arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

کي‌روش به پيروزي در جام‌جهاني اميدوار است

خبرگـزاري رويترز گزارش جالبي را در مورد سرمربي تيم ملي ايران نوشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگـزاري رويترز گزارش جالبي را در مورد سرمربي تيم ملي ايران نوشته است.
 

خبرگـزاري رويترز در گزارشي به قلم «پاتريک جانستون» نوشت: بر اساس پيش بيني هاي انجام شده، سه سال دوره مسئوليت پر افت و خيز «کارلوس کي روش» در فوتبال ايران، پس از عمليات غير ممکن او در جام جهاني فوتبال پايان خواهد يافت. کي روش در رقابت هاي جام جهاني فوتبال تلاش خواهد کرد تا صعود ايران را براي نخستين بار به مرحله يک هشتم نهايي اين رقابتها محقق کند و دهان منتقدان خود را ببندد.

کي روش که متولد کشور موزامبيک است سال گذشته توانست با کسب پيروزي براي ايران در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني در آسيا، چهارمين حضور اين کشور را در دور نهايي رقابت هاي جام جهاني محقق کند. با اين وجود تاکتيک ها و انتخاب بازيکنان تيم ملي فوتبال ايران، همواره مورد انتقاد قرار داشته است.

کي روش که 61 سال سن دارد و يک مربي تحول آفرين شمرده مي شود، تا کنون هرگز ايمان به باورهاي مربي گري خود را از دست نداده است. وي در کارنامه خود سابقه مربي گري تيم هاي فوتبال پرتغال، آفريقاي جنوبي، باشگاه رئال مادريد و همچنين دستياري «الکس فرگوسن» در باشگاه منچستر يونايند را داشته است.

فرگوسن که به ندرت از کسي تقدير و تمجيد مي کند، از کي روش تقدير کرد. سرمربي پيشين باشگاه منچستر يونايتد در زندگي نامه خود که ماه اکتبر گذشته منتشر شد نوشت: «کارلوس کي روش باهوش بود. باهوش و ممتاز. او يک فرد هوشمند و دقيق بود.»

فرگوسن در بخشي ديگر از اين کتاب نوشته است: «او براي من خوب کار کرد. او همانند يک راتويلر (نژادي از سگ‌هاي نگهبان) بود. او نزديکترين فردي بود که مي توانستم به عنوان مدير منچستر يونايتد در کنار خود داشته باشم، بدون آنکه چنين عنواني را عملا به او بدهم.»

به هيچ وجه جاي شگفتي نيست فردي که مورد استقبال و تقدير فرگوسن قرار گرفته است، رو در روي منتقدان خود در رسانه هاي ايران مي ايستد. کي روش براي دسترسي به بازيکنان خود با مديران تيم هاي داخلي دچار مشکل شده است. آخرين پيروزي بزرگ کي روش، به زمان بحث و جدل در ملا عام ميان وي و «چوي کانگ - هي» همتاي کره جنوبي او پيش از آغاز رقابت هاي دو تيم در چارچوب مقدماتي جام جهاني باز مي گردد.

اين ديدار نهايي که ماه ژوئن گذشته در «اولسان» برگزار شد، جنبه هاي مثبتي را که کي روش به تيم ملي فوتبال ايران بخشيده است مشخص کرد.

در اين بازي، ماهيت دفاعي محکم تيم ملي فوتبال ايران باعث شد تيم خلاق کره جنوبي در خانه خود، دست و پا بسته بماند. «رضا قوچان نژاد» بازيکن خط حمله ايران که در هلند بزرگ شده است، تنها بخت تيم ايران در بازي را به گل تبديل کرد و باعث شد تيم ملي فوتبال ايران علاوه بر کسب پيروزي يک بر صفر مقابل حريف، بليت ورود به جام جهاني برزيل را نيز کسب کند.

پس از پايان اين بازي، کي روش به سمت نيمکت تيم حريف دويد تا اين پيروزي را جشن بگيرد. اين در حالي بود که اين رقابت، تحت تاثير اختلاف نظر کي روش با «چويي» قرار داشت. سرمربي تيم کره جنوبي پيشتر در بازي رفت، ايراني ها را به داشتن اخلاق و رفتار بد متهم کرد.

کي روش همچنان يک مرد احساساتي است که اميد چنداني به موفقيت ندارد. برخي عقيده دارند کي روش يک مربي مسن است که قصد دارد با استفاده از تجربيات پيشين خود، در آستانه بازنشستگي درآمدي کسب کند و او قصد دارد اشتباه بودن اين ديدگاه ها را به اثبات برساند.

کي روش درباره دوران مسئوليت خود در زمان رقابت هاي ايران در چارچوب جام ملت هاي آسيا در ماه مارس گفت: «طي سه سال گذشته با وجود تمام مشکلات، ايران مهمترين ويژگي را در عرصه فوتبال جهاني از خود نشان داده است- شور و اشتياق».

وي افزود: «در صورتي که شور و شوق بازي را داشته باشد، اين موضوع هميشه يک نقطه شروع مناسب تلقي خواهد شد. با وجود شور و شوق بازيکنان و تماشاگران، ما توانستيم به رقابت هاي جام جهاني راه پيدا کنيم.»

کي روش گفت: «کشورهاي چنداني در جهان وجود ندارند که در آنها، 80، 90 يا 100 هزار نفر تماشاگر در استاديوم حضور پيدا کنند.»

وي در ادامه افزود:‌«زماني که دو باشگاه مهم در تهران بازي دارند، يک شب پيش از آغاز بازي پنج تا 10 هزار نفر در استاديوم حضور پيدا مي کنند. اين موضوع شگفت انگيز است. ما براي مردم کار مي کنيم. به همين دليل است که شغل مربي گري، يکي از جذاب ترين شغل هايي شمرده مي شود که من در زندگي داشته ام.»

گلي که «قوچان نژاد» به ثمر رساند و باعث پيروزي ايران شد، يکي از نه گلي شمرده مي شود که اين بازيکن خط حمله از زمان آغاز بازي در ايران در پايان سال 2012 به ثمر رسانده است. او در تهران زاده شد، اما در دوران کودکي به هلند رفت.

قوچان نژاد که براي تيم جوانان زير 19 سال هلند بازي مي کرد، بزرگترين موفقيت کي روش در جذب بازيکنان ايراني مقيم خارج شمرده مي شود. وي توانست به حل مشکل خط حمله تيم ملي فوتبال ايران کمک کند و به اين تيم که يکي از بزرگترين بازيکنان خود يعني «علي کريمي» را از دست داده بود، جان تازه اي ببخشد. کريمي در زمان برگزاري رقابت هاي مقدماتي جام جهاني، از فوتبال کناره گيري کرد.

کي روش همچنين «اشکان دژاگه» بازيکن پيشين تيم جوانان آلمان و باشگاه فولهام را نيز به خدمت گرفت تا خلاقيت تيم را افزايش دهد. اين در حالي است که «دانيال داوري» دروازه بان ايراني متولد آلمان و «استيون مهرداد بيت آشور» بازيکن خط دفاع اين کشور که متولد کاليفرنياي آمريکا است، طي ماه هاي اخير عملکرد هاي بسيار راضي کننده اي داشته اند.

رويکرد پنهان کارانه تيم ملي فوتبال ايران و خودداري آن از ارائه هر گونه اطلاعات، به پيروزي اين کشور مقابل تيم هاي قطر، لبنان و کره جنوبي کمک کرد و سرانجام باعث شد اين کشور بتواند خود را به رقابت هاي نهايي برزيل برساند. اين در حالي است که کي روش در رقابت هاي نهايي، هدف امتحان هاي دشوار تري قرار خواهد گرفت. ايران در اين رقابت ها در گروه «اف» و مقابل آرژانتين، بوسني و نيجريه بازي خواهد کرد.

کي روش در اين باره گفت: «ما به برزيل مي رويم، در حالي که تنها يک انديشه در ذهن خواهيم داشت: راه يابي به دور بعد. مي دانم داشتن چنين انديشه اي، واقع گرايانه نيست. اين يک رويا قلمداد مي شود. اين انديشه، حتي منطقي نيست.»

وي افزود: «اما من براي افزايش تمرکز و ارتقاي ديدگاه افرادي که در اطراف من قرار دارند، هيچ چاره ديگري ندارم.»

تنها پيروزي ايران در رقابت هاي جام جهاني در مقابل دشمن سياسي اين کشور يعني آمريکا در سال 1998 رقم خورد. هر گونه پيروزي ايران در برزيل، قطعا يکي از بزرگترين دستاوردهاي مديريتي کي روش محسوب خواهد شد.

خبرگزاري رويترز همچنين در گزارش ديگري به تمجيد از کاپيتان تيم ملي ايران پرداخته و نوشته است: جواد نکونام،‌ کاپيتان تيم ملي فوتبال ايران،‌ قدرت بازي سازي خوبي دارد. او مهارت زيادي در گرفتن پنالتي از تيم مقابل دارد و در زدن ضربات آزاد استاد است. او مسئوليت هاي زيادي در برنامه هاي آماده سازي تيم ملي فوتبال ايران در آستانه حضور در جام جهاني فوتبال در برزيل بر عهده دارد.

نکونام 33 ساله از تجربيات زيادي برخوردار است. او بيش از 130 بازي ملي براي ايران انجام داده است. به رغم بالا رفتن سن، نکونام هنوز توانمندي هاي خود را از دست نداده است. او توانست در بازي هاي مقدماتي جام جهاني شش گل براي تيم ملي فوتبال ايران به ثمر برساند و همين امر گواهي بر آمادگي جسماني اش است.

نکونام در خط مياني بازي مي کند و مي تواند به سرعت ضد حملاتي را براي تيم ملي فوتبال ايران سر و سامان دهد.

نکونام در بازي هاي جام جهاني سال 2006 آلمان براي تيم ملي ايران توپ زني کرد. البته،‌ اين تيم نتوانست از گروه خود بالا رود و در برابر تيم هاي مکزيک و پرتغال شکست خورد و به نتيجه مساوي با تيم آنگولا بسنده کرد. با اين حال، بازي هاي خوبي که نکونام از خود نشان داد زمينه را براي پيوستن وي به تيم اوساسونا فراهم کرد.

نکونام اولين ايراني بود که در باشگاه هاي اسپانيا بازي کرد. او شش سال در اسپانيا بازي کرد و در 150 بازي خود بيش از 20 گل به ثمر رساند.

حضور نکونام در باشگاه هاي اسپانيا در سال 2012 به پايان رسيد و بعد از آن به ايران بازگشت و در تيم استقلال به توپ زني پرداخت.

عملکرد خوب نکونام در استقلال باعث شد وي به عنوان نامزد بهترين بازيکن سال فوتبال آسيا مطرح شود، اما در نهايت امر اين عنوان به يک بازيکن چيني داده شد. نکونام در آغاز سال از استقلال جدا شده و به يک تيم کويتي پيوست و توانست باز هم به گل زني هاي خود ادامه دهد.

تيم ملي فوتبال ايران در گروه اف. با تيم قدرتمند آرژانتين هم گروه است. نکونام بايد بتواند در کار دفاعي عملکرد خوبي از خود نشان دهد و در کنار آندريانيک تيموريان در برابر حملات گسترده احتمالي تيم ملي فوتبال آرژانتين بايستد.

تيم ملي فوتبال ايران اولين بازي خود در جام جهاني را در روز 16 ژوئن در برابر نيجريه خواهد داشت. نکونام بايد بتواند در اين بازي فرصت هاي حمله را براي تيمش فراهم کند.

تيم ملي فوتبال ايران بعد از بازي با نيجريه،‌ بايد به مصاف تيم ملي فوتبال آرژانتين برود. بعد از آن نيز تيم ملي فوتبال ايران با تيم بوسني و هرزه گوين روبرو خواهد شد.

نظرات بینندگان