arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

فاطمه راکعی: دولت پیش از هر اقدامی باید مردم را توجیه کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به مسئولان دولتی توصیه کرد: برای انجام هر اقدامی حتی اگر در ظاهر از نظر اقتصادی به زیان مردم باشد، باید وقت بگذارید و مردم را توجیه کنید چون حق مردم است که با آگاهی با دولت همکاری کنند و بدانند که دولت دقیقاً چه خواهد کرد.

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "برای جلب اعتماد عمومی نسبت به یک فرد،‌ گروه، رسانه یا دولت، باید زمینه‌های لازم فراهم شود"، افزود: در مورد اشخاص، برای جلب اعتماد عمومی پیشینه و سابقه افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است یعنی عملکرد فرد در مسئولیت‌ها و سازمان‌هایی که فعالیت داشته، بهترین شناسنامه برای جلب اعتماد عمومی و ملی است.

وی ادامه داد: در مورد گروه‌ها، برای جلب اعتماد عمومی به مواضعی که در دوره‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب داشته‌اند توجه می‌شود و اینکه در مراحل مختلف تا چه اندازه دیدگاه‌های این گروه با دیدگاه مردم منطبق بوده است. در رابطه با رسانه‌ها نیز اینکه تا چه اندازه یک رسانه توانسته خواست ملی و انتظارات و توقعات مردم را منعکس کند، در جلب اعتماد عمومی مؤثر است.

راکعی با بیان اینکه "برای جلب اعتماد عمومی در دولت‌ها، عملکرد هر دولت در اجرا و تحقق برنامه‌ها و شعارها مؤثر خواهد بود"، گفت: دولت کنونی به خاطر پیشینه سیاسی و مدیریت دکتر روحانی که شخص قابل اعتماد و مفیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، توانست در ایام انتخابات با طرح شعارهایی، دولتی را به مردم معرفی می‌کند که می‌خواهد در کشور امید ایجاد کرده و جامعه را از انسدادهای که در دولت قبلی به وجود آمده بود، خارج کند و دولتی با عنوان تدبیر و امید روی کار بیاید، پس توانست اعتماد عمومی را جلب کند.

این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب با اشاره به اینکه "در فرآیند عملکرد دولت برای جلب اعتماد مردم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، صداوسیما همراهی لازم را با دولت نداشت"، ابراز عقیده کرد: عملکرد صداوسیما برای توجیه مردم در جهت صرف‌نظر کردن از دریافت یارانه نقدی، خوب نبود.

وی با تاکید بر اینکه "به نظر من پرداخت پول نفت بصورت نقدی به مردم کاری غلط و به جای استفاده از آن در توسعه کارهای تولیدی، به معنای سوزاندن سرمایه‌های ملی کشور است"، افزود: متأسفانه با توجه به شرایط فعلی جامعه و مشکلات موجود در جامعه و همزمان شدن گرانی بنزین، دولت نتوانست برای انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی اعتماد عمومی را به خوبی جلب کند؛ البته این موضوع به این معنا نیست که مردم تصور داشتند پولی که از دولت دریافت نمی‌کنند به جیب کسی خواهد رفت اما با توجه به مشکلات اقتصادی، حتی دریافت مبلغ ناچیز یارانه نقدی را نیز راهگشایی برای حل مشکلات اقتصادی خود دانستند.

راکعی با تاکید بر اینکه "دولت برای جلب اعتماد مردم جهت انصراف از دریافت یارانه باید مردم را توجیه می‌کرد که این پول در ایجاد کارگاه‌های تولیدی و صنایع کوچک و تقویت ساختارهای اقتصادی جامعه و همچنین کمک به اقشار ضعیف جامعه از طریق بهزیستی و کمیته امداد به کار گرفته خواهد شد"، گفت: باید تبلیغات لازم در این راستا انجام می‌شد و کارشناسان مورد اعتماد مردم در این زمینه نظرات خود را مطرح می‌کردند. در این رابطه صداوسیما بیشتر از هر رسانه دیگری می‌توانست نقش ایفا کند اما شاهدیم با تبلیغات بدون توجیه، بیشتر موجب موضع‌گیری مردم شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به سابقه خط مشی صداوسیما در دولت‌های نهم و دهم اشاره و تصریح کرد: اینکه صداوسیما بدون توجیه به تبلیغ امری بپردازد، بیشتر نتیجه سوء دارد. البته از سوی دولتمردان، اقتصادانان و کارشناسان نیز برای توجیه مردم جهت انصراف از دریافت یارانه نقدی تلاش‌های لازم صورت نگرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، برای اینکه مردم بخواهند از پولی صرف نظر کنند، مسئولان موظف هستند جامعه را توجیه کنند و به خوبی روشن کنند که این پول از چه زمانی و در چه کارهایی به کار گرفته خواهد شد.

وی در پایان گفت: این طرز فکر و تلقی غلط است که تصور کنیم مردم همواره همراه خواهند بود چون مشکلات اقتصادی فعلی اینقدر پیچیده است و کارشکنی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی علیه دولت از سوی رسانه‌های در دست گروه‌های مخالف دولت به حدی زیاد است که دولت برای اجرای برنامه‌های خود باید تلاش لازم برای توجیه و آگاه‌سازی مردم انجام دهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان