arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳

زمزمه های تشکیل فراکسیون اعتدال قوت گرفت/تقویت جایگاه مخالفان دولت در هیات رییسه مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح امروز در حالی برگزار شد که علی لاریجانی توانست برای هفتمین بار به ریاست مجلس انتخاب شود اما ناهماهنگی فراکسیون رهروان باعث شد  تا ترکیب هیات رییسه مجلس به نفع مخالفان دولت سنگین شود. همزمان با این اتفاق مجددا زمزمه های تشکیل فراکسیون اعتدال شنیده می شود.

به گزارش پیام نو، علی لاریجانی از مجموع ۲۶۴ رأی ماخوذه ۱۸۷ رأی را از آن خود کند. پیش بینی می شد که اعضای هیات رییسه مجلس به نفع  اعدالیون تغییر کند اما برخی ناهماهنگی ها  باعث شد تا نه تنها جایگاه مخالفان اعتدال در هیات رییسه تثبیت شود بلکه مخالفان سرسخت تردولت نطیر بذرپاش هم بتوانند وارد هیات رییسه شوند.

پیش از این قرار بود تعداد اعضای فراکسیون رهروان مجلس در هیات رییسه افزایش پیدا کند. تاجگردون یکی از نمایندگان اصلاح طلب به نفع مدیریت رهروانی ها از رقابت در هیات رییسه کنار کشید اما در نهایت با اشتباه سهمگین فراکسیون رهروان ولایت این کنار کشیدن تننها به نفع اعضای تندرو جبهه پایداری تمام شد و در نهایت ترکیب  زیر برای هیات رییسه مجلس رقم بخورد:

برای انتخاب رئیس مجلس علی لاریجانی، احمد بخشایش و بیرانوند نامزد بودند که در نهایت لاریجانی از مجموع ۲۶۴ رای با ۱۸۷ رای به عنوان رئیس مجلس نهم در سال سوم برگزیده شد.

همچنین احمد بخشایش ۳۲ رای و بیرانوند ۲۶ رای کسب کردند.

۱۹نماینده نیز رای سفید دادند.

برای تصدی سمت نایب رئیسی محمد حسن ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر و الیاس نادران نامزد بودند که با رای نمایندگان محمدحسن ابوترابی فرد با ۲۰۳رای و محمدرضا باهنر ۱۴۴ رای از مجموع ۲۷۰ به ترتیب نواب اول و دوم رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

به گزارش مهر محمد آشوری تازانی نماینده بندرعباس، احمد امیرآبادی نماینده قم، سید شریف حسینی نماینده اهواز، محسن علیمردانی نماینده زنجان، بهروز نعمتی نماینده همدان، کمال علیپور خنکداری نماینده قائم شهر و محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان ۷ کاندیدای ناظر هیات رئیسه بودند که از این میان عاشوری با ۱۳۲ رای، شریف حسینی ۱۳۲رای، بهروز نعمتی ۱۱۲ رای به عنوان ناظران هیأت رئیسه در مجلس انتخاب شدند. مجموعه رای های اخذ شده برای ناظران ۲۷۱ رای بوده است.

همچنین از میان حسین سبحانی نیا، محمد دهقان، محمد حسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، جواد جهانگیر زاده، اسماعیل کوثری، جواد هروی، امیرحسین قاضی زاده، شاهین محمد صادقی، علیرضا منادی و ضرغام صادقی کاندیدای انتخابات دبیری هیأت رئیسه مجلس ، ضرغام صادقی با کسب ۱۹۰ رای،فرهنگی ۱۸۸ رای،بذرپاش ۱۶۷رای،دهقان ۱۴۹ رای، منادی ۱۲۹ و سبحانی نیا ۱۲۰  رای به عنوان دبیران هیات رئیسه انتخاب شدند.

با پایان انتخابات هیات رییسه مجلس زمزمه ها برای شکل گیری فراکسیون اعتدال که کمتر شده بود، دوباره بلند شد. خبرنگار پیام نو  اطلاع کسب کرد در روزهای آتی اعضای فراکسیون اعتدال مجددا نشست هایی را برگزار خواهند کرد و مصمم هستند تا این فراکسیون را تشکیل دهند. فراکسیونی که به قول یکی لز اعضای آن  برای کاهش تخریب دولت در بهارستان و هدایت امور در جهت منافع ملی به وعده های ریز و درشت رهروانی ها و مدیریت آنها دل نخواهند بست.
نظرات بینندگان