arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: جشنواره شعر می​‌تواند رسانه‌ای برای گفت‌وگو باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: شعر زبان فردای ملت ایران است و جشنواره شعر فجر به دلیل تکثرهای فرهنگی ایران می‌تواند رسانه‌ای برای گفت‌و‌گو در داخل کشور و نیز زبان گفت‌وگو با جهان باشد.

به گزارش ستاد خبری هشتمین جشنواره شعر فجر، مراسم افتتاحییه جشنواره شعر فجر عصر امروز (شنبه 27 اردیبهشت) با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالجبار کاکایی، دبیر علمی جشنواره شعر فجر، مشفق کاشانی، سید علی موسوی گرمارودی، خسرو احتشامی، افشین علاء، بهزاد زرین پور، فاضل نظری، محمد علی بهمنی، قادرطراوت پور، یوسف سعید نیا، شاهرخ تندرو صالح و موسی بیدج در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

بهزاد زرین پور، شاعر و روزنامه نگار خرمشهری در این مراسم شعری را به مناسبت آزادسازی خرمشهر خواند. وی در این مراسم گفت: وقتی جنگ شروع شد، من کودک بودم وقتی برگشتم جوانی بودم که به چشم خود می­دیدم که چیزی از گذشته باقی نمانده است.

حشمت منصوری و فاضل نظری  از دیگر شاعرانی بودند که در این مجلس به شعرخوانی پرداختند.

خانم راتی ساکسینا، شاعر هندوستانی، پیش از شعرخوانی با بیان اینکه زبان فارسی میراث کهن برای ملت هندوستان است، گفت: در این خصوص می­توان به امیر خسرو دهلوی اشاره کرد که پدر زبان هندی است. ما وامدار فرهنگ شما ایرانی­ها هستیم نه تنها در سخنوری و زبان، بلکه در بسیاری از غذاهای ایرانی مثل کباب وام گرفته از غذاهای ایرانی است.

محمد علی بهمنی، شاعر و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره شعر فجر، شعرخوانی­ اش درباره اندیمشک را با این مقدمه شروع کرد: من در اندیشمک به دنیا آمدم. در آن هیاهوی زمان جنگ دلم برای زادگاهم تنگ شده بودم، رفته بودم که حضور داشته باشم ناگهان دیدم که «دور افتاده ام از همرهانم»

وی همچنین در ادامه به توصیه استاد حسین آهی که در بستر بیماری است، سروده ­ای از وی را خواند. بر اساس این گزارش، پس از پایان بخش اول این مراسم، گروه موسیقی خراسانی، به اجرای موسیقی خراسانی پرداخت.

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه به طور طبیعی شعر در فضای فرهنگی هر ملتی، جایگاه خاصی دارد، گفت: شعر حافظه تاریخی، زبانی، انتقال دهنده فرهنگ و نمایه هر ملت است. هر ملت تاریخ و پیشینه طولانی­تر داشته باشد، شعرش جان مایه دارتر است.

وی افزود:  شعر در زبان فارسی جایگاهی ویژه داشته و دارد و هیچ دوره­ای از تاریخ این کشور فارغ از شعر و شاعری نزیسته است. کثرت شاعران، توالی شعر در تاریخ ایران زمین، تنوع مضمونی و قالبی و ده­ها ویژگی دیگر در شعر فارسی می­توان یافت.

به گفته وی، شعر در ایران زبان مفاهمه و گفتگو است، شعر رساترین، ماناترین و پایاترین زبان مکالمه است. با شعر می­توانیم، از دردهای جهانی، آرمانهای فردای خود سخن بگوییم، اسطوره­های ما را در زمانه­ای که فراموش شده­اند به یاد بیاوریم. زبان شعر زبان فردای ملت ایران است و امیدواریم که شعر رسانه­ای برای گفتگو در داخل و تکثر فرهنگی و تفاهم با جهان باشد.

در ادامه این مراسم، استاد مشفق کاشانی، شعری با عنوان سپیده دم تقدیم به امام (ره) کرد. علی الشلاه، شاعر عراقی، برکت حوت، شاعر بلوچ دیگر شاعرانی بودند که در مراسم افتتاحییه جشنواره شعر فجر شعرخوانی کردند.

نظرات بینندگان