arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳

هزينه ذوب‌آهن در ليگ سيزدهم يازده ميليارد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مديرعامل پيشين باشگاه ذوب آهن با اعلام رقم قراردادهاي اين تيم در آغاز فصل سيزدهم ليگ برتر گفت: اگر باشگاه‌هاي صنعتي قراردادهاي خود را منتشر نکنند اين سوال پيش مي‌آيد که مگر چه کرده‌اند؟
 

خسرو ابراهيمي درباره انتشار قراردادهاي بازيکنان فوتبال و تصميم سازمان ليگ براي قانونمند کردن اين کار در فصل آينده، اظهار کرد: نظرم درباره اين مساله مساعد است. معتقدم که فوتبال از هر سويي مورد انتقاد است و متهم مي‌شود که پر است از ناپاکي، بي‌عدالتي، نابرابري و تباني که البته خيلي جاها مشهود است و واقعيت دارد؛ بنابراين اگر مي‌خواهيم فوتبالمان از اين مسائل پاک شود، بهترين راه همين شفاف سازي است.

وي ادامه داد: سازمان ليگ بايد تمام راه‌هايي را که به تباني و پشت پرده‌ها دامن مي‌زند و کار را به انحراف مي‌کشد، مسدود کند. يکي از راه‌هاي انجام اين کار شفاف سازي است. اين که مردم بدانند بازيکنان تيم‌شان چقدر گرفته‌اند و تيم با چه هزينه‌اي بسته شده است، کمک مي‌کند که هواداران تلاش کنند تا با حمايت از تيم شان آن هزينه‌ها را به نتيجه‌ برسانند.

ابراهيمي در ادامه گفت: يکي از مسيرهايي که به سمت زلال شدن و شفافيت فوتبال مي‌رود، انتشار قراردادهاست. راه‌هاي ديگري هم هست که سازمان ليگ بايد آنها را بررسي کند و پروژه اي تعريف کند که مثلا طي دو يا چند سال فوتبال پاکي داشته باشيم. در آن صورت مردم به فدراسيون و باشگاه‌ها اعتماد مي‌کنند و برعکس.

وي ادامه داد: اکنون بازيکن خارجي در ليگ هست که دو دقيقه‌ هم روي نيمکت تيمش ننشسته اما 200 يا 300 هزار دلار گرفته است. سازمان ليگ کار خوبي مي‌کند که استخدام خارجي‌ها را محدود مي‌کند. وقتي قرار است بازيکن خارجي قرارداد کلان ببندد بايد از بازيکن داخلي بهتر باشد. هر چه بيشتر به اين مساله دقت کنيم، به نظر مي‌رسد منتشر کردن قرارداد، براي ارگان‌ها و افراد خيلي مناسب نباشد اما سازمان ليگ و باشگاه‌ها خيلي خاص هستند، چون انتقادهاي زيادي از آنها مي‌شود که برخي هم درست است، پس اگر شفاف باشد بهتر است.

مديرعامل پيشين باشگاه ذوب‌آهن درباره موانع پيش روي سازمان ليگ براي شفاف سازي مالي گفت: بودجه‌اي که هر نهاد صنعتي براي تيمش در ابتداي فصل مشخص مي‌کند هم بايد شفاف باشد. مثلا کارخانه ذوب آهن بگويد 20 ميليارد تومان بودجه کل ورزش است که 10 يا 15 ميليارد متعلق به تيم فوتبال بزرگسالان است. در آن صورت با شفاف بودن قراردادها مي‌شود فهميد که چقدر خرج شده، چقدر بودجه باقي است و بدهي‌ها چقدر است. هيچ پشت پرده‌اي هم وجود نخواهد داشت.

وي افزود: مديران بايد به اين نتيجه‌ برسند اولين کسي که از اين کار سود مي‌برد، خودشان هستند مگر اين که خودشان در اين کار نقش داشته‌اند و يا خداي نکرده بخواهند به هدف خاصي برسند وگرنه شفاف سازي بهترين کار براي رسيدن به فوتبال علمي و پاک است.

ابراهيمي درباره نقش دلال‌ها در اين مساله هم گفت: متاسفانه واسطه‌هايي که "دلال" نام گرفته‌اند، تنور نقل و انتقالات را گرم مي‌کنند، هر چه قرارداد بازيکنان بيشتر باشد، دستمزد و درصد مدير برنامه‌ها از آن پول بيشتر مي‌شود. ضمنا اين پنج درصدي که در قانون و قرارداد به عنوان پورسانت ثبت شده، جدا از پولي است که مدير برنامه با بازيکن شرط مي‌کند در صورت بردن او به تيمي خاص از او بگيرد!

وي در ادامه پيشنهادي به سازمان ليگ داشت: به نظرم فدراسيون يا سازمان ليگ بايد شرکت‌هايي را تاسيس کنند که با کنترل دقيق و وجود بانک اطلاعاتي قوي از بازيکنان ليگ‌هاي مختلف، نقل و انتقالات را انجام دهد و سود حاصل هم به حساب سازمان ليگ ريخته شود.

اگر نقل و انتقالات در اختيار سازمان ليگ باشد و سودش به جيب اين سازمان ريخته شود، آيا باعث نمي‌شود که اين سازمان به گران شدن بازيکنان علاقمند شود؟ ابراهيمي در پاسخ به اين سوال گفت: با ايجاد راهکارهايي مي‌شود اين قضيه را محدود کرد تا چنين وضعي پيش نيايد.

مديرعامل پيشين باشگاه صنعتي ذوب آهن درباره انتشار قراردادهاي باشگاه‌هاي صنعتي که در شرايط فعلي کمي دور از انتظار است، اظهار کرد: اگر اين باشگاه‌ها قراردادهايشان را منتشر کنند به نفع خودشان است، چون اگر اين کار را نکنند اين سوال مطرح مي‌شود که مگر چه کرده‌اند که قراردادها را منتشر نمي‌کنند.

وي در پايان و در پاسخ به اين سوال که ذوب آهن براي فصل سيزدهم چه ميزان هزينه کرده است، گفت: ابتداي فصل براي قرارداد بستن با محدوديت روبه‌رو بوديم، چون بايد در پلي‌آف بازي مي‌کرديم. به همين علت مجبور شديم که زير بار برخي قراردادها برويم تا وقتي که من در باشگاه بودم حدود يازده ميليارد تومان هزينه کرده بوديم.
نظرات بینندگان