arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

توضیح زاکانی درباره ارتباطش با سازندگان «من روحانی هستم»/ پشت آنها را خالی نمی کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک دفاع و یک عکس شائبه ارتباط علیرضا زاکانی با سازندگان مستند « من روحانی هستم » را قوت بخشید. دو هفته پیش او در یک مناظره تلویزیونی سازندگان این مستند را «خواهران ارزشی» خواند که از روی دلسوزی چنین مستندی ساخته اند. بعد از آن هم عکسی از پشت صحنه فیلم منتشر شد که زاکانی را در حین فیلمبرداری، روبروی کارگردان این فیلم نشان می داد. وقتی اعلام شد که نام « معصومه نبوی » هم یک نام مستعار برای کارگردان این فیلم بوده، خیلی ها مشتاق شدند تا بدانند که علیرضا زاکانی با سازندگان این مستند چه ارتباطی دارد.

زاکانی در حاشیه جلسه علنی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پیام نو تاکید می کند که با سازندگان این فیلم ارتباطی ندارد. همزمان هم تاکید می کند که از ساخت فیلم های مشابهی برای دیگر شخصیت های سیاسی و مسئولان استقبال می کند.

شما در مناظره ای در شبکه سوم سیما اشاره کردید که سازندگان این فیلم یک سری از خواهران ارزشی هستند که با نیت خیر مستند من روحانی هستم را ساخته اند. بعد هم در کنفرانس خبری سازندگان این فیلم عنوان شد که اسم کارگردان یک نام مستعار بوده است. یک عکس هم البته از شما منتشر شده که مربوط به پشت صحنه این فیلم مستند است. الان این شائبه ایجاد شده که آیا ارتباط خاصی بین شما و این عده وجود دارد؟

حتما دروغ است.

چه چیزی دروغ است؟

این ارتباطی که شما می گویید. من هیچ ارتباطی با این افراد ندارم.

یعنی شما آنها را نمی شناسید؟

نه. یک سری از خواهران محترمی بودند که از من خواستند تا راجع به ۱۸ تیر سال ۷۸ صحبت کنم و بعد آمدند و هماهنگی کردند و من هم خاطرات خودم و واقعیت آن اتفاق را تعریف کردم و آنها فیلم گرفتند.

یعنی نمی دانستید که آن صحبت ها قرار است برای چنین مستندی استفاده شود؟

نه، در جریان نبودم. حرف هایی که آنجا زدم کاملا مستند و بر اساس واقعیت بود.

اگر می دانستید که قرار است اظهارات شما برای چنین فیلمی استفاده شود آیا باز هم آن درخواست را قبول می کردید؟

حتما قبول می کردم. من فیلم را دیده ام و متن آن را هم با دقت خوانده ام و کاملا موارد مطرح شده در آن مستند است. تازه اگر کسی هم مدعی است که فیلم اشکال دارد بیاید و بگوید که کجای این فیلم اشکال دارد. چرا کسی نمی گوید که کجای این فیلم صحت ندارد. فقط می گویند دروغ است، خب کجایش دروغ است؟ عمده کسانی هم که اشکال می گیرند فیلم را ندیده اند و این جز عجایب روزگار است. همه این فیلم مستند است یک جمعی از خواهران همت کردند و این را ساخته اند. آن بخشی هم که بنده گفتم در واقع کاملا مستند بودند.

خب این جمع خواهران چه کسانی هستند؟

بچه های دانشجو هستند.

چرا هویت اینها مشخص نمی شود؟ مشکلی وجود دارد که هویت آنها باید مجهول بماند؟

اسم گروه اینها مشخص است. سایت دارند و اعلام هم کردند که مستقل هستند.

چرا پس مثلا در کنفرانس خبری این عده کسی جز رسانه های همسو با آنها را راه ندادند؟

من این را اطلاع ندارم. مطمئن هم نیستم که شما واقعیت را بگویید. شاید شما دارید این وسط با غرض ورزی حرف می زنید. آدم هایی که من دیدم آدم های صادق و شفافی بودند. بنده در مسیر ساخت این فیلم هم هیچ ارتباطی با کسی نداشتم. فقط به دلیل سوابق بنده در جریان ۱۸ تیر ۷۸ ، آمدند و از من مصاحبه گرفتند. آنها راجع به یک موضوع از من سوال کردند و من جواب دادم. روزانه آدم های زیادی از من به عنوان خبرنگار سوال می کنند. مثلا آیا من از شما پرسیدم که از کدام رسانه هستید؟

یعنی هر کسی راحت می تواند بیاید و از شما مصاحبه تصویری و تلویزیونی بگیرد؟ تا جایی که من خبر دارم و می دانم شما حتی برای مصاحبه حضوری با مطبوعات هم خیلی سخت جواب مثبت می دهید. همین الان دوستانی آمدند و از شما وقت مصاحبه خواستند و شما گفتید بماند برای ۳ ماه بعد.

خب آن موقع در شرایطی بود که وقت من آزادتر بود. شاید هر کس دیگری هم می آمد در آن موقع راحت وقت می دادم. شما می خواهید با این حرف ها بگویید که من با سازندگان این مستند ارتباط داشته ام، اما اینطور نیست برادر من. اگر هم ارتباط داشتم شفاف می گفتم. همانطور که شفاف از محتوای این فیلم دفاع می کنم. هرکس دیگری هم بخواهد از فیلم ها بسازد من پشتیبان او هستم و دفاع می کنم. در ضمن، به عنوان یک فرد سیاسی و حتی یک شهروند ای اختیار را دارم که تعیین کنم با چه کسی مصاحبه می کنم و با چه کسی مصاحبه نمی کنم. ولی من در عمرم فقط همان یک بار که این خواهران برای فیلمبرداری آمدند آنها را دیدم، یعنی نه قبل از آن و نه بعد از آن دیگر آنها را ندیده ام.

نظرتان درباره پنهان ماندن اسم کارگردان و مجهول ماندن هویت سازندگان چیست؟

دیگر این را از همان خواهران محترم سازنده این فیلم بپرسید.

آخر کسی نمی تواند آنها را پیدا کند که این را بپرسد.

مگر نیامدند و کنفرانس خبری برگزار نکردند؟

برگزار کردند، اما فقط رسانه های همسو با خودشان آنجا بودند و هیچ رسانه منتقدی را راه ندادند. من خودم یکی از خبرنگارانی بودم که به آنجا رفتم، ولی اجازه ندادند در کنفرانس خبری شرکت کنم.

بالاخره آمدند دیگر. اسم موسسه آنها هم مشخص است و شرایط شان را هم شرح دادند. من از جزئیات خیلی خبر ندارم.

یعنی از کلیات خبر دارید؟

در همین حد که گفتم. اگر منظور شما این است که از پشت پرده ای خبر داشته باشم، نه ندارم. اصلا پشت پرده ای در کار نیست که بخواهیم بگوییم کسانی از آن خبر دارند و کسانی ندارند.

نظرتان را درباره اسم مستعار کارگردان چیست؟ فکر می کنید چرا باید با اسم مستعار کار کنند؟

خب به هر حال این تمهید خودشان است. شاید دلیلی دارند دیگر.

فکر می کنید کار درستی می کنند که نام کارگردان و هویت او را پنهان می کنند؟ حتی یک عکس هم از چهره کارگردان وجود ندارد.

به نظر من بایست خیلی  شفاف و واضح اعلام می کردند که کارگردان کیست، چون حرف درستی دارند می زنند و خیلی از سیاسیون هم مدافع آنها هستند. بنده خودم حاضرم هر نوع دفاعی از این فیلم و از سازندگان آن انجام دهم. به معنای حمایت از محتوای این کار، ما پشت سازندگان آن قرار داریم و چون واقعیت را گفته اند پشت آنها را خالی نمی کنیم. خیلی از منتقدان حتی فیلم را هم ندیده اند. من از آقای حقیقت پور پرسیدم که آیا شما فیلم را دیده اید؟ گفت من توضیح داده ام که فیلم را ندیده ام اما به اعتبار آقای لاریجانی گفتم که فیلم دروغ است. بعد من شنیدم که آقای لاریجانی هم فیلم را ندیده و فقط برای ایشان تعریف کرده اند که در این فیلم چه چیزی بوده است. آخر ما به چه دلیلی باید مانع بشویم که یک جمع دلسوزی بیایند و یک سری مستند تاریخی را کنار هم قرار دهند و یک اثر را ارائه دهند؟ مگر ما از تاریخ می ترسیم؟ چرا عده ای می ترسند؟

اینجا یک سوال مطرح می شود و آن اینکه عده ای هم دوست دارند که مستندهای مشابهی بسازند. مثلا مستند من احمدی نژاد هستم، یا من مرتضوی هستم و من محمدرضا رحیمی هستم. آنها هم فکر می کنید بتوانند از این فیلم ها بسازند؟

حتما بسازند. کسی جلوی آنها را نگرفته است. تا حالا راجع به این مسایل با کسی برخورد شده است؟ نشده است دیگر.

ولی قبل از انتخابات سال ۸۸ عده ای ساختند و با آنها برخورد شد.

آنها دروغ نوشتند. من سال ۸۸ در متن ماجراها بودم، آنها دروغ گفتند، توهین کردند. آن فیلم ها دروغ بود و باید جمع می شد از سطح کشور. راجع به هر کسی که الان خواستند می توانند فیلم بسازند، به شرط آنکه بیایند و بگویند که این مستندات تاریخی است و این مدارک ما است و بر اساس این مدارک فلان فرد چنین تاریخی دارد و چنان کاری کرده است. بخواهند به کسی توهین کنند و دروغ بگویند قطعا باید جلوی آنها گرفته شود. من پیشنهاد می کنم که اتفاقا اگر کسانی می خواهند این کار را بکنند، بروند و مستندات خود را جمع کنند و بر اساس واقعیت مستند بسازند. اگر بتوانند شفاف سازی کنندف خیلی هم خوب است. برای هر کس که می خواهند فیلم بسازند، فقط دروغ نسازند.

یعنی مجوز هم نگیرند، باز هم مشکل ندارد؟ مثل همین فیلم و موسسلات سازنده آن که مجوز ندارند.

ما هم به خدا کار دانشجویی کرده ایم. شما هم به نظر از این کارها می کردید. وقتی ما در دانشگاه بودیم آیا برای هر کاری می رفتیم مجوز می گرفتیم؟ خیلی عجیب است.

آقای زاکانی، این کار دانشجویی نیست. این مستند در سطح عمومی به فروش می رسد. برخی از فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی الان سی دی آن را می فروشند. این با کار دانشجویی فرق دارد. موسسه سازنده ان اصلا ربطی به دانشگاه و تشکل های دانشجویی ندارد. یک مجموعه مستقل خارج از دانشگاه است. این را چطور شما به دانشگاه مربوط می دانید؟

من اینها را یک جمع دانشجویی می دانم. اقبال من هم بر این است که جمع های دانشجویی باید بنشیند و یک سری مستنداتی را تولید کنند و بعد هم بگویند که این مستند ما است و این هم مدارکش. بعد بگویند که آقای مسئولین بیایید و ببینید که چه هستید. بگویند آقای زاکانی بیا و خودت را ببین. من هم می آیم و پاسخ آن را می دهم که قبول دارم یا ندارم. یا می گویم اینجا را قبول دارم و یا آنجا را قبول ندارم. این حرف کلی من است. اما باز هم درباره این مستند می گویم که صد در صد درست و مستند است. مستند آن هم سخنان آقای هاشمی است. حالا اینکه آقای هاشمی درست گفته یا نگفته دیگر به خودشان مربوط است.

الان مثلا بحث مک فارلین بعد از نزدیک به ۳۰ سال دوباره باز می شود. در همان زمان حضرت امام آن سخنرانی معروف « این تذهبون » را درباره همین موضوع ایراد کردند. نسبت بین اینها به نظر شما چیست؟

این را من نمی دانم. در ضمن فیلم و علی الخصوص قسمت های مربوط به سخنان من تعریف و تمجید آقای روحانی است. قسمت های مک فارلین را هم آقای هاشمی گفته است. اگر قبول ندارند بروند و به هاشمی بگویند چرا این حرف ها را زده است.

درباره اینکه این موسسه خارج از فضای دانشگاه و بدون مجوز تا الان کار کرده، فیلم خود را ساخته و آن را منتشر هم می کند، نظر خود را نگفتید.

مگر من مسئول نظارت بر مجوز آنها هستم؟ بعد شما از کجا می دانید که مجوز ندارند؟ بحث مجوز موسسات فرهنگی مسئول خاص خودش را دارد و بروید و از آن مسئولان بپرسید.

وزارت ارشاد چند بار مکررا اعلام کرده که این موسسه مجوز ندارد. شما به عنوان یک نماینده نمی خواهید از ابزار نظارتی خود استفاده کنید و از وزیر ارشاد بپرسید چرا جلوی کار یک موسسه بدون مجوز که کارش در این سطح ایجاد تنش کرده است را نمی گیرد؟

چرا باید چنین کاری کنم؟ مگر سازندگان این فیلم خلافی مرتکب شده اند؟ مطمئن باشید که آنطور که مسئولان وزارت ارشاد هم می گویند نیست. اینها اگر مجوز نداشتند به ان راحتی نمی توانستند کار کنند و کنفرانس خبری بگذارند. کنفرانس خبری آنها در یک خبرگزاری رسمی و قانونی برگزار شده است. این خبرگزاری هم بی ریشه و پایه نیست. به هر حال مسئولان و گردانندگان آن آدم هایی هستند که می دانند دارند چه کار می کنند. شما می خواهید از من حرفی بر علیه سازندگان این فیلم بیرون بیاورید. من هم باز تاکید می کنم که هم سازندگان و هم محتوای فیلم را قبول دارم.

بر اساس این گفته شما که گردانندگان آن خبرگزاری می دانند دارند چه کار می کنند، آیا این مجموعه به جای خاصی وصل است؟ منظورم مجموعه سازنده مستند من روحانی هستم است. کسی آنها را حمایت می کند؟

بله. آنها مورد حمایت هستند. مورد حمایت دوستداران واقعی نظام و انقلاب هستند. همه آنها این مجموعه ارزشی را حمایت می کنند.

اگر یک مجموعه دیگری با گرایش سیاسی متفاوت، مثل همین مجموعه سازنده من روحانی هستم، می آمد و بدون مجوز یک فیلم درباره یک شخصیت دیگر، مثلا یکی از اصولگرایان می ساخت و منتشر می کرد و حتی اسم کارگردان را هم پنهان می کرد، آیا شما وزیر را استیضاح نمی کردید؟

شما می خواهید با این سوالات خود به چه چیز برسید؟

می خواهم بدانم آیا این کار را می کردید یا نه؟

اگر کارشان غیر قانونی بود و دروغ می گفتند قطعا وزیر را استیضاح می کردیم. اما اگر کار غیر قانونی نمی کردند و کسی را تخریب نمی کردند، دلیلی نداشت استیضاح کنم.

همین فعالیت بدون مجوز آیا کار غیر قانونی نیست؟  

این را من گفتم که نمی دانم. کسان دیگری باید پیگیری کنند. این فیلم کار خوبی بود و من هم مثل خیلی های دیگر منتظر کارهای بعدی این گروه هستم. امیدوارم بتوانند در این راه با موفقیت قدم بردارند.

یعنی خبر دارید که کارهای دیگر هم در راه است؟

نه. من ارتباطی ندارم که خبر داشته باشم. به طور طبیعی پیش بینی می کنم که چنین مجموعه ای با توانایی هایی که دارد قطعا کار خود را به یک مقطع و یک یا دو اثر محدود نخواهد کرد. خیلی طبیعی است که پیش بینی کنیم این مجموعه برای ماندن و اثر گذاری طولانی مدت دور هم جمع شده باشند.

نظرات بینندگان