arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

حقوق زن و استانداردهای دو گانه غرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 


رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه دیروز دیدار خود با صدها نفر از زنان فرهیخته و نخبه، لزوم تشکیل مرکزی فراقوه‌ای را در خصوص مسأله زن و خانواده، مورد توجه قرار دادند؛ ...

البته ایشان در دیگر دیدارهای خود با جامعه زنان هم بارها تأکید کرده‌اند که اگر می‌خواهیم نگاه صحیح و سالمی به زن داشته باشیم باید از مسایل کلیشه ای که غرب به زن دارد، دوری کنیم. در این میان پرسش اساسی این است که چه چیزی ابتدا در خانواده موجب آرامش زن می‌شود. پاسخ به این پرسش از آن رو مهم است که زن ابتدا باید بتواند در خانواده نقش فعال خود را ایفا کند. آرامش زن در خانواده، آرامش فرزندان و همسر را به دنبال می‌آورد و در نهایت به آرامش جامعه منتهی خواهد شد. به نظر می‌رسد تعریف مناسب از جایگاه زن و کمک به ایفای نقش در جایگاه مناسب خود در نهاد خانواده می‌تواند زمینه ساز تأمین آرامش زنان در جامعه باشد، چرا که اساساً کارکرد مرد و زن با هم متفاوت است و هر کدام در یک بخش از نهاد خانواده تعریف می‌شوند؛ در این خصوص رسول اکرم هم بعد از ازدواج حضرت زهرا(س) کارهای بیرون را به حضرت علی(ع) و کارهای درون خانه را به حضرت زهرا(س) می‌سپارند.

نکته ای که باید به آن توجه کنیم و بخصوص در محیط‌های علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد، حقوق زن ازدیدگاه متون و آموزه های اسلامی است. متأسفانه غرب با دستگاه تبلیغاتی خود بشدت می‌کوشد تا ارزش های زن را تغییر دهد و او را از محیط خانواده بیرون بکشد؛ این کار هم با رنگ و لعاب های مختلف انجام می‌شود و برای هر گروهی از یک نوع تبلیغات استفاده می‌شود.
برای برخی که کمتر در مسایل عمیق می‌شوند، چهره تبلیغاتی زن و آزادی‌های ظاهری به نمایش در می‌آید و برای عده ای دیگر از برابری حقوق زن و مرد سخن گفته می‌شود؛ این در حالی است که به هیچ روی، چنین برابری نشانه عدالت نیست.

آیا برابری جنسی در جامعه غرب دستاوردی جز آمار بالای سوءاستفاده و بهره کشی‌های جنسی را به دنبال داشته است؟ برابری در فرصت های شغلی هم دروغ دیگری است که در اندیشه غربی رواج یافته است. مطمئناً زن برای برخی شغل‌ها آفریده نشده است و دلیلی ندارد که به اجبار او را به این کارها وادار کنیم و این نکته ای بود که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند.

مقام مادری و همسری مقام بسیار بالایی است که به تنهایی شأنیت یک زن را به اوج می‌رساند و اگر زنی در برخی امور مردانه وارد نشود یا برابر مردان نباشد هیچ ننگ یا کمبودی برای او نیست، بلکه سبب سرافرازی اوست. برابری همیشه حق نیست، اما عدالت همیشه حق است.

اسلام زن را «ریحانه» می‌نامد و از آن به یک گل تعبیر کرده است. گل نباید مورد ظلم و تعدی سودجویان قرار بگیرد. در نظام حقوقی اسلام، مرد موظف است، خدمات لازم را به همسر خود اعطا و محیط آرامی را برایش فراهم کند. این نگاه اسلام به زن است، اما در غرب مرد و زن برابر شده اند و از زن رفتارهایی خواسته می‌شود که در شأن او نیست و نباید وارد آن شود. اگر می‌خواهیم نگاهمان به زن راهگشا باشد، باید از نگاه غربی پرهیز کنیم. تشکیل مرکز عالی فراقوه ای هم که رهبری به آن اشاره کردند، از همین رهگذر، اهمیت می‌یابد. زن، محور خانواده است و باید این نقش مورد خدشه واقع نشود.

غرب همواره به دروغ از حقوق زن حرف می‌زند، اما همزمان زنان و کودکان را در فلسطین، افغانستان، پاکستان و دیگر نقاط دنیا به خاک و خون می‌کشد. هر جا منافع آنها ایجاب کند دست به جنایت می‌زنند و از کشتن زنان ابایی ندارند، اما وقتی زن در جامعه اسلامی صورت روشنگری و مادری به خود می‌گیرد، فریاد حقوق زن و مرد را سر می‌دهند.
  نیره اخوان *
نظرات بینندگان