arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
یک سایت خبری ترکیه با اشاره به مذاکرات وین:

سردی 10 ساله ایران و غرب از بین می‌رود

یک سایت خبری ترکیه با اشاره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نوشت: اگرچه باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده برای مذاکرات 50 درصد شانس موفقیت قائل است اما کاترین اشتون که ریاست طرف غربی را در مذاکرات هسته‌ای بر عهده دارد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستند و این مساله امیدها را درباره دستیابی به توافق افزایش داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت خبری ترکیش ان. وای، در تحلیلی با اشاره به دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 در وین برای دستیابی به توافق جامع که از امروز برگزار می‌شود، نوشت: دیپلمات‌های غربی و ایرانی تلاش‌های خود را برای نوشتن توافقی که بتواند تحریم‌های حوزه بانکی و نفتی را علیه ایران بر دارد، آغاز می‌کنند.

به نوشته این سایت خبری، دیپلمات‌ها اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران با قبول محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای‌اش با رفع تحریم‌های حوزه بانک و نفت مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد با این اتفاق جدید سردی روابطی که میان ایران و غرب در طول ده سال گذشته در مساله هسته ای وجود داشت برطرف می‌شود و تلاش‌ها برای توافق جامع آغاز می‌شود.

این سایت خبری در ادامه آورد: در این دور از مذاکرات به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین بده و بستان‌ها در طی مذاکرات انجام شود. در همین راستا فرانسا نیکولاد سفیر پیشین فرانسه در ایران گفت: این مذاکرات به هر شکل و نحوی محکوم به موفقیت است زیرا دیگر طرف غربی برنامه‌ جایگزین یا شماره «ب» ندارد.

این سایت خبری با اشاره به رفت و آمدهای مقامات اروپایی به ایران و گفت‌وگو با مقامات این کشور در طول چند ماه اخیر، نوشت: هفته گذشته در تهران کنفرانسی درباره حوزه انرژی برگزار شد که در آن نزدیک به 600 شرکت خارجی حضور یافتند. همچنین روسیه و ایران به دنبال امضای توافق تجارت انرژی و تکنولوژی هستند که دیدارها و مذاکرات در این باره ادامه دارد.

همچنین آرین طباطبایی استاد دانشگاه هاروارد درباره مذاکرات ایران و 1+5، گفت: هر یک از طرفین می‌دانند که هرگونه شکست در این مذاکرات می‌تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد بر همین اساس هم دولت ایران و هم کاخ سفید خواهان دستیابی به توافق هستند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان