arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳

نهاد ریاست جمهوری ترکیه ، توافق گل و اردوغان را تکذیب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نهاد ˈریاست جمهوری ترکیه ˈروز سه شنبه ادعاهای توافق ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری و ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر مبنی بر نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری مرداد ماه آینده را تکذیب کرد.
 

به گزارش ایرنا، ˈاحمد سورˈ مشاور عالی مطبوعاتی ˈعبدالله گلˈ با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد : رییس جمهوری ترکیه تاکنون درخصوص چگونگی حضورش در انتخابات ریاست جمهوری و دوره بعد از آن با نخست وزیر ترکیه گفت و گو نکرده است.

روزنامه ˈ رادیکال ˈ چاپ ترکیه امروز در مطلبی با عنوان درشت در صفحه نخست خود از کنار کشیدن عبدالله گل به نفع اردوغان برای شرکت در انتخابات آتی رییس جمهوری این کشور خبر داده بود.

مشاور عالی مطبوعاتی رییس جمهوری ترکیه در این اطلاعیه با تاکید بر اینکه مطالب منتشر شده در روزنامه های امروز ترکیه در خصوص توافق اردوغان و گل بر سر موضوع رییس جمهوری آینده ترکیه صحت ندارد، نوشت: البته رییس جمهوری ترکیه در نظر دارد در آینده نزدیک در این خصوص گفت و گوهایی را به عمل آورد.

روزنامه رادیکال در مطلب خود آورده است که رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه در دیدار اخیر خود توافق کرده اند که گل برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری نشود و اردوغان نامزدی خود را اعلام کند.

رادیکال نوشت:گل نیز به دنبال برکناری اردوغان از رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه با برگزاری کنگره فوق العاده ای، رهبری این حزب را بر عهده خواهد گرفت و بعداز ورود به مجلس ترکیه به عنوان نماینده ، به عنوان نخست وزیر ترکیه برگزیده خواهد شد.

انتخابات حساس ریاست جمهوری ترکیه که در واقع اولین انتخاب مستقیم رییس جمهوری این کشور خواهد بود ، روز 10 اوت ( 19 مرداد) سال جاری برگزار می شود.

رییس جمهوری ترکیه پیشتر توسط نمایندگان مجلس این کشور برگزیده می شد.

ˈشورای عالی انتخابات ترکیهˈ تنها مرجع قانونی در موضوع انتخابات این کشور ، امروز با انتشار مصوبه ای در روزنامه رسمی، برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد .

مردم ترکیه روز 19 مرداد سال جاری برای نخستین بار در تاریخ نظام پارلمانی این کشور به پای صندوقهای رای خواهند رفت تا رییس جمهوری جدید را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کنند.

نظرات بینندگان