arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳

هرم خورشید مکزیک ، در معرض خطر فروپاشی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بر اساس یک مطالعه علمی موسسه فیزیک دانشگاه ملی مکزیک ، هرم خورشید، یکی از نشانه های باستان شناسی مکزیک، در معرض خطر فروپاشی قرار دارد .
 

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، یک گروه از کارشناسان ، پس از 14 سال تحقیق بر روی این اثر تاریخی ، به این نتیجه رسیدند که خطر فروپاشی هرم وجود دارد .

به لطف این تحقیقات ، مشخص شد که قسمت جنوبی هرم خورشید ، تراکم کمتری نسبت به قسمت شمالی دارد ، چیزی که می تواند منجر به فروپاشی شود .

ˈآرتورو منچاکاˈ مسوول پروژه تحقیقاتی در این مورد گفت :اگر هیچ کاری انجام ندهیم ، قسمت جنوبی می تواند فروپاشی کند هرچند که این امر ، ˈفرداˈ اتفاق نخواهد افتاد و نباید هیچگونه ترس و وحشت ایجاد کرد ، اما باید اقدامات لازم برای مرطوب نمودن دوباره قسمت آسیب دیده ، انجام داد .

در رابطه با دلایل این وضعیت ، کارشناسان اشاره کردند که قسمت جنوبی هرم ، بخشی است که بیشترین زمان را در معرض آفتاب می گذارند .این باعث می شود که هرچند که در طول سال به اندازه کافی باران ببارد ، این قسمت همیشه خشک تر باشد .

این گوهر باستانشناسی ، ارتفاعی 63 متری دارد و دارای 238 پله است ، محیط پایه آن 893 متر و هر کدام از ضلعهای آن 223 متر و حجم آن یک میلیون متر مکعب است .

هرم خورشید ، از بیش از دو هزار سال قبل به عنوان یک مکان گردشگری شناخته می شود و یکصد سال پیش بازسازی شد . به گفته رئیس پروژه ، این بازسازی نیز در خشکی قسمت جنوبی تاثیر داشته است .

منچاکا افزود :ممکن است که مشکل این باشد که در زمان بازسازی ، قسمت جنوبی با مواد نفوذ ناپذیر نامناسب پوشیده شده باشد و باید یک نوع دیگر سیمان استفاده کرد تا که نفوذ پذیری آن در قسمت جنوبی بیشتر باشد .

محققان در حالی نگرانی های خود را منتشر کردند که تابحال 60 درصد اطلاعات به دست آمده در طول مطالعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند .

در این زمینه ، محققان می خواهند نتایج نهایی را برای گرفتن یک تصمیم در مورد حفظ هرم ، در دست داشته باشند .
نظرات بینندگان