arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

مذاکره هسته‌ای در قاب منتقدان

حسین شریعتمداری نوشت که «واقعیت قابل‌تردید نیست که مذاکرات هسته‌ای... هرگز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اگرچه این مذاکرات دستاوردهای غیرهسته‌ای دیگری دارد که ادامه آن را توجیه می‌کند... توافقنامه ژنو... مجموعه‌ای ازامتیازاتی بود که متأسفانه با گشاده‌دستی آمیخته به وادادگی به حریف داده‌ بودیم و وعده‌های نسیه‌ای که با هزار شرط‌وشروط و اما و اگر فقط قول آن را داده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واقعیت شکلی دارد اما آنچه از آن در روزنامه‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌شود، همه آن نیست. پس پشت ماجراها همیشه چیزی است که هر رسانه‌‌ای بخش یا روایتی از آن را منتشر می‌کند که با گرایش‌های گروهی و جناحی‌اش همسو است. مهم‌ترین گزارش‌های این رسانه‌ها، این‌ بود که مستندات آنها سخنان مقامات غربی در مذاکره بوده نه سخنان مقامات ایرانی مذاکره‌کننده. آنقدر که وزیر خارجه در حاشیه یکی از مذاکرات ژنو، از همنواشدن برخی داخلی‌ها با رسانه‌های اسراییلی گلایه کرد.
به گزارش انتخاب،  روزنامه جوان خبر آغاز توافق ژنو را با این تیتر منتشر کرد: «تعلیق موقت اندکی از تحریم مقابل تعلیق موقت غنی‌سازی» آن‌هم در تیتر دوم روزنامه. همان روزی که روزنامه وطن امروز که از لحاظ طیف سیاسی به جبهه پایداری نزدیک است، با سیاه‌کردن لوگوی خود تیتر«هولوکاست هسته‌ای» را انتخاب کرد. در همین اواسط بود که خبرگزاری فارس مدعی شد فایل صوتی از «عباس عراقچی» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای دارد که او می‌گوید در توافق ژنو حق غنی‌سازی ما به رسمیت شناخته نشده و رییس‌جمهوری در نامه به رهبری اشتباه کرده است. موضوعی که موجب تکذیب عراقچی شد و تاکید بر اینکه بازی با منافع ملی قابل پذیرش نیست. خبرگزاری «نسیم» و «تسنیم» هم به‌عنوان دو رسانه مخالف دولت و مذاکرات هسته‌ای از تحریک نمایندگان مجلس در مخالفت با روند مذاکرات و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند. همانطور که اغلب خط‌های خبری آنها، به‌عنوان تذکر از صحبت‌های نمایندگان مجلس سردرمی‌آورد. همه اینها در حالی است که همین رسانه‌ها، بعد از اعلام آرای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد بودند که خودشان به‌عنوان اصولگرایان، برنده انتخابات هستند. حالا آخرین دور مذاکره هسته‌ای در وین بود که مورد تفقد! روزنامه‌ها و رسانه‌های اصولگرا قرار گرفته. روزنامه «جوان» تیتر زد «زیاده‌خواهی‌های 1+5، وین 4 را بی‌نتیجه پایان داد/ عراقچی: هیچ پیشرفتی نداشتیم و به هر قیمتی ادامه نمی‌دهیم» این روزنامه نوشت که عراقچی «با صراحت از بن‌بست مذاکرات» خبر داده‌ است. صفحه یک نشان دیگری هم از آنچه «شکست مذاکرات هسته‌ای» می‌نامیدند داشت؛ عکس محمدجواد ظریف در جمع فوتبالیست‌های ایرانی در وین با تیتر «تایم ‌اوت هسته‌ای برای تبادل روحیه با فوتبالیست‌ها» روز دیگری هم تیتر زدند: «بن‌بست وین با تاکتیک آمریکایی»نکته اینجاست که روزنامه جوان اکنون معتقد است که مذاکره‌کنندگان «مقاومت هسته‌ای» به خرج داده‌اند و آن را مقابل «سیاست انفعال در مقابل دنیای غرب» معنا کرده‌اند. بر همین اساس این روزنامه، رسانه‌های اصلاح‌طلب را به «عبور شیفتگان ژنو از وین 4» متهم کرده‌ است. روزنامه کیهان اما نمی‌گذارد کسی گوی سبقت را از او برباید و خودش یک‌تنه حرف‌های این طیف را می‌زند. در سرمقاله یک‌روز بعد از مذاکره وین نوشت: «خوشبختانه بی‌نتیجه‌ ماند!» حسین شریعتمداری نوشت که «واقعیت قابل‌تردید نیست که مذاکرات هسته‌ای... هرگز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اگرچه این مذاکرات دستاوردهای غیرهسته‌ای دیگری دارد که ادامه آن را توجیه می‌کند... توافقنامه ژنو... مجموعه‌ای ازامتیازاتی بود که متأسفانه با گشاده‌دستی آمیخته به وادادگی به حریف داده‌ بودیم و وعده‌های نسیه‌ای که با هزار شرط‌وشروط و اما و اگر فقط قول آن را داده بودند. خوشبختانه هیجان کاذب ناشی از این توافقنامه... فرو نشست... چاره‌ای جز اعتراف ضمنی به این واقعیت تلخ نداشتند که حریف کلاه ‌گشادی سرشان گذاشته...» سوگیری در رسانه‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای را نمی‌توان انکار کرد؛ رسانه‌هایی که منافع حزبی‌شان بر همه منفعت‌ها می‌چربد.

منبع: شرق
برچسب ها: مذاکرات ، دستاورد ، جوان ، کیهان
نظرات بینندگان