arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

سفیر آلمان در تهران: روابط با شهرهای ایران را گسترش می دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران گفت: تمایل داریم روابطمان را در خارج از تهران و با دیگر شهرهای ایران گسترش دهیم.

میکاییل بارون فون اونگرن عصر یکشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی افزود: ایران و آلمان می توانند همکاری های خوبی در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، از این رو راه های گسترش این همکاری ها باید بررسی شود.

وی گفت: در سال های اخیر و بخاطر موضوع هسته ای ایران روابط دو کشور کمتر شده که امیدواریم با حل شدن این موضوع از طریق مذاکرات روابط بیش از پیش گسترش یابد.

وی افزود: اگر این موضوع در بیستم جولای (بیست و هفتم تیرماه امسال) حل و به نتیجه برسد، درهای بسته زیادی به روی ایران گشوده می شود.

سفیر آلمان در تهران گفت: سیاست خارجی این کشور حامی منع گسترش سلاح های هسته ای و کشتار جمعی است، چرا که این کشور پس از جنگ جهانی دوم و تقسیم آن به دو کشور از نظر نظامی مورد تهدید قرار گرفت.

فون اونگرن خاطرنشان کرد: البته دولت ایران بارها اعلام کرده که هدفش از پرداختن به موضوع هسته ای استفاده صلح آمیز از آن است و این گفته مورد استقبال کشورهای اروپایی قرار گرفته است، اما شرکت های اروپایی و آلمانی نیز شرایط را دنبال و منتظر حل این موضوع از طریق مذاکره هستند.

وی افزود: امروز روابط ایران و آلمان به دلیل مسایل سیاسی کم تحرک شده اما بازهم ارتباط خوبی بین دو کشور برقرار است.

وی آمادگی کشورش را برای برقراری ارتباطات فرهنگی، تبادل دانشجو و تدریس زبان آلمانی در تبریز اعلام کرد و گفت: شرکت های آلمانی علاقمند به حضور و همکاری در ایران هستند و این ناشی از تغییر افکار عمومی نسبت به ایران است و در آینده بهتر نیز خواهد شد.

سفیر آلمان در تهران، آذربایجان و تبریز را منطقه ای مهم برای آلمان توصیف کرد و گفت: مردمان این خطه تلاشگر و سخت کوشند و آلمانی ها این ویژگی را دوست دارند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: ملت ایران از تامین نیازها و آینده خود باز نمی ایستد و در گذشته نیز بارها این موضوع را ثابت کرده است.

اسماعیل جبارزاده افزود: تحریم ها و محدودیت های سال های گذشته موجب رشد و پیشرفت ایران شده و ما منتظر سرمایه گذاری شرکت های خارجی نخواهیم ماند.

وی گفت: شرکت ها و دولت های خارجی نباید منتظر حل موضوع هسته ای ایران برای سرمایه گذاری در این کشور بمانند، بلکه گزینه های مختلفی پیش روی ماست و گزینه های انتخاب زیاد است.

جبارزاده افزود: موضوع هسته ای ایران در سطح کلان در حال پیگیری است و شرکت های خارجی نباید برای سرمایه گذاری این موضوع را بهانه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: میزان مبادلات تجاری ایران و آلمان دو میلیارد دلار است و این جای تاسف دارد و آذربایجان شرقی به تنهایی توانایی این میزان تجارت با آلمان را دارد.

جبارزاده گفت: ارتباط تجاری خوبی در گذشته بین اجداد ما وجود داشت و در تبریز کمترین تاجری بود که شریک آلمانی نداشته باشد و هم اکنون تعداد زیادی از خانواده های تبریزی در آلمان ساکن هستند.

وی اضافه کرد: حضور مهندسان آلمانی در کارخانه های مهم استان کاملا محسوس بود و ارتباط خوبی بین آلمان و تبریز وجود داشت، اما در سال های اخیر و به دلیل ورود آلمان به برخی بازی های سیاسی، ارتباط دو طرفه را کمرنگ کرد.

جبارزاده گفت: زمینه های ارتباط زیادی بین تبریز و آلمان وجود دارد که از آن جمله می توان به بخش صنعت، پزشکی، فرهنگی و اقتصاد اشاره کرد و آذربایجان شرقی تمایل دارد در تمام این زمینه ها، با شرکای آلمانی همکاری و تجارت کند.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: صنایع دستی و گردشگری نیز می تواند به عنوان بخش دیگری در توسعه روابط دو جانبه عمل کند چرا که هنوز هم فرش تبریز در آلمان خریداران زیادی دارد.

جبارزاده گفت: از جمله محورهای صادراتی که در زمان حاضر هم ادامه دارد، صادرات خشکبار و میوه به آلمان است که باید میزان این صادرات را بیش از پیش کنیم.

وی افزود: دولت جدید سیاست گسترش روابط با تمام کشورها را در پیش گرفته و آلمان می تواند از این فرصت برای توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی استفاده کند.

وی خواستار فعال شدن اتاق بازرگانی ایران و آلمان در تبریز، تسهیل روادید و همکاری در زمینه توریسم شد.

روابط ایران و آلمان به طور رسمی از سال ۱۸۷۳ میلادی و در پی سفر اول ناصرالدین شاه به اروپا و متعاقب آن به آلمان شروع شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان