arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

احمدی مقدم: بانکها اختلاس را گزارش نمی کنند تا اعتبارشان زیر سوال نرود/ سردار رادان به عنوان جانشین قرارگاه مبارزه با سرقت در نیروی انتظامی فعالیت می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار اسماعیل احمدی مقدم روز سه شنبه در همایش مدیریت جرم سرقت اظهار داشت: اگرچه ارقام سرقت اندک است اما از نظر ذهنی و روانی روی افراد جامعه تاثیر می گذارد و این تصور را ایجاد می کند که همیشه در معرض سارقان هستیم. برای مردم حمل تنی مواد مخدر ایجاد استرس نمی کند تا اینکه در خیابانها خرده فروشان را ببینند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی این نیرو باید به مطالبات مردم توجه کنند و آنها را پاسخ دهد چرا که در آستانه سال نو بر اساس نظرسنجی معاونت اجتماعی اولویت اول مردم برخورد با سرقت است در حالی که اولویت در سالهای گذشته مبارزه با مواد مخدر و معتادان بود.

احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: فشار بیگانگان و مشکلات مدیریتی باعث شد قیمت ارز افزایش یابد و از دو سال قبل تا کنون سرقت نیز سالانه 20 درصد رشد یابد. البته بعد از انتخابات سال 92 شاهد آرامش در صحنه سیاسی و بین المللی بودیم که این موضوع باعث شد فضا بهبود یابد.

وی با اعلام اینکه باید به دنبال کانون های جرم خیر برویم افزود: به عنوان مثال می بینیم که وقتی بیکاری در یک منطقه جغرافیایی 40 تا 50 درصد است مطمئناً این مکان تبدیل به منطقه جرم خیز می شود. این در حالی است که وقتی مال حرام خوری عادت و سرقت نیز به عنوان یک شغل مطرح شد می بینیم که فرد دیگر حاضر نیست برای 7 هزار تومان حقوق ماهیانه کار کند چرا که می گوید با یک ماه سرقت 70 میلیون تومان به جیب می زنم و چند وقتی را با آن پول سپری می کنم.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: باید اطلاعات به درستی تجزیه و آمایش شود و مراقب باشیم که بی توجهی به کانون ها و برخی مناطق جوانان را تبدیل به مجرم نکند. وقتی ماهواره برخی اتفاقات را تبلیغ می کند می بینیم که جوانان نیز می خواهند یک شبه پولدار شوند.

به گفته وی، اگر دستگاه های فرهنگی نتوانند مناعت، قناعت، فرهنگ کار و صرفه جویی را ترویج دهند دچار مشکل می شویم و گروهی لمپن که دنبال ثروت باد آورده و عیاشی هستند مشکل ایجاد می کنند.

احمدی مقدم با بیان این که مبارزه با سرقت اولویت اول پلیس در سال 93 است افزود: اولویت قرار گرفتن یعنی این که باید منابع تخصیص داده شد. سرقت در نیروی انتظامی فرابخشی است که پیشگیری آن بر عهده معاونت اجتماعی  است. در حوزه انتظامی نیز پلیس پیشگیری فعال بوده و وظیفه کشف جرم را پلیس آگاهی بر عهده دارد.

وی از راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت در نیروی انتظامی خبر داد و افزود: خودم به عنوان فرمانده این قرارگاه و سردار رادان نیز به عنوان جانشین قرارگاه فعالیت می کنند این بدان معنا نیست که فقط پلیس آگاهی وظیفه برخورد با سرقت را دارد چرا که وظیفه این پلیس کشف جرم است. علاوه بر کشف جرم باید دستگاه قضا نیز برخورد قاطعی با مجرمان انجام دهد.

رئیس پلیس کشور ادامه داد: پلیس سعی کرده است مردم را درگیر نکند، به عنوان مثال پول نقد و ارز در خانه ها وجود دارد و امروز سارقان به دنبال اجناسی هستند که زود نقد شود و هیچ ردی باقی نگذارد. چند مورد شکایت داشتیم که فرد مسئولی اقدام به شکایت در خصوص سرقت 20 میلیون تومان از خانه شان را داشت که پس از بررسی متوجه شدیم که این افراد نیز پول و طلا را در خانه نگهداری می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در زیرساخت ها مشکل داریم و صندوق امانات در کشور به اندازه کافی در مناطق مختلف و بانک ها برای این که مردم اجناس با ارزششان را در آن قرار دهند نداریم. در همین حال به مردم پیشنهاد می کنیم از نرده، دوربین و قفل های ایمن برای محافظت از خانه هایشان استفاده کنند. همچنین معاونت اجتماعی موظف است با ابزار اطلاع رسانی آموزش های لازم را به مردم ارایه کند.

احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه اموال بانک ها مورد سرقت و اختلاس قرار می گیرد افزود: بانک ها، نهادها و موسسات مالی اختلاس ها را گزارش نمی کنند تا اعتبارشان زیر سوال نرود، خودشان می پوشانند و فکر می کنند اگر به آگاهی موضوع اختلاس را بگویند آبرویشان می رود نمی دانم چرا این افراد کوتاهی می کنند.

وی در قسمت دیگری از سخنانش بر لزوم بازدارندگی از فشار جرم تاکید کرد: و گفت: قوانین نقص هایی دارد ضمن این که پس از طی دوران محکومیت سیستم کنترل بر مجرم وجود ندارد. نیروی انتظامی اعلام آمادگی می کند که نظارت دایمی روی مجرمان سابقه دار داشته باشد و از تجهیزات نوین برای کنترل این افراد استفاده کند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: از سوی دیگر باید آثار کیفری فرد محکوم مانع فعالیتش نشود. برخی اوقات می بینیم که این اقدام نتیجه معکوس دارد و ممکن است فرد دوباره دست به تکرار جرم بزند.

وی با اعلام اینکه جرایم به جز سرقت در 10 سال گذشته هیچ نوسانی نداشته و روند کاهشی دارد افزود: سالانه 8 تا 10 هزار جرم جنایی در کشور رخ می دهد که این میزان تنها معادل آمار 5 روز سرقت است.

احمدی مقدم بر لزوم شناسایی صاحبان اموال مکشوفه در پلیس آگاهی تاکید کرد و گفت: دو سوم اموال سرقتی در کشور کشف می شوند و یک سوم آنها بلاصاحب در نیروی انتظامی باقی می ماند. این اموال از بین می رود. باید کاری کنیم که با ساز و کاری مشخص بیمه خسارت اموال سرقتی را پرداخت کند.

وی در ادامه از تشکیل بانک جامع اطلاعاتی پلیس و قوه قضائیه خبر داد و افزود: سامانه تشخیص چهره نیز راه اندازی شده است و در مرحله تحقیقاتی است. پس از هماهنگی با سازمان ثبت احوال و انتقال داده ها به این سامانه می توانیم مجرمان را از طریق تصویر شناسایی کنیم. در 90 درصد پرونده ها چهره متهم شناسایی می شود و تنها در 10 درصد چهره مشخص نیست.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: بانک دی ان ای پلیس نیز کامل شده و بانک اثر انگشت نیز با وجود گلوگاه هایی مثل صدور گواهینامه و گذرنامه در حال تکمیل است. فکر می کنیم بانک تطبیق چهره از ابتدای برنامه ششم توسعه به صورت کامل راه اندازی شود.

وی با اعلام اینکه وقوع سرقت در فروردین ماه یک درصد رشد نشان می دهد گفت: بعد از دهه فجر با انجام اقدامات ضربتی میزان وقوع سرقت اندکی افت کرد اما در فروردین ماه وقوع سرقت یک درصد رشد یافت و دو جرم عمده باعث شد در تمامی جرایم کاهش نداشته باشیم اما خوشبختانه در اردیبهشت ماه شاهد شتاب سیر نزولی وقوع سرقت هستیم.

احمدی مقدم در پایان در جمع خبرنگاران در مورد تکلیف پلیس در طرح امنیت اخلاقی گفت: در بحث فساد و ناهنجاری اجتماعی شرح وظایف جدیدی نداریم و همانند قبل برخورد می کنیم ضمن این که با جلوه های فساد قطعاً برخورد می شود.

منبع: مهر
برچسب ها: سرقت ، قرارگاه ، آگاهی ، اختلاس
نظرات بینندگان