arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳

روحانی: نیروهای مسلح در دسته بندی ها و بازی های سیاسی مداخله نمی کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس جمهوری ارتش را به حق نماد اسلام خواهی، میهن دوستی و مردم سالاری عنوان کرد و گفت: نیروهای مسلح در دسته بندی ها و بازی های سیاسی مداخله نمی کنند.
 

به گزارش ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز جمعه در مراسم روز ارتش اظهار داشت: ارتش در همه صحنه های 35 سال بعد از پیروزی انقلاب در فراز و نشیب های مختلف ، در خط مقدم دفاع از کشور، دفاع از میهن و رهبری قرار داشته است.

** نیروهای نظامی ما در دسته بندی ها و بازی های سیاسی مداخله نمی کنند

روحانی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به وصیت امام راحل عمل کرده که فرمود نیروهای نظامی در کار سیاسی مداخله نکنند؛ ضمن اینکه نیروهای ارتش کاملا به مسایل سیاسی آگاهی دارند و باید هم داشته باشند اما هرگز در بازی ها و دسته بندی های سیاسی مداخله نمی کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم خواهی نکرده و همواره به دنبال دفاع از کشور و میهن و نظام بوده است.

** ارتش ایران حافظ ثبات منطقه

روحانی افزود: ارتش و سایر نیروهای مسلح ایران ، در جهت حفظ ثبات منطقه و پایه ای برای کل منطقه آشوب زده خاورمیانه هستند.

رییس جمهوری تصریح کرد: همسایگان باید بدانند ارتش و سایر نیروهای مسلح ایران حافظ ثبات کل منطقه هستند.

روحانی در ادامه افزود : نیروهای مسلح ایران ،کسانی هستند که همواره در کنار مردم حضور دارند و در مسیری که خواست مردم است، به عنوان نیروهای مسلح مردمی از امنیت کشور دفاع کرده و می کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: ارتش جمهوری اسلامی همانند ارتش برخی کشورهای دیگر نیست که اگر انقلابی رخ داد، وارد صحنه شده و مردم را کنار بزند و به فکر تصاحب قدرت باشد.

وی ادامه داد: در 35 سال گذشته ما هرگز شاهد دولت نظامی نبودیم و همواره گردش دولت بی خشم و خشونت و در چارچوب قانون انجام گرفته است.

رییس جمهوری با تاکید براین که نیروهای مسلح ما وظیفه شناس هستند، گفت:درامور مالی، در ارتش برای صرف هر ریال شاهد شناسنامه هستیم.

روحانی اضافه کرد: اتکای نیروهای مسلح و ارتش ما به ایمان است و در سایه ایمان و معنویت و اخلاق و فناورهای روز به عنوان ارتشی مجهز و بازدارنده - که همواره ما به دنبال نیروی بازدارنده در کشور بوده ایم - هستند.

وی تصریح کرد: ما در طول 200 سال گذشته به هیچ کشوری تجاوز نداشته ایم اما به خوبی در مقابل تجاوز دیگران دفاع کرده ایم.

** ارتش خودکفا و برخوردار از فناوری های نوین است

رییس جمهوری با بیان این که ارتش در دوران دفاع مقدس عزت، شرف و مردانگی خود را به جهانیان نشان داد، گفت: امروز ارتش خودکفا و برخوردار از فناوری های نوین است.

روحانی در ادامه ، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را که مقارن با ایام ولادت با سعادت دختر نبی گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) است به همه ملت بزرگ ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح و بویژه پرسنل ارتش فداکار کشورمان تبریک و تهنیت گفت.

وی ادامه داد : این روز یادگار امام راحل است؛ در روزهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک هایی که به صورت شبه انقلابی در جامعه حضور داشتند، انحلال ارتش را مطرح می کردند و این امام بزرگوار بود که ارتش را امید ملت لقب داد و روز 29 فروردین سال 1358 را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کرد.

** ارتش بدون نگاه به خط های سیاسی، حزبی و فرقه ای

روحانی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران که فرزندان این آب و خاکند به حق نهاد حرفه ای دفاع از میهن اسلامی هستند که بدون نگاه به خط های سیاسی، حزبی و فرقه ای همواره دفاع از آب و خاک و میهن عزیز نظام مردمی را به عنوان هدف والای خود مدنظر قرار داده اند.

رییس جمهوری اظهار داشت: این ارتش همان ارتشی است که پس از 50 سال تبلیغ دیگران در پادگان ها، آن روز که پای اسلام و مردم و انقلاب به میان آمد، در کنار مردم و انقلاب خود قرار گرفت و افتخاری همچون 19 و 21 بهمن را آفرید و انقلاب اسلامی پیروز شد.

وی افزود: ارتش بعد از پیروزی انقلاب در سخت ترین روزهای نظام، کشور را تنها نگذاشت و با واحدهای زمینی، هوایی و هوانیروز در مناطقی که آشوب طلبان به تحریک قدرت های بیگانه می خواستند کشور را دچار مشکل کنند، با حضور فداکارانه خود لیاقت و صلاحیت خود را به جامعه و مردم نشان دادند.

** نقش بی بدیل ارتش در دفاع مقدس

روحانی یادآور شد: ارتش در دوران دفاع هشت ساله، سینه سپر کرد و به وظیفه،شرف و مردانگی و عزت خود عمل کرد و در صدها عملیات بزرگ و کوچک حضور یافت و آنجا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراح عملیات بود، در کنار سپاه ایستاد و با توپ خانه اش، با نیروی هوایی اش و هوانیرو اش و همچنین با واحدهای پیاده و زرهی خود در جنگ تحمیلی در برابر متجاوزان مقاومت کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: ارتش در دوران دفاع مقدس فرماندهان عزیزی از نامجو، فلاحی، فکوری گرفته تا کشوری و شیرودی و بابایی و ستاری و صیاد شیرازی و دهها فرمانده بزرگ در این راه تقدیم کرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز خودکفا و برخوردار از فناوری های نو بوده و در حالی که دانش و فناوری محور است، همواره اخلاق مدار و ولایت مدار بوده است.

روحانی افزود: عشق آحاد پرسنل ارتش به قرآن مجید، فرهنگ اسلام، پیامبر بزرگوار، اهل بیت عصمت و طهارت و ولایت فقیه نشانگر ولایتمداری این نهاد نظامی و مردمی انقلاب است.

** اهل تجاوز نیستیم

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر امروز نیروهای دیپلماسی شما و افسران میدان صلح در مبارزه سیاسی و در مذاکره منطقی با قدرت در صحنه جهانی حضور دارند و در مذاکره با قدرت های بزرگ شجاعانه از منافع کشور دفاع می کنند، پشتوانه آنها رای مردم، نظر مردم ، هدایت های رهبری و اقتدار نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی ادامه داد: ما در مذاکرات به دنیا اعلام کردیم و می کنیم که ما اهل تجاوز نیستیم؛ ما اهل جنگ نیستیم، ما اهل منطق هستیم، اهل گفت و گو هستیم؛ ما به کشوری تجاوز نمی کنیم اما در برابر هر تجاوزی قاطعانه می ایستیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: این حمایت و اقتدار نیروهای مسلح و حمایت مردم دلیر ماست که مسوولان مذاکره و خط مقدم دیپلماسی را توانمند ساخته است تا از منافع ملی کشور به خوبی دفاع کنند.

وی با تاکید بر این که نیروهای مسلح باید قدرتی بازدارنده در برابر چشم طمع دیگران باشند،گفت:تردیدی وجود نداردکه ایران اسلامی با وجود چنین فرزندان دلیر و شجاعی اجازه نخواهد داد شاهد تجاوزی به کشور باشیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نیروهای مسلح دوران دفاع مقدس و سال های بعد از آن دشمن را آگاه کردند که این سرزمین، سرزمین شیران است و به هیچ قدرت و ابرقدرتی اجازه نخواهند داد که قصدی شوم و توطئه ای را داشته باشد.

روحانی افزود: وحدتی که میان مردم و نیروهای مسلح وجود دارد، ارتباطی طلایی است که امروز به خاطر آن رابطه طلایی جشن و سرور گرفته ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: روز ارتش، روز قدرت ملت ایران و روز اتکای مردم به نیروهای مسلح مردمی، اسلامی ، فداکار و ایثارگر، روز نشاط و شادابی همه نیروهای مسلح و روز وحدت و اتحاد بیشتر در میان نیروهای مسلح است.

رییس جمهوری ارتش جمهوری اسلامی ایران را کلمه طیبه و شجره طیبه دانست که ریشه های آن ثابت و در همه صحنه ها برای ایثار و فداکاری حاضر است.

روحانی تاکید کرد نیروهای مسلح در کنار فرماندهی فقیه، حافظ مرزهای این سرزمین هستند.

وی در ادامه گفت: به امیدپیروزی آحاد ملت ایران و از جمله نیروی های مسلح در تمام صحنه ها از جمله در زمینه های فرهنگ و اقتصاد که امسال، سال فرهنگ و سال اقتصاد نامگذاری شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: دولت از همه مردم و نیروهای مسلح می خواهد تا فرصت لازم برای بازسازی اقتصاد ملی و توسعه فرهنگی و اجتماعی به دولت بدهند و با حضور در همه صحنه ها امسال شاهد سیاست های اقتصاد مقاومتی و فعالیت های بیشتر در عرصه های اقتصادی و فرهنگی باشیم.

پس از سخنرانی رییس جمهوری، جنگنده های نیروی هوایی، بالگردهای هوانیروز، یگان های نمونه پیاده و زرهی نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مقابل جایگاه، رژه رفتند.

بر اساس قانون اساسی، رییس جمهوری، ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده دارد.

نظرات بینندگان