arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

واکنش رویترز به مذاکرات وین 4

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روز جمعه 16 مه (26اردیبهشت) در حالی پس از سه روز بدون اعلام نتیجه مشخصی از سوی دو طرف به پایان رسید که ایران و آمریکا، آن را در روند مذاکرات غیر قابل پیش بینی ندانسته و طبیعی توصیف کردند.

مذاکرات وین 4 میان ایران و کشورهای عضو گروه1+5 بدون برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک «محمدجواد ظریف»٬ وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون»٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ پایان یافت.

پس از دستیابی توافق اولیه هسته ای در ژنو میان ایران و 1+5 دو طرف درصدد کسب توافق نهایی و جامع با هدف برداشتن موانع از سر راه خود هستند. ایران برای رفع تحریم های غیرقانونی یک جانبه و چند جانبه امریکا و غرب تلاش می کند و کشورهای غربی می خواهند هر چه زودتر در بازارهای ایران به وی‍ژه بازار خودروسازی و نفت و گاز حضور پیدا کنند.

سد عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در باره پیشرفت نداشتن مذاکرات وین 4 گفت که مذاکرات ‍ژنو 2 هم با دعوا خاتمه یافت، اما در ژنو 3 طرفین به توافق دست یافتند. در مذاکرات حساسی مانند موضوع هسته ای که 10 سال ادامه دارد و اکنون می خواهد وارد نگارش متن شود، چنین چیزی طبیعی است.

یک دیپلمات آمریکایی هم گفته است «در هر مذاکره ای روزهای خوب و بد و بالا و پایین هایی وجود دارد. ما اکنون در آغاز پروسه نگارش پیش نویس هستیم و راه قابل ملاحظه ای در پیش داریم که باید طی کنیم.»
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان