arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
حسن بهشتی پور:

از ابتدا هم قرار نبود در این دور از مذاکرات دو طرف به توافقی دست پیدا کنند/شکستی در کار نیست

وی تصریح کرد: این عده به دلایل مختلف، اصل این مذاکرات را زیر سوال می برند این در حالی است اگر اطلاع دقیق و فنی وجود داشته باشد و یا اینکه رویکردهای سیاسی و جناحی را کنار بگذارند به این نتیجه می رسند که این مسیری که پیش گرفته شده است به خیر و صلاح مملکت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای و گروه 1+5 شکست نخورده است گفت: به کار بردن لفظ شکست بستگی به این دارد که چه تعریفی از شکست داشته باشیم. هر کسی می تواند با گرایشات ذهنی خود و نوع نگاهی که از تحولات دارد، این مذاکرات را شکست خورده بنامد.

حسن بهشتی پور با بیان این مطلب  افزود: بی نتیجه ماندن این دور از مذاکرات و عدم پیشرفت ایران و 1+5 در تدوین پیش نویس توافق جامع به معنای شکست نیست چرا که دو طرف تازه قرار بود از این مرحله به بعد وارد تدوین پیش نویس توافق جامع شوند.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا هم قرار نبود در این دور از مذاکرات دو طرف به توافقی دست پیدا کنند گفت: توافق نهایی و جامع که برپایه آن می توان بیش از یک دهه مناقشه هسته ای ایران در جهان را پایان یافته دانست به دلیل گستردگی موارد و موضوعات مورد اختلاف به آسانی قابل دستیابی نیست و نیازمند بررسی ابعاد حقوقی و فنی بسیاری است.

به گزارش انتخاب، این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بنابراین ادعای برخی در داخل مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و گروه 1+5 به شکست انجامیده است می تواند ناشی از تحلیلی مبتنی بر منویات درونی و آرزوهای شخصی و گروهی باشد.

وی تصریح کرد: این عده به دلایل مختلف، اصل این مذاکرات را زیر سوال می برند این در حالی است اگر اطلاع دقیق و فنی وجود داشته باشد و یا اینکه رویکردهای سیاسی و جناحی را کنار بگذارند به این نتیجه می رسند که این مسیری که پیش گرفته شده است به خیر و صلاح مملکت است.

بهشتی پور با بیان اینکه دلواپسان مذاکرات هسته ای دو دسته هستند گفت: یک دسته از این دلواپسان آنهایی هستند که هیچ اطلاعی از مباحث فنی و حقوقی ندارند. آنها نه می دانند غنی سازی چیست؛ راکتور آب سنگین کجاست و چه کارایی دارد، تحریم ها چه آثار مخربی به جا می گذارد و کلا از واژه های فنی و حقوقی هم هیچ اطلاعی ندارند.

وی افزود: این افراد البته چون دلسوز نظام و انقلاب هستند صرفا بر پایه برخی اخبار و اظهارنظرهای غیر تخصصی و غیر کارشناسی نسبت به نتایج و آینده مذاکرات هسته ای اظهار نظر می کنند بنابراین اگر این افراد به اطلاعات دقیقی دسترسی پیدا کنند ممکن است کمی از دلواپسی شان کاسته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: دسته دوم هم جناحی و سیاسی فکر می کنند و آنها چون از موقعیت سیاسی و جناحی خود نگرانند، نمی خواهند گروه حاکم در این دور از مذاکرات موفق باشند به نوعی آنها نگران موفقیت رقیب هستند.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه مذاکره کنندگان هسته ای ایران محکم استوار در حال احقاق حقوق هسته ای کشورمان هستند و با حفظ ملاحظات و خطوط قرمز ترسیم شده ذره ای از حقوقمان عقب نشینی نکرده اند گفت: راهی که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران انتخاب کرده است صحیح ترین راه ممکن است و این نشان از آگاهی و تسلط آنها در مذاکرات دارد.

وی درباره اینکه آیا با توجه به اینکه بر اساس گمانه زنی برخی رسانه ها شکاف عمیقی ناشی از اختلافات حول محور برخی موضوعات بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد آیا احتمال دستیابی توافق میان ایران و گروه 1+5 وجود دارد یا خیر گفت: اولا شکاف میان ایران و گروه 1+5 را رسانه ها عمیق نشان می دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خاتمه گفت: به هر حال اختلاف میان ایران و 1+5 وجود دارد و این اختلاف طبیعی است اما برای رسیدن به توافق کافی است غربی ها زیاده خواهی های خود را کنار بگذارند و به حقوق حقه ملت ایران احترام بگذارند و با افزایش نظارت ها که ایران هم برای آن آمادگی دارد نگرانی های خود درباره برنامه هسته ای ایران را رفع کند.


منبع: فرارو

نظرات بینندگان