arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

انتقاد وزارت‌ بهداشت از طرح افزایش جمعیت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طیفی از نمایندگان مجلس به‌دنبال تصویب طرحی هستند که براساس آن، قرار است وزارت بهداشت و درمان موظف به ممنوعیت تبلیغات وسایل پیشگیری از بارداری، توقف سقط جنین و حتی ممانعت قانونی عمل وازکتومی مردان در ایران شود.

در این میان، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت روز گذشته در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره طرح مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: «نباید دسترسی مردم به وسایل پیشگیری از بارداری را ببندیم.»

او با تاکید بر اینکه «در بحث کنترل جمعیت نباید به‌زور متوسل شد»، تاکید می‌کند: «ما تاکنون قانونی نداشتیم که بخواهد شیوه‌های پیشگیری از فرزندآوری را اجبار کند یا مثلا وازکتومی اجباری باشد. زمانی که موضوع کنترل جمعیت مطرح شد با تبلیغ‌ها و برنامه‌هایی که بود این موضوع به فرهنگ تبدیل شد. الان هم باید برای افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی کرد نه اینکه به زور متوسل شد.»

او می‌افزاید: «مثلا بررسی‌های سال‌های 89 و 90 نشان می‌دهد که خانم‌ها بعد از ازدواج 5/3 سال فرزند نمی‌آورند و فاصله دو فرزند هم بیش از پنج سال است. الان سن ازدواج خانم‌ها 23 تا 25 سال است؛ وقتی این فاصله سه را هم می‌گذارند، طبیعتا سال‌های طلایی و ایده‌آل باروری را از دست می‌دهند. ما باید کاری کنیم که این فاصله‌گذاری‌ها کم شود.» او همچنین درباره موضع وزارت بهداشت در رابطه با این طرح مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «من بارها در این‌باره توضیح دادم حتی زمانی که این موضوع مطرح نبود. بعد از سخنان مقام‌معظم‌رهبری درباره افزایش جمعیت، ما سیاست‌های کنترلی را کمی سختگیرانه‌تر کردیم و الان هیچ هزینه‌ای در مراکز بهداشتی برای وازکتومی و توبکتومی داده نمی‌شود. بیشتر هزینه‌ها برای افزایش باروری است. اما به صورت دستوری با این کار مقابله نکردیم چون معتقدیم که این شیوه جواب نمی‌دهد.»

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در ادامه تاکید می‌کند: «برای برخی که بارداری خطرناک است، استفاده از شیوه‌های جلوگیری لازم است و نباید دسترسی را کاملا ببندیم. البته طبق قانون الان که یک فوریت این طرح تصویب شده برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی از دستگاه‌های مربوطه در این‌باره سوال می‌شود و ما هم نظرات کارشناسی خود را مطرح می‌کنیم.»

اظهارات مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در شرایطی است که این طرح بازتاب‌های جهانی خاص خود را نیز داشته است به‌طوری‌که روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، «ایران به‌منظور افزایش نرخ زاد و ولد، در حال بررسی ممنوعیت عمل وازکتومی است.» این روزنامه می‌نویسد، «مجلس ایران در پی ممنوع‌کردن وازکتومی و همچنین تشدید مقررات مربوط به سقط جنین است.»

از طرف دیگر، وزیر بهداشت و درمان نیز پنجشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: «کارشناسان شبکه‌های بهداشت و درمان کشور، طی دو دهه گذشته در زمینه پیشگیری از بارداری فعال بوده‌اند و تصور می‌کنند که همچنان هنر در آن است که مردم کمتر بچه‌دار شوند اما اکنون اینطور نیست و سیاست‌ها تغییر کرده است.» سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی بر همین اساس تاکید می‌کند: «در مرحله نخست باید مجموعه‌ای که در مراکز بهداشت و درمان کشور فعالند، آموزش‌های لازم را دریافت کنند. مجموعه کنونی مقداری متناقض عمل می‌کنند که باید آموزش‌های لازم در جهت توجیه آنها صورت گیرد.»
نظرات بینندگان