arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

سیسی: اگر رئیس جمهور شوم، اخوان المسلمین باز نخواهد گشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
فرمانده سابق ارتش مصر و نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز دوشنبه گفت: دوره جنبش اخوان المسلمین در مصر تمام شده و اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، این جنبش باز نخواهد گشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از  خبرگزاری فرانسه،  از زمانیکه سیسی زمینه برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر را بوسیله ارتش فراهم کرد، اخوان المسلمین از حضور در عرصه سیاسی منع شده و رهبران این گروه دستگیر شده و بیش از 1400 تن که عمدتا حامیان مرسی هستند در اعتراضات و درگیریها توسط ارتش کشته شده اند.

فرمانده سابق ارتش مصر در اولین مصاحبه تلویزیونی از زمان اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ، در پاسخ به این سوال که آیا کار اخوان المسلمین تمام است، گفت: من کار این جنبش را تمام نکردم، مردم مصر کارش را تمام کردند.

سیسی در پاسخ به اینکه آیا این جنبش در دوران تصدی وی وجود نخواهد داشت، گفت: بله همینطور است.

سخنان سیسی هرگونه احتمال آشتی با اخوان المسلمین را که در لیست سیاه گروههای تروریستی قرار گرفته از بین می‌برد.

این جنبش که پس از سقوط حسنی مبارک در سال 2011، در تمام انتخابات در مصر پیروز شد، هم اکنون از سوی مقامات مصری که بوسیله ارتش منصوب شده اند، در لیست سیاه گروههای تروریستی قرار گرفته است.

سیسی که کت و شلوار به تن داشت و آرام به نظر می‌رسید و لبخند می‌زد گفت: مردم مصر ایدئولوژی این گروه را رد کردند و اجازه نمی دهند به ساختار سیاسی بازگردد.

وی همچنین در بخش اول این مصاحبه گفت: اگر وی انتخاب شود، ارتش هیچ نقشی در اداره مصر نخواهد داشت و وی نامزد ارتش در انتخابات نیست.

به جز مرسی، تمام روسای جمهور سابق مصر از جمله مبارک که در سال 2011 سرنگون شد، پیشینه نظامی داشته اند.

تنها رقیب سیسی در انتخابات ریاست جمهوری همدین صباحی است که ابراز نگرانی کرده که مصر در حال بازگشت به دوره استبداد زمان مبارک است.

 این نگرانیها در شرایطی است که برخی شخصیتهای برجسته قیام علیه مبارک توسط مقامات موقت به اتهام برگزاری اعتراضات غیرقانونی بازداشت شده اند.

نظرات بینندگان