arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

لقمه چربی که غرب دست چین داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بلومبرگ به نقل از دو مقام بلندپایه روسی نوشت: این اقدام محدودیت‌های غیررسمی برای سرمایه گذاری چینی در روسیه را که اکنون به دنبال تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی است، عقب می‌زند.

به گفته این مقامات، دولت مایل است سرمایه چینی را در صنایع مختلف از ساخت مسکن و زیرساخت تا منابع طبیعی جذب کند.

با اینهمه چینی‌ها در همه حوزه راه پیدا نخواهند کرد. روسیه قصد دارد خطوط قرمزی پیرامون طلا، فلزات گروه پلاتین، معدنکاری الماس و پروژه‌های فناوری پیشرفته تعیین کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با محدود شدن تامین مالی از آمریکا و اتحادیه اروپا و افزایش خروج سرمایه در پی بدترین بن‌بست به وجود آمده از زمان سقوط پرده آهنین، به آسیا روی می‌آورد.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ماه مارس، پوتین را به تحریک ناآرامی در مناطق شرقی اوکراین متهم و تهدید کرده اند تحریم‌های هدف گیرنده اقتصاد این کشور را تشدید خواهند کرد مگراینکه روسیه به کاهش تنش‌ها کمک کند.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته اعلام کرد اقتصاد روسیه در حال حاضر در رکود فنی بسر می‌برد و نرخ مورد پیش بینی برای رشد اقتصادی این کشور را به 0.2 درصد در سال جاری میلادی کاهش داد.

با این همه صادرات گاز و مواد خام روسیه با وجود شدیدتر شدن محکومیت بین المللی در خصوص مداخله در اوکراین ادامه یافته است. روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ انرژی جهان است، دو درصد گاز بیشتر به اروپا در سه ماهه اول سال 2014 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادر کرد. تولید دیزل برای صادرات افزایش یافت و صادرات محموله‌های غلات، پالادیم و نیکل نیز صعود کردند یا در سطح مشابهی بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه در حال گسترش روابط تجاری با چین از جمله قراردادهای نفتی بلندمدت به ارزش میلیاردها دلار بوده تا در مواجهه با کندی اقتصاد اروپایی از بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی روسیه بهره برداری کند. چین با تجارتی به ارزش 95.6 میلیارد دلار در سال 2012، بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و پس از آن آلمان قرار دارد.

پوتین در یک برنامه تلویزیونی در 17 آوریل با اشاره به اینکه چین در حال تبدیل شدن به اقتصاد شماره یک جهان است، اظهار کرد روسیه روابطش را با چین توسعه خواهد داد و اتحادیه دو کشور عامل قابل توجهی خواهد بود که بر معماری مدرن روابط بین المللی تاثیر خواهد گذاشت.

با این همه چین تاکنون پروژه‌های بااهمیت معدودی در روسیه داشته که نشان دهنده محدودیت‌های غیررسمی روی سرمایه‌گذاری این کشور آسیایی است. به گفته مقامات روسی، قرار است ماه جاری دو نشست برای تعیین دستورالعمل نحوه فعالیت سرمایه گذاران چینی در روسیه برگزار شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان