arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

جزیره هندورابي در مسير توسعه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واحد مرکزی خبر - نوروز امسال بود که رئیس جمهور کشورمان در سفری به جزیره کیش سری هم به هندورابی زد و یک اصله نهال کاشت.
 
کاشت این نهال را اگر نتوان آغاز توسعه هندورابی خواند ، بی شک باید نقطه عطفی در این مسیر
دانست.

 روحانی در این سفر ابراز امیدواری کرد: روند شتابان توسعه جزیره هندورابی که از چند ماه گذشته آغاز شده است در آینده شتاب بیشتری بگیرد.

جزیره هندورابی با حدود 23 کیلومتر وسعت در هشت کیلومتری سواحل جنوبی کشور و 28 کیلومتری جزیره کیش قرار دارد.

این جزیره 80 نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها به ماهیگیری و غواصی اشتغال دارند.
سازمان منطقه آزاد کیش در چند ماه اخیر با جذب سرمایه گذار برای توسعه هندورابی که یکی از جزایر بکر ایرانی و دارای ظرفیت های فراوان گردشگری است، نخستین گامها را برداشته است .

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: ایجاد زیر ساختهای اولیه ، ساخت اسکله شناور، تامین آب و برق و فاضلاب، ساخت رینگ پیرامونی هندورابی به طول 17 کیلومتر ، تکمیل مهمانسرا، ساخت رستوران ، پیست پیاده روی و مجموعه 50 واحدی مسکونی در این جزیره آغاز شده است.

مونسان می افزاید: در طرح توسعه هندورابی قرار است از ورود خودروها با سوخت فسیلی به این جزیره جلوگیری شود و فقط وسایل نقلیه هیبریدی و برقی در هندورابی تردد کنند.

وی اضافه می کند: نیروگاه دیزلی این روستا توسعه یافته و اهالی روستای هندورابی که درگذشته فقط 2 ساعت در شبانه روز برق داشتند اکنون از خدمات 24 ساعته خدمات برق بهرمندند.

مونسان می گوید: همچنین تصمیم داریم اهالی را در طرحهای گردشگری بخش خصوصی مشغول بکار کنیم تا نه تنها از مهاجرت منصرف شوند بلکه بستگان مهاجر خود را به بازگشت تشویق کنند.

صالحی مدیر اجرای طرح توسعه گردشگری هندورابی می گوید: با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه گذاری بخش خصوصی، عملیات اجرایی توسعه هندورابی با هزینه اولیه 100 میلیارد ریال آغاز شد و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

تنها سرمایه گذار توسعه هندورابی، بیش از 150 میلیارد ریال برای ایجاد تفریحگاهی به ظرفیت 350 نفر در شبانه روز با تمامی امکانات تفریحی دریایی هزینه کرده است.

باوجود این فعالیت ها از نگرانی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح های جزیره هندورابی نباید غافل بود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز مخالفت با ساخت و سازها در هندورابی می گوید: تاکنون هیچ طرحی مبنی بر مطالعه زیست محیطی این جزیره به محیط زیست داده نشده
است.

خانم فرشچی می افزاید : در مناطق آزاد نباید فقط به دنبال رونق تجاری بود بلکه باید ملاحظات زیست محیطی را هم در نظر گرفت .

وی تصریح می کند: طرح های زیرساختی گردشگری باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شود.
نظرات بینندگان