arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۵۵۰
تعداد نظرات: ۱۵۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
در واکنش به انتقاد برخی مخاطبان «انتخاب» مطرح شد؛

پاسخ مجدد «عبدالله شهبازی» به سخنان «یونسی» / واقعا فکر می کنید حکومت اسرائیل حکومت بنی‌اسرائیل است؟!

اینجانب قصد نداشتم، به احترام دولت محترم، متعرض سخنان آقای یونسی در شیراز شوم، ولی اکنون گمان می‌کنم برای حمایت از دولت پاره‌ای توضیحات، علاوه بر مسئله «شیر و خورشید»، ضرور است زیرا آقای یونسی با این‌گونه سخنان نه تنها به نزدیکی اقوام و مذاهب ساکن ایران کمکی نمی‌کند بلکه افتراق نیز ایجاد می‌کند...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار یادداشت عبدالله شهبازی با عنوان «نظریه ی یونسی در مورد پرچم «شیر و خورشید» چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!» ، واکنش تند گروهی از مخاطبان «انتخاب» را برانگیخت و همین نظرات در ذیل یادداشت مذکور، واکنش مجدد این مورح برجسته ی ایرانی را موجب شد.

شهبازی در این یادداشت ، این بار صریح تر در مورد محتوای اظهارات حجت الاسلام یونسی ، سخن گفته است.

متن کامل این یادداشت در پی می آید :

مدیرمسئول و سردبیر محترم وبگاه وزین انتخاب

جناب آقای مصطفی فقیهی

با سلام و احترام

اینجانب قصد نداشتم، به احترام دولت محترم، متعرض سخنان آقای یونسی در شیراز شوم، ولی اکنون گمان می‌کنم برای حمایت از دولت پاره‌ای توضیحات، علاوه بر مسئله «شیر و خورشید»، ضرور است زیرا آقای یونسی با این‌گونه سخنان نه تنها به نزدیکی اقوام و مذاهب ساکن ایران کمکی نمی‌کند بلکه افتراق نیز ایجاد می‌کند چنان که بر سر نماد شیر و خورشید فعلاً شیعه را به دو فرقه «هوادار شیر» و «ضد شیر» تقسیم کرده‌اند.

سخنان ایشان را بر اساس گزارش دست اوّل محلی خواندم. حرف‌های جالبی زده‌اند. مثلاً این یکی:

«دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: وقتی که کوروش بزرگ به حکومت رسید و بابل را فتح کرد، بسیاری از بزرگان بنی‌اسرائیل که در میان‌شان پیامبران بزرگی هم بودند، از زندان بخت‌النصر آزاد کرد. این داستان در تورات هم آمده و در حالیکه در تاریخ مکتوب متأخر ایران اسمش نبود، در تورات و اسناد مصر و یونان به آن اشاره شده است... بررسی سنگ‌نوشته‌ها و تحقیقات ۱۵۰ سال اخیر ثابت کرد که آنچه در تورات درباره کوروش آمده صحیح است...» (خبر پارسی، 13 اردیبهشت 1393)

اول،
برخلاف گفته آقای یونسی، تنها متنی که به آزادی سران یهود اشاره می‌کند همان «تورات» است و هیچ سندی، مصری یا یونانی یا ایرانی یا بابلی و غیره، این ادعا را تأیید نمی‌کند. در استوانه کورش نیز نامی از یهودیان یا آزادی ایشان نیست. بگفته دیوید بن‌گوریون، اولین نخست‌وزیر دولت اسرائیل، «هیچگونه نامی از یهودیان در استوانه کورش که در بین‌النهرین در سال 1879 کشف شده است و یا در سنگ‌نبشته‌هایی که در سال 1850 در این منطقه از زیر خاک در آمده، برده نشده است. در ادبیات یونان که راجع به کورش نوشته شده است نیز اسمی از رابطه کورش با یهودیان برده نشده است. رابطه کورش با تبعیدی‌های بابل و بازگشت به صیون فقط توسط منابع تورات بر ما معلوم است.» (نطق دیوید بن‌گوریون با عنوان "کورش شاه ایران" در: بزم اهریمن: جشن‌های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی به روایت اسناد ساواک و دربار، تهران: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1377، ج 1، ص 167)

دوّم، داستان «تبعید بابل» در «تورات» هم نیامده است، در «عهد عتیق» آمده است. «عهد عتیق» با «تورات» فرق می‌کند. «کتاب مقدس» یهودیان به سه بخش تقسیم می‌شود: تورات، کتب انبیاء (نبیئیم) و نوشته‌ها یا صحیفه‌ها (کتوبیم). تورات همان پنج کتابی است که به موسی(ع) نسبت داده می‌شد. این مجموعه «اسفار پنجگانه» یا «پنتاتوک» نیز خوانده می‌شود. پنتاتوک واژه یونانی است به معنی کتب پنجگانه. تورات واژه عبری و به معنای آموزه و دستور است. این اسفار یا کتب عبارتند از سِفر پیدایش، سِفر خروج، سِفر لاویان، سِفر اعداد و سِفر تثنیه. در گذشته، یهودیان بر این اعتقاد بودند که تورات همان کتابی است که در کوه طور بر موسی (ع) نازل شد. از سده هفدهم میلادی این اعتقاد تضعیف شد و امروزه محققین معتقدند که اسفار پنجگانه در سده‌های ششم و پنجم پیش از میلاد بر مبنای متونی که از گذشته در دست بوده تدوین شده است.

سوّم، بخت‌النصر داماد پادشاه ماد (ایران) بود و در قشونی که بیت‌المقدس را فتح کرد «سواران پارسی» نیز حضور داشتند یعنی این لشکرکشی متحد بابل و ایران بود علیه فرعون مصر و اقمارش از جمله دولت کوچک یهودیه. دولت یهودیه فاجر بود و بر بنی‌اسرائیل ظلم می‌کرد. در «کتاب دوّم پادشاهان» درباره یهویاکین، شاه وقت یهودیه، چنین آمده است: «آنچه را که در نظر خداوند ناپسند بود، موافق هر آنچه پدرش کرده بود، به عمل آورد.» در این زمان نحوشطا، همسر یهویاقیم و مادر یهویاکین، چهره اصلی و مقتدر دربار یهود است. ورود بخت‌النصر به اورشلیم به آرامی و بدون خون‌ریزی انجام شد و سخنی از قتل و غارت و کشتار در میان نیست. شاه نوجوان یهود، به همراه مادر و درباریان و بزرگان شهر، به استقبال پادشاه بابل رفت و بخت‌النصر به شهر وارد شد. بخت‌النصر، یهویاکین و مادر قدرتمندش را با گروهی از بزرگان و کاهنان قبایل یهودا و بنیامین و لاویان، بهمراه هزاران تن از غلامان و کنیزان و خوانندگان و نوازندگان ایشان، بهمراه خود به بابل برد و عموی 21 ساله یهویاکین بنام صدقیا را در سمت نایب‌السلطنه شاه یهود در اورشلیم منصوب کرد. مورخین یهودی، جمع کسانی را که به بابل برده شدند ده هزار نفر گزارش کرده‌اند که شامل «زنان پادشاه و خواجه‌سرایان و بزرگان و مردان جنگی و صنعتگران و آهنگران» نیز می‌شد.

چنان‌که می‌بینیم، برخلاف گفته آقای یونسی، منابع «عهد عتیق» از به اسارت بردن «پیامبران بزرگ» به دست سپاهیان بابل و ایران، به فرماندهی بخت‌النصر، سخنی نگفته‌اند.

بخت‌النصر در سال 598 پیش از میلاد به غرب لشکر کشید و حکمرانان هوادار مصر در پنج دولت کوچک حاشیه شرق مدیترانه را، از جمله شاه و اشراف یهودیه را، بعنوان «تبعیدی» به بابل منتقل کرد. او در سال 562 پ م درگذشت. پس از بخت‌النصر سه پادشاه در بابل به قدرت رسیدند تا سرانجام در سال 556 فردی از قبایل آرامی به نام نبونیدوس حکومت بابل را به دست گرفت. پادشاه جدید بابل برغم مردوخ، خدای بزرگ بابلی‌ها، کوشید مردم را به پرستش سین، خدای ماه، مجبور کند و ین امر اعتراض شدید مردم و کاهنان را برانگیخت. در این زمان، نفوذ مصر در بابل افزایش یافت و در سال 543 نبونیدوس با فرعون مصر علیه ایران هم‌پیمان شد. در بهار سال 539 ارتش مجهز پارس و ماد از رود دجله گذشت و با شکست ارتش بابل و تصرف شهرهای متعدد سرانجام، برخلاف ادعای هرودت و کزنفون که از مقاومت بابل سخن می‌گویند و چنان‌که داده‌های باستان‌شناسی ثابت می‌کند، بدون هیچ درگیری جدی و تخریب و آتش‌سوزی پایتخت بابل را به تصرف درآورد. کورش، فرمانده قشون ایرانی، مورد استقبال گرم مردم شهر قرار گرفت. کتیبه‌های بابلی از کورش بعنوان «ناجی بابل» سخن می‌گویند زیرا نبونیدوس به دلیل ستمگری و غارت اموال مردم حتی مورد نفرت خدایان خویش قرار گرفته بود.

بنابراین، زمانی که کورش بابل را تصرف کرد حدود 23 سال از فوت بخت‌النصر می‌گذشت و اقدام کورش، مانند لشکرکشی بخت‌النصر به بیت‌المقدس، برای مقابله با گسترش مصر بود و در راستای همان سیاست. پس، در زمان فتح بابل اگر سران دولت یهودیه همچنان در اسارت بودند، اسیر نبونیدوس بودند نه بخت‌النصر.

ادامه سخنان آقای یونسی در کنیسه شیراز:

یونسی با بیان این که «یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و می‌برند»، گفت: «این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضد صهیونیسم هستند و حتی امروز حکومت بنی‌اسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران در خصوص هم‌زیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید، نزدیک شده است.» (خبر پارسی، 13 اردیبهشت 1393)

یعنی، آیا واقعاً آقای یونسی معتقدند که حکومت اسرائیل حکومت بنی‌اسرائیل است نه حکومت گروهی از یهودیان، نه حتی حکومت همه یهودیان (یکی از اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل)، که «صهیونیست» نامیده می‌شوند و مورد قبول یهودیان ارتدکس نیستند؟

یهودیت «دین» نیست و امروزه مسامحتاً به دین موسوی «یهودیت» گفته می‌شود. قبیله یا سبط یهودا پیامبر نداشت که پیروانش «یهودی» خوانده شوند و دین موسوی ربطی به سبط یهودا ندارد زیرا به اعتقاد کلیمیان موسی ع از سبط لوی بود نه یهودا. مفهوم «یهود» حتی شامل تمامی 12 سبط بنی‌اسرائیل نیز نمی‌شود و تنها بر یک سبط (یهودا) دلالت دارد یعنی محدودتر و بسته‌تر از اسرائیلیان است که در گذشته کاربرد داشت.

آقای یونسی نماینده رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران هستند و باید تابع قانون اساسی باشند. قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گروه نژادی بنام یهودیان را به رسمیت نمی‌شناسد. آنچه در قانون اساسی ایران، هم قانون اساسی مشروطه که تا انقلاب معتبر بود و هم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که تا الان معتبر است، به رسمیت شناخته شده، «کلیمیان» است نه «یهودیان»؛ یعنی دین پیروان موسی کلیم‌الله (ع) نه گروه قومی- نژادی بنام «یهود» که آقای یونسی باید بهتر بدانند که در قرآن کریم با تعابیری بسیار تند از آنان یاد شده است.

 
ارادتمند

عبدالله شهبازی



واکنش مجدد شهبازی

پس از انتشار مقاله ی فوق و واکنش گروهی از مخاطبان «انتخاب»، عبدالله شبازی بار دیگر مطلبی را در واکنش به برخی کامنت ها ارسال کرد.

در این یادداشت آمده است: به نظرات ذیل دو یادداشتم درباره سخنان آقای یونسی در کنیسه شیراز مراجعه کردم. از دوستانی که نظرات خود را ارسال فرموده‌اند، صرفنظر از موافقت یا مخالفت با دیدگاه‌های ایشان، به دلیل مشارکت در بحث سپاسگزارم. معهذا، مشاهده کردم که، متأسفانه، عده‌ای با رویکرد تهاجمی و پرخاش‌گرانه و توأم با عصبانیت و گاه اهانت، بدون توجه به مفاد یادداشت‌ها، علیه من مطالبی ارسال کرده‌اند.

در یادداشت‌های فوق به راستی قصد نداشتم سخنان آقای یونسی در شیراز را بهانه برای پاسخی جنجالی یا تهاجمی قرار دهم وگرنه دستاویز در این سخنان فراوان بود و لحن می‌توانست بسیار متفاوت باشد. در یادداشت اوّل فقط گفتم که زنده کردن مجدد بحث «شیر و خورشید» در فضای سیاسی امروز، که زمان رفراندوم یا تصویب قانون برای تعیین نمادهای رسمی ملّی نیست و نماد ملّی جمهوری اسلامی ایران سال‌ها پیش تعیین شده و قانونی است، نابجا است و نظرات در این زمینه آنقدر تخصصی و متناقض است که می‌تواند دستمایه چالشی بزرگ شود. بعنوان نمونه، نظر مرحوم مجتبی مینوی را ذکر کردم و در پاراگراف آخر به اجمال نظر مینوی را محترمانه نقد کردم و نوشتم که قدمت نقوش شیر و خورشید بسیار کهن است. البته، مرحوم مینوی فقط به پیشینه استفاده از نقوش شیر و خورشید در پرچم ایران اشاره کرده بودند، ولی من به سابقه پیدایش نقوش شیر و خورشید در نجوم باستان و کاربرد آن در نمادهای مربوط به اساطیر انانه و ایشتر و آناهیتا (الهه‫های سکس و باروری در تمدن‌های سومر و بابل و ایران باستان) پرداختم تا خاستگاه آن را بیان کنم و روشن کنم که این نقوش فقط «ایرانی» نیست و در همه جا کاربردهای گوناگون داشته است. به همین اکتفا کردم و وارد خود مسئله، یعنی همان «دام شیر و خورشید»، نشدم.

یادداشت دوّم، درباره یهودیت، که تعمداً از بحث «شیر و خورشید» جدا کردم، نیز کاملاً متین و غیرتهاجمی بود و هدفم تنها تأکید بر این نکته بود که ورود به این گونه مباحث نیاز به تأمل و سنجیده‫گویی و مشاوره با کارشناسان و آشنایی با موضوع و مفاهیم مرتبط با آن دارد بخصوص که فردا یا امروز پای سایر فرق و اقوام ساکن ایران نیز به میان می‌آید و اگر آقای یونسی با این رویه سخن بگویند واویلا خواهد شد.

مباحثی که در یادداشت دوّم مطرح کردم کاملاً مستند و علمی است. بخصوص آن بحث کاربرد نام «کلیمیان»، با توجه به جایگاه حقوقی آقای یونسی در دولت، اهمیت ویژه دارد. کاربرد مفاهیم و نام‌ها از سوی یک نهاد یا فرد مسئول دارای تبعات حقوقی و سیاسی گاه بسیار سنگین است و در آینده مورد استناد قرار می‌گیرد؛ مانند همان اسامی «آذربایجان شمالی» و «جنوبی» که در سال 1918 از سوی حکومت مساوات باکو جعل شد و تبعات آن غائله سال‌های 1324-1325 آذربایجان را آفرید و هم‫اکنون نیز باقی است.

بر کاربرد واژه «کلیمی» در متون رسمی و سخنان مسئولان به درستی تأکید کردم. فلان فرد عادی شاید مجاز باشد، به دلیل ناآگاهی، از «اقلیت یهودی ایران» بگوید ولی فلان شخصیت مسئول دولتی ایران مجاز نیست این تعبیر را بکار برد زیرا دو نام «کلیمی» و «یهودی» یکی نیست و قانون‌گذار، هم در زمان تدوین قانون اساسی مشروطه هم در زمان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به این تفاوت توجه اکید داشته است.

و البته، کسانی که «عاقل»اند می‌فهمند که تذکر محترمانه و کارشناسانه فوق به آقای یونسی از سر همدلی و به سود دولت آقای روحانی است و می‌تواند جلوی برخی سخنان بحران‌ساز آتی را بگیرد مشروط بر این که رئیس محترم دولت، که دارای سابقه طولانی مدیریت هستند، مانع از اظهارنظرهای خلاف مصلحت روز یا منطبق بر سلیقه‌های شخصی یا معطوف به جنجال برای جلب توجه شوند که قطعاً چنین خواهد بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵۲
در انتظار بررسی: ۲۵
غیر قابل انتشار: ۴۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
104
112
من خود یک اصلاح طلبم. اما کاش به جای خرده گیری بر آقایان فقیهی و شهبازی ، بیاییم به اصل حرف توجه کنیم و استدلالات را بشنویم! نه اینکه چون آقای یونسی حرفی زده و از قضا ایشان در جبهه اصلاحات تعریف می شود، باید بر مخالفان عقیده اش تاخت! چون لابد مخالفان یونسی، مخالف اصلاحاتند!

اینجا بحث علمی یا در بدترین شرایط، یک مباحثه سیاسی منطقی در جریان است ، نباید قبلیه ای برخورد کنید و سایت انتخاب را به وجود خدمات بسیارش به جریان های اصلاحی سال های اخیر بکوبید.

برادران عزیزم که مخاطب انتخاب هستید. خواهشا این نظر را بخوانید
پاسخ ها
دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
با نظر شما موافق نیستم!

چون سایت انتخاب یک مباحثه سیاسی منطقی را به جریان نیانداخته است بلکه یک حمله سیاسی غیر منطقی علیه آقای یونسی به راه انداخته است!

در سایت انتخاب یک بار گزارش اصل خبر با ادبیات یک طرفه منتشر شد وسپس یک نقد سطحی اقای فقیهی نسبت به سخنان اقای یونسی و سپس فقط تا کنون 2 بار نظر کارشناس مخالف نظر آقای یونسی را منتشر کرده است ! پس این مباحثه نیست!
در ضمن نظرات مردم را هم با اکراه وتاخیر زیاد منتشر کرد!
زمانی می توان گفت که یک مباحثه است که دو طرف کارشناس (موافق ومخالف) وجود داشته باشد و نه فقط یک طرف کارشناس!
اگر سایت انتخاب نظر کارشناسان موافق نظر آقای یونسی را هم در سایتش می گذاشت وخود آقای فقیهی نقش بی طرف را بازی می کرد (هر چند هم که نظر شخصی ایشان مخالف یا نظر آقای یونسی باشد) در انصورت یک مباحثه سیاسی منطقی در جریان بود ولی در حال حاضر فقط گل به خودی به علت اشتباه گرفتن دروازه حریف می توان تلقی کرد.!!
فریبرز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
درود، ادب
احتراما" جناب آقای ناشناس عزیز ، آنچه در یاداشت فوق مشاهده میگردد، « یک بحث علمی یا در بدترین شرایط یک مباحثه سیاسی منطقی » نیست ؛ کـه بـه عیان یک سفسطه تاریخی است .
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
آقای یونسی در جهت رفع کدورت بین اقلیت ها صحبت های کرد. حال شاید به نظر بعضی سخنان اشتباهی هم در میان آن باشد. اما آقایان فقیهی و شهبازی با عصبانیتی که معلوم نیست از کجا منشأ یافته با لحنی بی ادبانه به ایشان تاختند. اعتراض خوانندگان انتخاب به این موضوع است نه نقد یا رد سخنان آقای یونسی.
از آن گذشته، دوستان باید بدانند؛ کثیری از جامعه امروزی ایران از نسبت به فرهنگ و نمادهای فرهنگ ایرانی شدیداً حساس است زیرا آن را در معرض تهاجم می بیند. امثال آقای فقیهی باید بدانند اگر در این رابطه کمکی نمی کنند، حداقل نمک روی زخم مردم نپاشند.
هادی بالام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
من شهبازی رو خیلی نمیشناسم ولی این متن خیلی معقول و منصفانه و محترمانه است. از مطالعه برخی کامنت ها، بابت سطح درک و تحلیل برخی هموطنانم متاسف شدم
شایا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
28
59
انتخاب رسما نقش "غضنفر" را در تیم فونبال اصلاحات به عهده گرفته است.
پاسخ ها
دوستدار خاتمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اگر جلوی همچنین نقادیهایی را بگیریم هیچ وقت به جایی نمیرسیم همانطور که در دوران احمدی نژاد نرسیدیم به هر حال آقای شهبازی از شهیرترین مورخان کشور است و آقای یونسی کوچکترین تخصصی در این زمینه ندارد قرار نیست برای به دست آوردن دل برخی هر حرف نادرستی به زبان بیاوریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
95
81
منطقی و مستدل
نه احساسی و پوپولیستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
بهتره بگید به ظاهر منطقی!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
54
192
من موندم این آقای شهبازی تو این 8 سال گذشته که هر روز صحبت های خلاف واقع می شد کجا بودن؟ نمونش همین داستان هولوکاست و بسیاری ماجراهای دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
ایشون هم جدیدا دلواپس شدن دیگه!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
ایشان در زندان بودند
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
دوستانی که معتقدند نویسنده در دولت قبل کجا بوده؟
ایشون در گیر و گرفت ناشی از انتقاداتشون نسبت به زمینخواری در شیراز به سر میبردند. ضمن این که سایت شخصیش از عنایات دولت قبلی بسته شده .
میتونید مقالات شجاعانه ایشون ... توی سایتش و مقالاتش ضد باند مشایی که کشور رو به انحطاط میبردند پیدا کنید.
حقيقت طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اقاي شهبازي جز حق چيزي نگفته اگه در جريان مخالفت با هولوكاست ايشان حرفي نزدند چون انكار انرا حق ميدانستند حالا شما چرا ميسوزيد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
ایشان بر خلاف شما که فقط پشت کیبورد نشسته بودید و نهایت مخالفتتون با احمدی نژاد تایپ چند کامنت بوده است. مخالفتهای فراوانی با سیاستهای احمدی نژاد کردند و در آن زمان مورد نظر شما در زندان بودند.
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
بهتره بری کارنامه هشت سال گذشتش رو بخونی تا بدونی واسه چی رفته زندان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
شما بهتره یه سری به سایت ایشون بزنید تا متوجه بشید ایشون کجا بودند؟
www.shahbazi.org/
ناشناس
| Canada |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
هرچند من خودم مخالف راه انداختن این مباحث علیه آقای یونسی هستم ولی از حق نباید بگذریم که آقای شهبازی خصوصا در سال 88 نقدها و عدله محکمی علیه احمدنژاد و و حیا هوی هلوکاست انجام دادند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
تو را خدا این هشت سالا دیگه ول کنید، بیاید زندگی را از نو آغاز کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
83
59
عالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
راست میگی کجا بوده دلواپسان در باطل خود جمعند ودلسوزان در حق خود متفرق
آزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
32
126
ما روایات مختلف زیاد داریم ....از کجا معلوم این که جناب آقای شهبازی میگن درسته؟؟؟
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
37
94
خودشان هم خیلی ندانستند چی نوشتن ؟؟؟!!! خصوصا پاراگراف آخر؟؟؟؟!!! به هرحال آقای یونسی یک رجل سیاسی است و ظاهرا حرفهای خوبی هم زده! به نظر آقای خسرو معتضد رجوع نمایید. جناب انتخاب لطفا کامنت را بگذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
حالا خسرو معتضد شد کارشناس تاریخ، از کرامات آقای معتضد این است که هر طرف باد برود ایشون هم می رود، قبل از انقلاب طرفدار ...، در زمان محمود طرفدار مشایی و در زمان روحانی نیز طرفدار ایشون
سوادکوهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
42
48
سلام
باتشکر از اطلاعات جامع شما. بنده خیلی استفاده کردم. ضمنا اصلاح طلبی به معنای مقابل اصولگرایی نیست بلکه به معنای اصلاح رویه های نادرست است حال میخواهد از سمت هرکسی باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
19
23
سایت بسیار .... ای تشرف دارید.گیر بدید ول نمیکنید.اول آقای قالیباف الان هم یونسی.عقده ای ها توبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
73
41
آفرین بر آقای شهبازی
behrouz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
16
58
اینقدر دقیق نوشتی که آدم حس میکنه خودتون اونجا بودین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
خخخخخخ! شوخیه دیگه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
40
111
آقای شهبازی بس است ، افکار عمومی و توده مردم حرف های آقای یونسی را بیشتر از شما قبول دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
شما از طرف خودت با شناسنامه صحبت کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
هر زمان افکار عمومی نظرات شما اصلاح ظلبان را قبول نکند میگویید تقلب شده!!!
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
افکار عمومی حرف خیلیارو بیشتر قبول داشته باشن مگه جای بحث علمی باید دید حرف مردم چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اولا آقای شهبازی خود از طرفداران ... است
ثانیا تاریخ و حقیقت سلیقه ای نیست که با رای بیشتر حقیقت تاریخی عوض شود ثالثا آقای یونسی در زمینه تاریخی در مقابل شهبازی حرفی برای گفتن ندارد تخصص یونسی امنیتی و تخصص شهبازی هم امنیتی و اطلاعاتی و هم تاریخی است رجوع شود به سوابق شهبازی و یونسی
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
افکار عمومی و توده مردم، یه زمانی قبول داشتند که زمین مرکز دنیاست...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
در مباحثات علمی ملاک حق و باطل نظرات مردم نیست بلکه مستندات علمی است
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
21
72
آقای شهبازی !اگر یونسی سخنی گفته که باید یک تاریخدان میگفت خب اشتباه کرده زیرا اویک حوزوی است اما بهمین دلیل دراین زمینه سخن گفته ولی تحلیل تاریخی شما مایه ای ندارد بسیار با اطمینان ودقیق از چیزی سخن میگوئید که واقعا دلیل متقنی برای آن ندارید تخصص شما کدام بخش از تاریخ است ؟مصر بیت النهرین ؟ایران باستان ؟یونان ؟همه چیز را قاطی میکنید وحکم صادر میکنید اگر شمارا شخصیتی علمی میدانستم مستدل سخن میگفتم اما شما یک جنجال ساز هستید ویونسی هم یک آخوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
حرفهایی را که آقای یونسی بر زبان جاری کرده هیچ تاریخ دانی که در داخل کشور زندگی میکند جرات بیانش را ندارد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
37
31
من اصلاح طلبم و مثل دیگر دوستانم می گویم «آزادی بیان» ، خب آقای فقیهی هم تلاش دارد نظری را نقد کند؟ آقای شهبازی به طریق اولی قصد دارد به صورت علمی تر سخنان یونسی را نقد کند. بابا بیرون بیایید از این فضای سیاسی چپ و راست. بحث کاملاً علمی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
16
53
واقعا براتون متا سفم شما از اصولگرا ها هم بدتر عمل کردید تنها تاریخ شناس در کشور ایشون هستند این اقا می گویند جز تورات و عهد عیق اسنادی در رابطه با کورش کبیر وجود ندارد ایا تنها وجود همین اسناد احتمال وجود چنین واقعه ای را قوی تر از عدم وجود چنین واقعه ای نمی کند بخش بزرگی از تاریخ را با اسناد کوچک و بعد با پرداختن فرضییه های منطقی حدس می زنند و تا سند تازه ای پیدا نشود همان فرضیه قوی تر حجت است اگر شما فرضیه و یا سند موثق تری دارید که مبنی بر عدم وجود چنین واقعه ای است بسم الاه و اگر ندارید و بنابر سفارش و بنا بر موج ها خوش امد دیگران تاریخ می سازید باید بگویم مردم اگاه هستند و فرق سیاسی کاری و تاریخ سازی و موج سواری را می دادنند و این کارها فقط برای له کردن بیشتر اصلا ح طلبان است چون اعتدالیون هم می دانند که اصلاح طلبان محبوب و پر طرفدارترند در تلاش برای حذفانها بر امدند
mehdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
16
40
عجب !!!! جالبه که آقای یونسی هم حوزه درس خونده ولی نمی دونه به قول جناب شهبازی از یهود در قرآن کریم با تعابیری بسیار تند یاد شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اینکه دلیل نمی شود مثلا" در قرآن به ما ایرانیها "مجوس " نام برده شده است . ایا می توان نتیجه گرفت که ما دیگر نباید قرآن بخوانیم ؟؟؟
صد در صد خیر بلکه باید تفسیر شود که مراد چه بوده است.
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
ناشناس،

کجای قرآن به ایرانیها گفته مجوس؟؟؟
اصلا می دونی مجوس یعنی چی؟؟؟
اصلا می دونی چرا یونانی ها اسم ایرانی ها را گذاشتند مجوس؟؟؟
فردین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
منظور از مجوس (مغوس= مغ) پیروان آیین مهر یا میترا است که دین اقوام آریایی بوده و قدمت آن به پیش از زرتشت بازمی‌گردد.
در قرآن مجيد تنها يك بار لفظ مجوس در آيه هفده از سوره مباركه حج ذكر شده است. در اين سوره مي‌خوانيم:
« آنان كه ايمان آوردند و آنان كه يهودي شدند و صابئان و نصاري و مجوس و آنان كه شرك ورزيدند خداوند روز قيامت ميان آنان حكم مي‌كند
ضمنادین یهود در قران هم وجود دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
پاسخ دانشجوی محترم 00:45

سوره حج آیه هفدهم

"إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَىٰ وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ"
ناشناس
| Korea, Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
یونانی ها هم مگه عربی حرف میزنن؟ مجوس فک کنم عربی باید باشه نه یونانی!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
13
29
آقای شهنازی گیر دادی شدید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
34
22
بابا بحث علمیه ...... چرا همه سیاسی نظر دادن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اگر بحث است طرف دیگر بحث کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوستدار خاتمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
11:38 جان آقای یونسی اگر اطلاعات تاریخی داشت حتما جواب میداد بحث علمی با لایک و دیسلایک پیش نمیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
14
42
آقای شهبازی فقط این جمله در مورد انسانیت و حقوق بشر شما را کافی است.و آ اینکه حالا که یک نفر شجاعانه در مورد حقوق شهروندی حرف میزنه پس یادتان باشد اگر حرف زدن شما ضروری است لااقل آزاده باشید.
رضا جلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
8
55
جناب سردبیر سایت وزین انتخاب!!! بابا تو خوبی تو اصلا علامه ی دهر ! انتقادت هم به جا بود! بیخیال دیگه. صد رحمت به حسین شریعتمداری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
انگار اعتدالیون هم شناگر ماهری هستند ولی دریا در اختیارشان نبوده!! الان که دریا حاضر شده بدجوری شنا می کنند. انتخاب عزیز :
1- این مطالب تاریخی و کوبیدن همکاران اصلاح طلب جز آب به آتش دشمن ریختن نیست.
2- بر فرض ما بفهمیم کلیمی با یهودی متفاوت است و اصلا قوم یعود در قرآن ربطی به پیروان حضرت موسی ندارد( که در آن من به نوبه خود شک دارم) این مطالب چه دردی را دوا می کند که جزء مطالب اصلی چند بار قرار داده اید.
3- اگر بحث علمی می خواهید انجام دهید بهتر است اساتید مخالف و موافق جمع شوند و نتیجه مباحثاتشان منتشر گردد!!

ولی شما مخاطبان عزیز بیایید از این به بعد با یکدیگر قرار بگذاریم، همه چیز را سیاسی نکنیم و اگر حتی احساس کردیم بخاطر لجبازی های سیاسی مطلبی را انتشار می دهد شما نیز با دلایل علمی و منطقی جواب دهید.
دوستدار خاتمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اگر نقدی میشود برای اینست که دیگر امثال یونسی آب به آسیاب شریعتنداری نریزند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
14
56
نوشته های آقای شهبازی هم محکم نیست و جای تامل دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
14
60
خوب پس به چه دلیل در تورات نام کورش بزرگ درج شده چرا نام کس دیگری درج نشده ؟ اینهمه آدم و پادشاه ؟ چرا وقتی خود شما اذعان داری که مدرکی جای دیگری نیست تنها مدرک را هم غیر قابل قبول می دانی ؟ مگر کورش بزرگ خوش را یهودی می دانست که حالا شما دم از این می زنی که این مطلب را یهودیان به دروغ وارد کتابهای خود کردند ؟ ضمنا ایرانیان واقعی برای کورش کبیر احترام زیادی قائلند و بدون لقب از ایشان یاد نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
شما به اصل موضوع توجه نکردی. اینجا اصل سندیت اورات به عنوان کتابی که از سوی خدا نازل شده باشه زیر سوال هست. بهتره کتبی که تاریخ تالیف کتابهای مقدس منصوب به یهودیان رو شرح دادن مطالعه کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
11
9
بابا ول كنيد ديگه اين بحثو اه
دلواپس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
12
43
چرا این مورخ تاب شنیدن نظر کس دیگری را ندارد و فقط خود را آخر علم تاریخ میداند و فقط به فکر تخریب دولت است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
تخریب دولت نه فقط تخریب علی یونسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
تخریب دولت ؟ شما شهبازی را میشناسی؟ شما یونسی را میشناسی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
34
واقعا جای این خبر تیتر یک سایته؟!! این یه پاسخ علمی به یه نظره همین. ضمن اینکه از رویکرد علمی برای نقد نظر یه فرد استقبال می کنم ولی باید به وزن خبر هم توجه کرد. این یعنی اینکه شما عمدا حرفهای یونسی رو برجسته کردید برای کوبیدن اون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
درسته. این مطالب نباید تیتر یک سایت خبری باشه. البته بحث مفیدیه کلا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
38
9
واقعا ممنون. قانع شدم
عیلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
9
41
جناب آقای شهبازی و امثالهم که الان اینجوری شدن علامه ی دهر وقتی هزاران اظهار نظرهای عجیب و غریب در مورد هولوکاست و... میشد کجا بودن که اینجوری مو رو از ماست بکشن بیرون ؟ بابا تورو خدا ول کنید این مسایل حاشیه ای ؟ از جناب فقیهی هم انتظار نمیرفت اینقدر مته ........ !
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
15
7
دولت تدبیر مخالفان ومنتقدان رابی سواد می داند حلا چرا افراد بی سواد مثل یونسی را درحریم خود راه داده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
4
7
کلا ما ایرانی ها اسیر داشتم داشتم ها هستیم.الان رو بچسبید لطفا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
41
12
مستند،دقیق و عالی
کامیار
|
Afghanistan
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
8
42
آقای فقیهی در این مورد رویه مناسبی را در پیش نگرفته اید و با مرتب مطرح کردن این انتقادات مغرضانه شما هم به جمع هجمه کنندگان به دولت اضافه شده اید. هر وقت رییس جمهور مملکت صلاح دانست به دستیار ارشدش تذکر می دهد شما کاسه داغ تر از آش نباشید لطفا" !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
کامیار جان پس کی به رییس جمهور تذکر بده ؟ احمدی نژاد الکی این نشد. سایت انتخاب از حامیان رسانه ای دولت بوده و خواهد بود ولی آقای یونسی به تنهایی یک دولت نیست بروید صحبتهای شهبازی در رابطه با پورمحمدی در سال های قبل را بخوانید میفهمید که ایشان مغرضانه نقد نکرده. از بزرگترین ضرباتی که احمدی نژاد به کشور وارد کرد فضای سیاست زده فعلی است که جز از دریچه سیاست به چیزی نگاه نمی کنیم
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
36
واکنش تندی در کار نبود! نظر بنده این است که در شرایط فعلی که افراطیون از تلوزیون ضرغامی گرفته تا پایداری چی ها از هر فرصت و تریبونی برای تخریب دولت استفاده می کنند، شما دیگر هیزم به این آتش نریزید. به هر حال جناب یونسی گمارده ی همین دولت اند و فارغ از اشتباهات ایشان وظیفه ی ما حمایت از دولت و ایشان در مقابل اقتدارگرایان است. انتقادات سر جای خود باقی خواهد ماند و در فرصت مناسب که موجب تضعیف دولت نشود اعلام خواهد شد.
پاسخ ها
دوستدار خاتمی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
اتفاقا اگر دولت مردان بدانند ما با هوشیاری از آنها حمایت میکنیم خطای کمتری میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
38
ادم میمونه حرف کیو باور کنه اقای معتضد یه چیزی میگه واقای شهبازی یه چیز دیگه ظاهرا تاریخم همچین مشتند صحیحی نیست! ولی مطلبی که هست اقای شهبازی عزیز فکر کنم شیروخورشید نمادی ایرانی تره تا هلال سمبل عثمانی.....
پورحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
8
7
عجیب است که انتخاب به دام جریان متصل به شهبازی افتاده! عزیزم این جنجال ها با جنجال من روحانی هستم، دلواپس و ... تفاوتی ندارد.
پاسخ ها
دوستدار خاتمی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
دوست عزیز شهبازی کجا و داد میکنم لواپسین کجا؟ پیشنهادم به تو اینه که اول تحقیق کن بعد تهمت بزن
مانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
7
جناب سایت انتخاب تورو به خدا ول کن سایتهای افراطی ول کردن شما ول کن اقای یونسی نیستید.ما و شما مدافع ازادی بیانیم.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
7
چه ربطي به شير و خورشيد داشت ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
45
7
من در کامنت قبلی جناب شهبازی کمی تند نظر دادم. البته ایشان توضیح مناسبی نداده بودند اما اکنون چنین کردند. باید بگویم بسیار عالی بود. یعنی مستند، مستدل و متقن. نظرم عوض شد. ایشان واقعاً دانشمند هستند. بسیار اطلاعات جامعی دارند. متاسفانه اقای یوسنی اشتباه می کردند. البته باز هم تکرار می کنم که قصد ایشان خیر بود و ستودنی است. می خواهد فرق بگذارد بین کلیمیان و اسرائیلیان. می خواهد به قومیت ها توجه شود. از این روی کارشان خوب است اما اطلاعات تاریخی وسیع ندارند و دچار اشتباه می شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
28
ادم میمونه حرف کیو باور کنه اقای معتضد یه چیزی میگه واقای شهبازی یه چیز دیگه ظاهرا تاریخم همچین مشتند صحیحی نیست! ولی مطلبی که هست اقای شهبازی عزیز فکر کنم شیروخورشید نمادی ایرانی تره تا هلال سمبل عثمانی.....
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
13
حالا يهودي يا كليمي چقدر مهمه كه شهبازي اينقدر تاكيد داره؟ در ضمن در قرآن از بني اسرائيل اسم برده نه يهودي (اشاره به پاراگراف آخر متن)
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
9
علت این که منابع غیریهودی از آزادی قوم یهود یاد نکرده اند این است که این قوم در آن زمان کم اهمیت بودند و اقوام دیگر توجه چندانی به ایشان نمی کردند. این که داستان تبعید بابل در تورات نیامده و در بخش های دیگر عهد عتیق آمده هم دلیلی برای زیر سوال بردن این واقعه نمی باشد؛ زیرا از لحاظ استناد تاریخی عهد عتیق و تورات تفاوت چشمگیری با هم ندارند. ضمن این که حضور یهودیان در بابل و محیطهای ایرانی، در بخش های مهمی از آموزه های یهودیت هم تاثیر فراوان بر جای گذاشته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
7
انتخاب شخصا بر طبل تفرقه می کوبد. جای بسی خجالت است وقتی دوستان دولت این چنین باشند به دشمن نیازی نیست. جالب است که یک کارشناس که بسیاری نظراتش با اکثر کارشناسان دیگر متفاوت است در انتخاب جای خدا را گرفته و به همه می تازد. نیازی به این کارها نیست.
شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
12
دیگه شورشو در آوردید واقعا...اینا که هیچ ربطی به بحث شیر و خورشید نداشت و مبحث تازه ای رو باز کرد!به زور نمیشه مردم رو قانع کرد برادر فقیهی عزیز!اینطور طیف هواداریتون رو از دست میدید.
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
9
47
سخنان آقاي يونسي كاملا منطقي است و براي حل مشكلات امروز كاملا مناسب است اما ديدگاه هاي نويسنده اين نقاله بسيار غيركاربردي است و تنها ارزش نگهداري در قفسه كتابخانه ها را دارد!
متین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
31
9
خدا خیرت بده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
نوش جان!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
9
آقای شهبازی شما یک چهره مطرود هستید،هرگز احیا نخواهید شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
6
از دوستان سایت وزین انتخاب خواهش می کنم در میدان افراطیون بازی نکنند. خبر ویژه های امروز کیهان رو ملاحظه کنید. خود شما که بیشتر از آقای یونسی حاشیه سازی رسانه ای برای دولت می کنید. از مجموعه شما بعید می دونم چنین کاری صرفا با هدف اطلاع رسانی و تحلیل انجام شده باشه
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
12
چرا مقالات منتقد به مقاله انتخاب را کامل چاپ نمی کنید و جوابیه آقای شهنازی را در سایت میگذارید.
لقمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
11
انتخاب داری از راه مردم خارج میشی اگر اینگونه ادامه بدی از سایت های ژر بازدید هم خارج میشی چون مردم خیلی سریع جواب مغرضانه برخورد کردن را میدهند داری توهم قدرت میگیردتت یه وقت کیهان چی ار آب در نیایی مواظب رفتار خود باشید جون مردم از شما جلوتر وآگاه تر هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
9
من چند تا چیزو نمی فهمم
1- اگه خواننده های انتخاب واکنش تند نشون دادند چرا آقای شهبازی بازم به یونسی داره می تازه؟ این یه جور تهدید مردمه.اگه واکنش نشون بدید من دوباره به یونسی می تازم!!!! خنده داره
2- سخن یونسی در مورد بنی اسراییل اتفاقا دقیقا مربوط به بنی اسراییل است. اینکه جوانان و روشنفکران اسراییلی یا یهودی دیگر حاضر به پذیرش بی چون و چرای صهیونیست ها نیستند. فهم این مساله کجایش سخت است؟ یونسی همین را گفته فارسی هم گفته
3- و با تشکر از انتخاب که این همه مخالفت را در این مدت منتشر کرده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
5
مملکت ما همه چیزش سیاسیه. جای این مباحث علمی در سایت و روزنامه نیست
دوران ما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
11
اقای شهبازی با سلام شما گفته اید که دلیل تاریخی که آقای یونسی آورده اند فقط بر اساس تورات و کتاب عهد عتیق است و در هیچ یک از منابع دیگر قومی که نوشتید چیزی نیامده ، خوب اگر بر اساس این استدلال بخواهیم حساب کنیم که خیلی از روایت های تاریخی مورد قبول نباید باشد
و شاید از انجا که در تورات یا کتاب عهد عتیق امده شما قبول ندارید ، چه بسا اگر در سندی دیگر که مربوط به یهودیان نبود قبول میکردید
واما گفته اید نشان شیر و خورشید باعث تفرقه در شیعه شده ، از شما میپرسم چرا در گذشته چنین نبود چرا در 200 سال پیش چنین نبوده ؟
اصلا از یک جهت دیگه نگاه میکنیم ، مگر نه اینست که در بعضی از مسائل دینی هم اختلاف دیدگاه در بین علما وجود دارد آیا این اختلاف یعنی تفرقه ؟
نسل اول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
5
نه مثل اینکه نمی خواهید بی خیال این بحث بشید!
شایا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
9
نظرهای منتقد را منتشر نکردن و به نتیجه مطلوب رسیدن هنر نیست سایت عزیز انتخاب.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
6
ادم میمونه حرف کیو باور کنه اقای معتضد یه چیزی میگه واقای شهبازی یه چیز دیگه ظاهرا تاریخم همچین مشتند صحیحی نیست! ولی مطلبی که هست اقای شهبازی عزیز فکر کنم شیروخورشید نمادی ایرانی تره تا هلال سمبل عثمانی.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
7
فکر نان کنید که خربزه اب است مردم دارند از گرسنگی دچار مرگ تدریجی می شوند اقایون چه بحثهایی می کنند

در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست
ناشناس
|
Poland
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
15
فقط میتونم بگم برای سایت انتخاب وآقای شهبازی متاسفم.
امیر حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
5
آقا جان، به نظرم جمع بندی همه ی این صحبت ها اینه که آقای یونسی حرف هایی را بر اساس برخی شنیده ها و مطالعات و مشورت ها زده، یک سری هم مخالف داره، و نقد صحبت های ایشان قطعا هیچ ایرادی نداره. آقای شهبازی هم چون برخورد تند مخاطبین را دیده متاسفانه عصبانی شده و در این متن دوم کاملا مشهوده که با لجاجت و عناد سعی کرده هر چیزی که آقای یونسی گفته را رد کنه که از ایشان و سنشون و جایگاه علمیشون به دوره این رفتار. ای کاش این حساسیت را زمان احمدی نژاد میدیدیم از امثال ایشان و حاتمی کیا و غیره. متشکر از انتخاب بابت ایجاد امکان این بحث
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
9
آقای فقیهی شما که میگردی دنبال یه نفر که نظرش همسو با شما باشه اگه راست میگید نظر اقای معتضد رو منتشر کنید که با روزنامه شرق مصاحبه کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
15
خلاصه سخن اقاي شهبازي اين بود كه ايرانيان نه منجي يهود از اسارت بابليان بلكه ياران بخت النصر در حمله به اورشليم بودند !! همه جهان نياكان ما را به چيزي ستايش ميكند و اقاي مورخ ايراني!؟! با رد روايت كتب پيامبران يهود (‌كه خودش منبعي قابل توجه است ) سعي دارد يكي از نقاط برجسته تاريخ ايران را مشكوك و نامعتبر جلوه دهد . ايشان حتي فتح بابل را كه پس از چند ماه محاصره قلعه بابل و با تدبير ايرانيان در تغيير مسير رودخانه و خشك كردن بستر ان و ورود به شهر بابل از همان مسير انجام گرفت به شكلي توصيف كردند كه گويي ايرانيان كاري براي تصرف بابل انجام نداده اند . عجيبتر اينكه سايت انتخاب به بلندگويي براي انتشار چنين ادعاهايي تبديل شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
13
6
فكر كنم اين قضيه شيرو خورشيد لااقل اين لطف را داشت كه من بعد كسي بدون اطلاع تاريخي در رابطه با رخدادهاي تاريخي اظهار نظر نكنه
درود بر شهبازي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
6
انتخاب با تاختن به نظرات ياران اصلاح طلب روحانی باعث تفرقه در دولت میشه. مخصوصا با اين ادعا که رفتار امثال يونسی بوده که در زمان اصلاححات باعث بروز احمدی نژاد شده... افراط گرايان از خيلی چيزها بهانه ميگرند برای تخريب اين که نشد دليل برای عدم ابراز نظر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
12
ما تا حالا نشنیدیم بگن مورخ شهبازی
اقای فقیهی دوست دارن مورد تشویق شریعت مداری باشند
ازت متنفر شدم فقیهی
در پاسخ به اولین نظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
9
هیچ کس با بحث و جدل علمی مشکلی ندارد مشکل ما این است که اقای فقیهی نظر همنظر خودش را منتشر می کند شما اگه واقعا در پی کشف حقیقت هستید نظر دیگر مورخان بنام را منتشر کنید آقای معتضد نظری خلاف شهبازی و فقیهی دارند چرا منتشر نشده است. مشکل ما این است که اقای فقهی مثل شریعت مداری یکطرفه به قاضی میروند و نظرات دیگران را نه قبول دارند و نه منتشر می کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
11
آیا من می توانم جواب سخنان ضد ایرانی آقای شهبازی را بدهم؟ بنده سال 87 فوق لیسانس تاریخ ایران باستان از دانشگاه تهران گرفتم، موضوع پایان نامه بنده مرتبط با همین سخنان ایشان است، استاد راهنمای بنده جناب دکتر وثوقی، استاد راهنما خانم دکتر آموزگار و استاد ناظر جناب دکتر زرین کوب بودند.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
10
انتخاب مثل اين كه خورده حساب شخصي با اقاي يونسي داري ولم نمي كني . افراطيون ول كردن اين شير و خورشيد رو حالا شما هي بريد مصاحبه و پاسخ جور كنيد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
13
ما به هاليوود ايراد ميگيريم كه چرا تاريخمان را در فيلم 300 به ان شكل توصيف كرده ؛ انوقت خودمان نظرات غير متعارف كسي را نشر ميدهيم كه روايت مشهور ازادي اسراي يهودي به فرمان كوروش را انكار ميكند . اقاي شهبازي به نوشته سايت ويكيپديا در كتابهايش نسبت به زرتشتيان نگاه مثبتي ندارد و شايد تلاش ايشان براي تشكيك در افتخارات نياكان ما در عصر باستان با چنين پيش زمينه اي انجام شده باشد .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
13
ای کاش نظر یه کارشناس که موافق آقای یونسی باشه رو هم منتشر میکردین، اینطوری بهتر میشه قضاوت کرد. شاید هم به خاطر مصلحت هایی(از جمله توقیف نشدن) این کار رو نمیکنین!!!!
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
5
دوستانی که پرسیده‌اند آقای شهبازی در هشت سال گذشته کجا بودند، می‌توانند به مقالات و سایت ایشان رجوع کنند، زمانی در حال نوشتن کتابی بر علیه باندهای زمین‌خواری در شیراز بودند، زمانی در حال دفاع از ... بودند و زمانی هم به سزای این که مدارک زمین‌خواری را در کتابشان به طور علنی منتشر کرده بودند، در زندان عادل آباد شیراز. ...
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
5
ای کاش نظر یه کارشناس که موافق آقای یونسی باشه رو هم منتشر میکردین، اینطوری بهتر میشه قضاوت کرد. شاید هم به خاطر مصلحت هایی(از جمله توقیف نشدن) این کار رو نمیکنین!!!!
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
12
جناب شهبازی شمابجای تحلیل آنچه که جناب یونسی میخواسته به مردم بگوید .به سفسطه ومغلطه به سبک کانال های ماهواره ای مخالف روی آورده واز نوشته های هزاران سال قبل یاد میکنید.و فراموش کرده اید که در قرن بیست ویکم هستیم وعصر داستان پردازی گذشته است. دستیار ارشد رئیس جمهور به یک کنیسه درشیراز میرود وبا آنان با احترام و دوستی وبرابری صحبت میکند تا به دنیا بگوید: درجمهوری اسلامی همه اقوام الهی مورد احترام وبرابر اند. جناب شهبازی لطفا پاسخ دهید : آیا جناب یونسی تفرقه انداز هستند یا جنابعالی .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
11
آقای شهبازی چرا مواضع شما در صفحه فیس بوک تان با این نوشته ها در تعارض است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
9
5
عالی بود
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
3
یک سخنرانی را که سخنران با حداقل اطلاعات همچون اکثرخطبای ما که درموضوعات دینی ومذهبی با استفاده ازمنابع مختلف ویقینا متضاد وبه اصطلاح اسرائیلیات بیان می کنند و هیچ واکنشی حتی نزد بزرگان نظام و مراجع دینی ومراکز مذهبی ندارد یکی از این منبری ها درجمع اقلیت ها وبه بهانه بازی گرفتن آنها درفضای سیاسی واجتماعی جدید بیان شده حال آنقدر بیان پرداخته اید که بیم تبلیغ یهود از پیگیری شما درآن کاملا مشهود است!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
11
تضعيف افتخارات تاريخي به تضعف غرور ملي ما مي انجامد كه به ضرر انسجام ملي خواهد بود . قطعا انچه پيامبران بني اسرائيل همچون اشعياء و ارمياي نبي در كتابهايشان گفته اند و كوروش را منجي يهود ناميده اند به اندازه كافي معتبر هست كه باعث شود ما هم مانند بقيه مردم دنيا اين رخداد را به رسميت بشناسيم و انرا انكار نكنيم . اقاي يونسي سخناني در جهت جلب رضايت اقوام ايراني گفته و عبدالله شهبازي هر بار مطلب تازه اي در جهت كاهش غرور ملي و تخريب چهره تاريخ ايران بيان ميكند . دفعه قبل مدعي حيوان پرستي قبايل ترك شد ؛ و اينبار مدعي كمك ايرانيها به بابليان در حمله به اورشليم ميشود و سعي ميكند نقش ما در ازادي بردگان يهودي بابل را معكوس جلوه دهد .
تافردا
|
Tajikistan
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
12
بسمه تعالی
سایت انتخاب : دامن زدن به بحث یونسی درجهت منافع مخالفین دولت است لطفاًبه این بحث و نقد آن خاتمه دهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
10
سايت انتخاب لطفا از تخريب تاريخ ايران دست برداريد . ظاهرا دلخوري شما از اقاي يونسي به حدي است كه براي تخريب او به هر سخن ضد ملي هم متوسل ميشويد . چطور به خودتان اجازه ميدهيد فرازهاي تاريخ ايران را تخريب كنيد و خودتان را ايراني بدانيد .
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
19
همین که جناب آقای یونسی، برخلاف آقای شهبازی، بزرگمرد تاریخ ایران را "کوروش بزرگ" می خوانند مشخص می کند که چه کسی دوستدار فرهنگ ایرانی است، فرهنگی که به پیروی از کوروش بزرگ به همه اقوام، ادیان، نژادها و فرهنگها احترام می گذارد و اولین اعلامیه حقوق بشر را به جهانیان ارائه می دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
12
نه واكنش كاربران تند بوده و نه شهبازي مورخ برجسته است . اقاي فقيهي چكار داري ميكني ؟ اين چه ... است كه از زبان شهبازي به تاريخ ايران چسباندي ؟ گيرم كه با يونسي خرده حساب داري چرا تاريخ ايران را به گند ميكشي ؟
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
5
من از آقای فقیهی خواهش می کنم گذشت کنند وجهت تشفی خاطر مبارک ایشان عرض می کنم که علائم درون پرچم هیچگونه تغیری نکرده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
5
در اين مورد حق با آقاي شهبازي است اما در مورد شيروخورشيد نه!البته ايشان درباره پيشينه كاربرد شير بر پرچم يا همان شير علم و كاربرد خورشيد بر پرچم درست گفته اند اما بايد توجه داشته باشند در دور ي خاصي كه شير شمشير به دست و خورشيد با هم بر پرچم مي نشينند به نوع ديگري نمادينه سازي مي شوند و فهم اين نمادها ديگرگون مي شود. اشاره يونسي به فهم قاجاري از اين نمادها بوده است كه كاملا درست است و جاي هيچ چون و چرايي جز اغراض سياسي ندارد!
کمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
4
آقای یونسی ببین بهن خاطر حرف شما باعث شدی چند قرن برگردیم عقب تاریخ رو زیر و رو کنیم.اه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
16
من با خواندن اين متن بيشتر از اينكه نگران تضعف دولت باشم نگران تاريخ كشورم شده ام . تا ديروز ما يهوديها را از بردگي نجات داده بوديم و از امروز ما همكار مهاجمان در حمله به يهوديان شديم .
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
16
فقیهی جمع کن این مسخره بازی رو خیلی خندیدیم خوش گذشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
16
اهورامزدا اين كشور را از دشمن و خشكسالي ودروغ « و سايت انتخاب و مورخ ان » حفظ فرمايد . هيچ فيلم ضد ايراني اينقدر چهره ما را تخريب نكرده بود كه ادعاهاي اينبار شهبازي كرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
6
"...با این‌گونه سخنان نه تنها به نزدیکی اقوام و مذاهب ساکن ایران کمکی نمی‌کند بلکه افتراق نیز ایجاد می‌کند چنان که بر سر نماد شیر و خورشید فعلاً شیعه را به دو فرقه «هوادار شیر» و «ضد شیر» تقسیم کرده‌اند"

یعنی میفرمایید اسدالله لقب حضت علی نیست؟!

به نظر من نباید یک موضوع ساده را بی جهت بزرگ کرد
مجید
|
United States
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
12
مطلب آقای شهبازی سیاسی است نه علمی. یک نمونه: دلیل نقل قول از بن گوریون چیست؟! مگر ایشان تاریخدان یا نظریه پرداز است که در وسط یک بحث تاریخی از وی نقل قول میکنید؟! منابع آکادمیک در این زمینه چه میگویند؟ بحث این است. از قضا بسیاری از منابع آکادمیک از بیخ با این حرفهای شما مخالفند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
13
انتخاب نظرات را زودتر منتشر كن چرا ساعتها تعلل ميكني ؟
عموم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
7
آقای دکتر هدفتان از بیان عبارت " واقعاً فکر میکنید " یعنی اینکه باور داشتن یا فکر کردن در موضوعی امری مطلق است نه نسبی ؟ در حالی که در طول تاریخ نظریات بزرگان ودانشمندان زیادی تغییر کرده ، شما که جای خود دارید ، و از طرفی یعنی چون شما تاریخ تخصصی می دانید احدی نباید در مجامع عمومی هم بدون اجازه شما بحث ساده تاریخ را هم به میان بکشد ؟
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
2
چند ایراد:
نخست اینکه جناب آقای شهبازی و بسیاری دیگر از کسانی که خود را خواهان انتخاب طرق اصلاحی برای مرتفع ساختن معضلات موجود میدانند، آموزه حرکت اعتدالی و پرهیز از جنجال آفرینی را به گونه ای تعبیر میکنند که گویی مشکل ما در بیان بسیاری سخنان، واکنش مردم عادی کوچه و خیابان است و نه افراطیون سنگر گرفته در بعضی بلوکهای قدرت. اشاره دارم به آنجا که شیعیان را شقه شده به دو گروه طرفدار شیر و ضد شیر دانسته اند.
دوم اینکه صحت و سقم تاریخی سخنان جناب یونسی از تاثیر گرمای همدلانه کلام ایشان که لازمه ایجاد روحیه جهد در تمامی اهالی این کشور برای پیمودن مسیر دشوار اصلاحات است جداست. فی المثل اگر باوری دینی قرین صحت عقلی هم نباشد مادامی که آسیبی از جانب پیروانش دیگران را نرسیده باشد مسوولی وظیفه واکاوی و وارسی حق و باطل آن را ندارد. و سخن سیاستمداران در این حوزه ها بیشتر به محک تاثیر عملی و بر آیندش سنجیده میشود.
سوم اینکه حوزه مطالعات تاریخی چنان گسترده و موضوع واحدی در این عرصه نیز چنان پیچیده و چند بطنیست که حرف اول و آخر زدن در آن نا ممکن است و دعوی آن کردن نه شرط عقل بود. پس رواست که نظراتی موافق و مخالف در این آوردگاه پنجه در هم افکنند تا مخاطبان خود به چشم عقل قضاوت نهایی را انجام دهند.
در نهایت میخواهم عرض کنم که اگر این سنخ سخنان _که جناب یونسی طرح کرده اند_ محرک تندرویهای تندروها و سد راه اصلاحات شود، از همین منظر و نه منظری دیگر و معطوف به هدفی دیگر، قابل نقد است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
16
آقای اتنحاب
گل به خودی مبارک
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
16
اقای شهبازی به ظاهر جمله ها گیر داده
ستاداسلامی قدس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
8
کاری به حرف های آقای یونسی ندارم اما سوال من این است که چرا مجلس به مشایی تذکر نداد؟
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
11
انتخاب خبر تحلیل خسرو معتضد رو هم کار کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
17
5
عالی بود
مجید ابراهیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
18
6
سلام اگر در کشور ما همه اشکالات با همین زبان علمی و صحیح نقد شود خیلی از مشکلات حل می شود، باز هم ممنون استاد. در مورد آقای یونسی ولی این تمام ماجرا نیست. ایشان این روزها دارند به کارهای خطرناک دیگری هم دست می زنند که برای بنده که به عنوان یک ایرانی ترک زبان که ساکن مرزهای آذزبایجان غربی هستم خیلی نگران کننده است. نگرانی هایی که اینجا قابل بازگویی نیست و مکان مناسب تر و البته خلوت تری می طلبد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
زبان علمي و صحيح ؟!! تمام حرفهاي شهبازي ... بوده و از نوعي باستان ستيزي ناشي ميشود . فقيهي هم فعلا از شدت نفرت از يونسي متوجه تخريب چهره تاريخي ايران در نظرات شهبازي نيست . ما نجات دهنده يهوديان از بردگي بوديم نه همكاران بخت النصر . همه دنيا اين را قبول دارند بجز چند نفر در ايران مثل شهبازي و فقيهي .
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
5
8
اقای حداد عادل هم نظر شبیه اقای یونسی داشتند -چرا کسی به ایشون وقتی تلاش می کردند شیر و خورشیر های سر در مجلس شورای ملی در بهارستان را بر گردانند ایرادی نمی گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
5
8
آقای یونسی در یک جمع عمومی سخن گفته اند بنا براین مطالب بگونه ای بیان کرده اند که همگان متوجه شوند مثلا الآن در جامعه یهودی را پیروان حضرت موسی(ع) می دانند و تصور مردم از این واژه قومیت نیست
مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
14
8
بحث اصلی صحبت های اسراییل پسند یونسی درایام اخیراست که پاداش آن هم ازطرف نماینده آیپک یعنی آقای زیباکلام باپیشنهاد یونسی برای وزارت کشور اعلام شد ظاهرا همه چیز درفضای مجازی است اما واقعیت دارد
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
5
4
و حالا در ابتدای نیمه اول اغاز گل زنی شروع شده انهم با چه سرعتی !!! البته به دروازه خودی!! نه حریف!!!! ای کاش اقای شهبازی چند سال گذشته را خوب به یاد اورند و به سختی های که به سرشان امد کمی فکر می کردند! و این همه ریزبین و نازکبین نمی شدند! و از کاه کوه نمی ساختند و سبقه و توان علمی تاریخی خود را به رخ خودی نمی کشیدند!! یهوی جود کلیمی!! و... با هر دین و مذهب! تا جای که امنیت ملی و تمامیت ارزی و اخلاقی کشور را به خطر نیندازد هیچ تفاوتی با دیگر مردم کشور ندارد!
عبدالله شهبازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
8
8
عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و با حالتی تهاجمی و پرخاش‌گرانه و توأم با عصبانیت و توهین علیه من کامنت گذاشته‌اند.

واقعاً قصد نداشتم نسبت به سخنان آقای یونسی پاسخ تند و تهاجمی بدهم وگرنه بهانه و دستاویز در سخنان ایشان فراوان بود و لحن می‌توانست بسیار متفاوت باشد. در یادداشت اوّل فقط گفتم که این بحث «شیر و خورشید» نابجا است و نظرات آنقدر تخصصی و متناقض است که می‌تواند دستمایه چالش بزرگی شود. برای مثال، نظر مرحوم مجتبی مینوی را ذکر کردم و در پاراگراف آخر محترمانه نقد کردم نظر مینوی را و نوشتم که قدمت نقوش شیر و خورشید بسیار کهن است. البته، مرحوم مینوی فقط به استفاده از نقش شیر و خورشید در پرچم اشاره کرده بودند نه سابقه این نقوش در نجوم باستان یا در اساطیر انانه و ایشتر و آناهیتا (الهه‫های سکس و باروری در تمدن‌های سومر و بابل و ایران باستان). به همین اکتفا کردم و وارد خود مسئله، یعنی «دام شیر و خورشید»، نشدم. متأسفانه، دیدم بعضی دوستان از سر حسن نیت وارد این دام شده‌اند. بحث من این بود که چرا باید این مسئله حساسیت‌برانگیز اکنون مطرح شود. لحن نیز خیلی مؤدبانه بود.

یادداشت دوّم، درباره یهودیت، که تعمداً از بحث «شیر و خورشید» جدا کردم، نیز کاملاً متین و غیرتهاجمی بود و فقط خواستم بگویم که ورود به این گونه مباحث نیاز به تخصص جدّی دارد بخصوص که فردا یا امروز پای اهل تسنن و سایر فرق و اقوام نیز به میان می‌آید و اگر آقای یونسی به این رویه ادامه دهند واویلا خواهد شد.

مباحثی که در یادداشت دوّم مطرح کردم کاملاً مستند و علمی است و بخصوص آن بحث نام «کلیمیان»، با توجه به جایگاه حقوقی آقای یونسی در دولت، اهمیت ویژه دارد. این کاربرد اسامی در جایگاه یک فرد مسئول تبعات حقوقی دارد و فردا مورد استناد قرار می‌گیرد. فلان روزنامه‌نگار مجاز است از «اقلیت یهودی» بگوید ولی یک شخصیت حقوقی مثل آقای یونسی مجاز نیست تعبیر فوق را بکار برد چون این دو نام یکی نیستند و قانون‌گذار، هم در مشروطه هم در زمان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی، با دقت و با توجه به همین تفاوت نام فوق را به کار برده است.

و البته، کسانی که «عاقل»اند می‌فهمند که این تذکر محترمانه و کارشناسانه به آقای یونسی، اگر مورد توجه قرار گیرد، به سود دولت آقای روحانی است و می‌تواند جلوی برخی سخنان بحران‌ساز آتی را بگیرد مشروط بر این که رئیس محترم دولت، که سابقه مدیریت طولانی دارند، جلوی اظهارنظرهای خلاف مصلحت روز یا منطبق بر سلیقه‌های شخصی یا معطوف به جلب توجه و جنجال را بگیرند.

ارادتمند
عبدالله شهبازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
جناب آقای شهبازی شما بسیار قابل احترامید اما بحث آقای یونسی برای تحکیم وحدت و همدلی بود و این را کسانی که به قول شما "عاقلند" فهمیدند .
حتی سایتهای ضد دولت تا قبل از مقاله انتخاب هیچ ایرادی نتوانستند بگیرند .
ولی با ناشی گری سایت انتخاب ( که سایت مورد علاقه من هست ) تمام سایتهای ضد دولت و حتی صدا و سیمای میلی این بحث را بلد کردند و دستمایه حمله به دولت قرار دادند .
متاسفانه نه لحن شما و سردبیر انتخاب مناسب بود ونه زمان پرداختن به این مسئله . شما ناخواسته به ضرر دولت کار کردید چون کار شما خودکشی از ترس مرگ بود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
7
5
خوبه این آقای روزی وزیر اطلاعات کشور هم بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
ظاهرا مسئوليتي انجا داشته اما وزير نبوده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
7
7
اقاي فقيهي ! اين سخن شهبازي كه ميگويد كساني كه عاقلند حرف او را ميفهمند ؛ خودش پاسخي از سر عصبانيت و پرخاشگري و توهين اميز است . علاوه بر ان بايد توجه داشت كه بيشتر اعتراضات متوجه ادعاهاي ضد ايراني او بوده نه ادعاهاي ضد يهودي او .اگرچه ضديت با قوم يهود هم مصداق تنفر نژادي و محكوم است . همه قوميتها محترمند و ادمها بايد بر اساس رفتارشان قضاوت شوند نه قوميتشان . ايشان مرا به ياد مردي كه ديگر رفته است مي اندازد . او هم براي جلب توجه افكار عمومي حرفهاي نامتعارف ميگفت بدون اينكه به اسيبي كه به كشورش ميزند اهميت بدهد . اينقدر شهبازي را مطرح نكنيد . شايد او همين را ميخواهد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
11
3
برای آقای شهنازی متاسفم
ایشون اگه وقت میکرد و نظرات مراجعین این سایت وزین رو که معمولا" بدون فکر، هیجانی و به عبارت بهتر گله ای + و - میدند رو میدید انقدر به خودش زحمت ارسال نظر مجدد رو نمیداد!!!!
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
13
8
من بعنوان یک طلبه ی ناچیز که لااقل 5 سال بیشتر از جناب آقای یونسی درس خواندم از ایشان بپرسم اصلا ایشان میدانند دین اسلام برای چه مواردی اجازه دادند یک مسلمان به کنیسه یا کلیسا برود یا آنها به مسجد بیایند؟همین نتیجه فاصله گرفتن از اصل درس و بحث طلبگیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
معاون رئيس جمهور در امور اقليتها بايد بتواند به مراكز مربوط به اقليتها سركشي كند و مشكلاتشان را ببيند و بشنود .
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
9
8
تو کتاباتون احیانا چیزی راجع به هولوکاست ننوشته؟!
نظرات بینندگان