arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

هشدار وزارت بهداشت به حجاج برای شناسایی ویروس «کرونا»

در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات‌متحده‌آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات‌متحده‌عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیروزارت بهداشت گفت: زایران خانه خدا  تا دو هفته بعد از بازگشت از سفر حج چنانچه علايمی از یک سرماخوردگی یا بیماری اسهالی پیدا کردند، از خوددرمانی پرهیز کرده و به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی- درمانی مراجعه کنند.

به گزارش انتخاب، هشدار وزارت بهداشت از آنجایی است که طی هفته گذشته دو مورد ابتلا به بیماری کرونا در ایران مشاهده شده است. ویروس کرونا ویروسی است که جزو ویروس‌های سرماخوردگی محسوب می‌شود و بسیار شایع است اما ویروسی که امروز تحت عنوان
  MERS-CoVشناخته می‌شود، نوعی از ویروس کروناست که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری‌های شدید تنفسی و گوارشی می‌کند.

در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات‌متحده‌آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات‌متحده‌عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. همچنین بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 672نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده‌اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده‌اند. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این ویروس عوارض بیشتری نیز ممکن است داشته باشد، توضیح داد: موارد ابتلا به این ویروس جدید از حدود یک‌سال‌ونیم پیش در منطقه خاورمیانه به‌خصوص عربستان‌سعودی و به‌دنبال آن در کشورهای امارات، قطر، اردن، کویت و عمان مشاهده شد. البته تعداد موارد ابتلا به این عفونت در عربستان‌سعودی به‌مراتب بیشتر از سایر کشورها بود.

گویا با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد ابتلا به موارد شدید این عفونت در یک‌سوم موارد منجر به مرگ می‌شود، خاطرنشان کرد: موارد شدید ابتلا و مرگ ناشی از این عفونت بیشتر در گروه‌های پرخطر دیده می‌شود که دارای یک بیماری زمینه‌ای هستند؛ از قبیل افراد مبتلا به دیابت شدید کنترل‌نشده، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی-ریوی شدید و مزمن، نارسایی کلیه، سرطان و سایر بیماری‌های خونی شدید و همچنین بیماری‌ها و درمان‌هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. وی همچنین توضیح داد: منبع این بیماری بر اساس آنچه تاکنون معلوم شده، شتر بوده است. اما هنوز نقش سایر حیوانات معلوم نیست و راه‌های انتقال بیماری نیز به‌صورت قطعی مشخص نشده است. به‌هرحال نکته مسلم این است که تماس خیلی نزدیک با شتر، استفاده از لبنیات پاستوریزه‌نشده شتر به‌خصوص شیر و خوردن گوشت خوب پخته‌نشده شتر باعث ابتلا به این بیماری شده است. گویا تاکید کرد: این بیماری همچنین می‌تواند از طریق فرد مبتلا در بعضی موارد باعث انتقال به دیگران به‌خصوص اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، شود. این موارد به‌خصوص هنگامی رخ می‌دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نشده و کادر درمانی رعایت نکات حفاظت از خود را نکرده باشند.

وی گفت: موارد خفیف این بیماری بهتر است در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. موارد شدید و توام با اختلال تنفسی باید حتما در بیمارستان و در شرایط ایزوله بستری شوند. ولی به‌هرحال تجربه نشان داده مراقبت در منزل در موارد خفیف به‌مراتب بهتر از بیمارستان بوده و احتمال انتقال بیماری را کمتر می‌کند. به شرط آنکه نکات ضروری رعایت شود در غیراین‌صورت بهتر است بیمار در بیمارستان بستری شود. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک‌نفر سپرده شود و بقیه اطرافیان از رفت‌وآمد به اتاق بیمار حتی‌الامکان خودداری کرده یا فاصله حداقل یک‌متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند. وی تاکید کرد: همچنین فردی که مراقبت از بیمار را بر‌عهده دارد، نباید جزو گروه افراد پرخطری باشد که از آنها یاد شد. شست‌وشوی دست‌ها به‌خصوص قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد. گویا با اشاره به اینکه سطوح داخل اتاق بیمار لازم است روزانه ضدعفونی و تمیز شود، خاطرنشان کرد: مدفوع و ادرار بیمار می‌تواند برای دیگران آلوده‌کننده باشد. خود بیمار و فرد باید به‌دقت نکات بهداشتی را در این رابطه رعایت کرده و دست‌های خود را مکررا شست‌وشو دهند.

وی توضیح داد: کسانی که از مسافرت حج یا یکی از کشورهای یادشده بازمی‌گردند، به‌خصوص زایران حج تا 14روز بعد از بازگشت لازم است مراقب بوده و چنانچه علايمی از یک سرماخوردگی یا بیماری اسهالی پیدا کردند، از خوددرمانی اکیدا پرهیز و به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی- درمانی مراجعه کنند. همچنین این افراد باید اعلام کنند که از سفر حج بازگشته‌اند. گویا با بیان اینکه زایری که دچار چنین علايمی می‌شود، حتی‌الامکان از دیده‌بوسی و تماس نزدیک با دیگران پرهیز کند، در پایان گفت : این بیماری در حال حاضر واکسن ندارد. دارویی نیز در دنیا برای درمان آن در دسترس نیست. علاوه بر این بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت نکات بهداشتی یادشده است.


منبع: شرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
3
اگه اینقدر خطرناکه، نمیشه یه مدتی عمره رو متوقف کرد؟
نظرات بینندگان