arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

سفر اوباما به چهار کشور آسیایی و هشدار به چین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رسانه ها و تحلیلگران چینی روز سه شنبه سفر هفته جاری ˈ باراک اوباما ˈ رییس جمهور آمریکا به چهار کشور آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی را هشداری برای پکن دانستند.
 

به گزارش ایرنا، رسانه های چین معتقدند منازعات ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین و مالزی با چین و راه های محدود کردن پکن از محورهای گفت وگوی اوباما با رهبران کشورهای آسیایی در جریان این سفر است.

روزنامه ˈمردمˈ ارگان حزب حاکم چین نوشت که اوباما در دیدار با رهبران این کشورهای آسیایی با آنها در باره چین گفت وگوی مفصلی خواهد داشت.

رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه دیدار خود را ابتدا از ژاپن آغاز می کند و سپس راهی کره جنوبی، مالزی و فیلیپین خواهد شد.

از سوی دیگر چین تاکیدکرده است که گفت وگوهای اوباما با مقام های ژاپن بخصوص اگر بخواهد بر جزایر مورد منازعه توکیو و پکن متمرکز شود را زیر نظر خواهد داشت.

گن شینگ تحلیلگر چینی که در ژاپن سکونت دارد، معتقد است سفر اوباما به منطقه نوعی هشدار به چین است، چون واشنگتن می خواهد نفوذش را در آسیای شرقی افزایش دهد و حضور چین برایش نگران کننده است.

وی تاکیدکرد که برهم زدن توازن منطقه ای به نفع واشنگتن و تاکید بر اهمیت روابط آمریکا با کره و ژاپن برای مقابله با چین، از اهداف اصلی سفر رییس جمهور آمریکا به منطقه خواهد بود.

روزنامه های چین نوشتند که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن بسیار علاقه مند به جلب حمایت رییس جمهور آمریکاست و از هم اکنون با سیاست های مختلف در حال متشنج کردن روابط با چین است.

لو یادونگ محقق آکادمی علوم اجتماعی چین نیز معتقد است: تمرکز اوباما بر منازعات دریایی میان چین و ژاپن در دریای شرقی بر سر جزایر دیایویو و طرفداری واشنگتن از توکیو می تواند چین و آمریکا را رودرروی یکدیگر قرار دهد.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر خود به ژاپن به چین هشدار داد که به عنوان یک قدرت بزرگ باید مسوولیت پذیر باشد.

اظهارات ضد چینی وی در ژاپن مقام های پکن را بشدت عصبانی کرد تا جایی که آنها در دیدار با هیگل در پکن از او خواستند از طرفداری های بیجا از همسایگان دارای منازعه با چین خودداری کند.

شماری از شهروندان ژاپنی در روزهای گذشته به حضور پایگاه ها و نیروهای نظامی آمریکایی در کشورشان در آستانه سفر رییس جمهور آمریکا به ژاپن اعتراض کرده اند.

واشنگتن می گوید که روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی در سفر رییس جمهور آمریکا به ژاپن در دستور کار گفت وگوها خواهد بود.

نظرات بینندگان