arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۱۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

لغو روادید با 12 کشور؛ دستاورد دیپلماسی فعال تدبیر و امید

با تشکیل دولت تدبیر و امید، سیاست های دولت بر تنش زدایی در سایه نرمش قهرمانانه،سفرهای هوشمندانه دولتمردان دستگاه دیپلماسی و رییس جمهور را در پی داشت که در نهایت باید به احیای دیپلماسی عمومی کشور به دوران رکود تعبیر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندی پیش حجت الاسلام علوی، وزیر اطلاعات گفت: «روادید با 12 کشور لغو  شده است». این خبر باز هم در میان هیاهوی انتقادات ریز و درشت و ایرادهای بنی اسراییلی منقدان دولت گم شد!

 لغو روادید با 60 کشور دنیا موضوعی بود که سید حسن موسوی، رئیس وقت  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل به رئیس جمهور پیشنهاد داد و در پی آن نیز رئیس‌جمهور دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد،اما محمد علی نجفی در روزهای آغازین کار خود در سازمان میراث فرهنگی در خصوص این طرح گفت:«این طرح تا مراحلی در دولت قبل، پیگیری شد اما متأسفانه بی نتیجه ماند، ما موضوع را پیگیری می کنیم اما نه اینکه عیناً برای 60 کشور لغو روادید داشته باشیم».

پروژه نخ نما شده« ایران هراسی» در سالهای گذشته بخشی از روابط جمهوری اسلامی ایران را با قسمتی از نظام بین الملل قطع یا تحت تاثیر قرارد داد.

پرونده هسته ای نیز برای انزوای ایران دنبال می شد، اما اکنون به گفته وزیر اطلاعات با لغو روادید 12 کشور می توان دریافت که سیاست تنش زدایی و نرمش قهرمانانه دولت تدبیر و امید، بربسیاری از این سناریوها خط بطلان کشیده است.

در واقع لغو روادید ایران با سایر کشورها در ابعاد بین‌الملل، بیانگر امنیت و انسجام ملی است، اما برخی اعتقاد دارند که این مساله ممکن است سبب ورود ناامنی به کشور شود که البته با راهکارهایی می توان این مساله را رصد و کنترل کرد.

حسن قشقاوی، معاون  وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت پیگیری لغو روادید با 60 کشور دنیا می گوید:«به طور کلی در موضوع لغو روادید، هر کشوری که معتقد است که استحکام امنیتی و انسجام ملی دارد و رابطه ملت و حکومت، قوی است و از آن طرف هم معتقد است که در چارچوب دیپلماسی عمومی می‌تواند جایگاهی داشته باشد که با آمدن توریست‌ها واقعیت کشور دیده ‌شود، این گونه کشورها به دنبال لغو روادید هستند.»

وی معتقد است که:«عموماً کشورهایی که ضعیف هستند و در حوزه دیپلماسی عمومی احساس می‌کنند که با ورود توریست‌ها دچار مشکل می‌شوند مخالف لغو روادید هستند».

با تشکیل دولت تدبیر و امید، سیاست های دولت بر تنش زدایی در سایه نرمش قهرمانانه،سفرهای هوشمندانه دولتمردان دستگاه دیپلماسی و رییس جمهور را در پی داشت که در نهایت باید به احیای دیپلماسی عمومی کشور به دوران رکود تعبیر کرد.

در دولت گذشته مرکز ثقل دیپلماتیک کشور بر آمریکای لاتین وبرخی همسایگان قرار داشت، در واقع روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی و منطقه دچار تنش و ناهمواری بود.

شهروندان جمهوری اسلامی ایران می توانند با گذرنامه ایرانی خود بدون روادید به 54 کشور دنیا سفر کنند، در این فهرست 19 کشور از قاره آفریقا، 8 کشور از قاره آمریکا، 16 کشور از قاره آسیا،5 کشور از قاره اروپا و 6 کشور از قاره اقیانوسیه قرار دارند، که کشورهای آفریقایی با عدد 19 در راس این لیست هستند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایران‌، اتباع تمام کشورها به‌جز 10 کشور کلمبیا،‌ سومالی‌، آمریکا‌، انگلیس، کانادا،‌ بنگلادش‌، اردن‌، عراق‌، افغانستان و پاکستان‌ می‌توانند در فرودگاه‌های ایران، روادید بگیرند.

محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری، پس از سفر به نیویورک‌، موضوع رسیدگی به مسأله‌ی صدور روادید را به‌شکل دیگری با تمرکز بر حل مشکل روادید ایرانی‌های مقیم آمریکا و البته اتباع این کشور مطرح کرد و از تشکیل کمیته‌ مشترکی با وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات خبر داده بود و اکنون لغو روادید 12 کشور از زبان وزیر اطلاعات به دلیل حساسیت دستگاه های امنیتی بر این مساله به دللی حساسیت منطقه ای ایران نوید بخش است.

در واقع از لیست 60 عددی سازمان میراث فرهنگی که در دولت گذشته مطرح و اکنون در میان خیل انبوه مشکلات بر دست دولت یازدهم مانده، 12 کشور لغو روادید شدند. البته به گفته نجفی رییس میراث فرهنگی نمی توان «عیناً برای 60 کشور لغو روادید داشته باشیم»، اما دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در دولت تدبیر و امید و خبر لغو روادید 12 کشور با ایران نشانه پذیرفتن امنیت ودیپلماسی فعال تدبیر و امید و اعتدال است.

باید اینگونه گفت که ایران قبل از تشکیل دولت یازدهم، فقط با 54 کشور لغو روادید داشته و این در حالی است که در قبل از یکسالگی دولت تدبیر و امید به گفته وزیر اطلاعات 12 کشور روادیدشان را با ایران لغو کرده اند.


منبع: شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
16
لطفا پیگیری بکیند که این 12 کشور با ذکر اسامی چه کشورهایی هستند و آیا بصورت متقابل با ایران لغو روادید بطور مثال این 6کشور اقیانوسیه و این 5کشور اروپایی چه کشورهایی هستند و به صورت پیوست به همین صفحه اضافه کنید.
لطفا منتشر کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
12
این 12 کشور کدامند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
11
میشه وزارت اطلاعات اسم این 12 کشور رو اعلام کنه ؟!
چون ما که چیزی ندیدیم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
12
این 12 کشور کدامها هستند؟
نظرات بینندگان