نکاتی را قرار می دهند به دلیل وجود ضعف در آن حوزه ها است.

وی افزود: ایشان همیشه برروی فرهنگ تاکید وی‍ژه ای داشته اند و احساس می کنم نظر اصلی ایشان در زمینه فرهنگ برروی مسئولان است که باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از مسئولان می خواهند تا خط مشی خود را طرح کنند تا این حالت بلاتکلیفی به حداقل برسد. باید در حوزه فرهنگ برای رفع مشکلات اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کنیم و بدانیم که امسال فقط می توانیم مشکلات خود را برای رفع در سال های آینده بشناسیم.

تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون، گفت: ما در بحث سینما باید ابتدا این مساله را بررسی کنیم که ایا می خواهیم به فرهنگ ملی برسیم یا خیر و آیا قصد داریم فیلم های ما بوی ایرانی دهد یا خیر، اگر می خواهیم به این مسایل برسیم باید به شکل دیگری رفتار کنیم.

وی تصریح کرد متاسفانه در این سال ها انقدر بحث داشتن یک سینمای ملی، ضعیف بوده که برای ساختن چنین سینمایی کار دشواری در پیش رو داریم و باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: به عنوان کسی که سال ها در سینما کار کرده است اگر ابتدا‍ یک فیلم را بردارند می توانم بگویم این فیلم متعلق به سینمای کدام کشور است و دلیل این مساله آن است که هر کشور نشان سینمای ملی خود را به شکلی مشخص حفظ کرده است.

دری خاطر نشان کرد: فیلم های ما داستانک هایی از شرایط اجتماعی داخل ایران هستند که در آن ها مسایل مربوط به دودهه اخیر مطرح می شوند؛ باید به جایی برسیم که فیلم ایرانی از روی تصاویر و رنگ مشخص باشد.

وی افزود: اگر روزی رنگ و بو در فیلم های ایرانی دیده شود آن زمان می توانیم اعلام کنیم که سینمای ملی داریم. مقام معظم رهبری به خوبی متوجه این نکته شده اند که فیلم های ما از لحاظ مزامین و پیامی که می خواهد به بیننده بدهد؛ بلاتکلیف است.

وی تاکید کرد: یکی از ضعف های بزرگ سینمای ایران این است که شما در پایان یک فیلم پیام آن را متوجه نمی شوید. تمام فیلم های کشور های صاحب سینما، پیام دارند و این یک ضعف است که تماشاگر در پایان فیلم به جای اعلام پیام فیلم کل داستان را برای مخاطبان دیگر تعریف می کند. متاسفانه امسال حتی در بهترین فیلم هایی که مشاهده کردم ضعف پیام احساس می شد.

دری ادامه داد: مطمئن باشید اگر فیلم سازی درمورد حسد فیلم بسازد و به سمت اصلاح جامعه حرکت کند مقام معظم رهبری هم او را تایید می کند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به خوبی دلیل عدم استقبال مردم از سینما را می دانند و امیدوارم مسئولان مربوطه برنامه ریزی دقیقی برای بهبود شرایط داشته باشند.

نویسنده و کارگردان تلویزیون، گفت: مردم ما به دنبال درک یک فیلم هستند و آنها چیزی را که متوجه نشوند را نگاه نمی کنند.

وی افزود: متاسفانه فیلم ها ضعیف با کمک بعضی دستگاه و بعضی راه کار ها از حالت ضرر خارج می شوند و این مساله باعث می شود تا کسی تلاش زیادی برای بهبود کار خود نکند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان