arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

افشای نقش بلر و مشاورش در خرید مشروعیت‌ جهانی برای السیسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قربانیان "کودتای نظامی" سال گذشته مصر، تونی بلر و مشاور سابق وی را به حمایت از رژیمی که به کشتار، شکنجه و زندانی کردن غیرنظامیان مبادرت می‌کرد، متهم کرده‌اند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، در شرایطی که ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری منتخب مصر هفته گذشته پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، معترضان می‌گویند که تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و آلیستر کمپبل، مشاورش به السیسی کمک کرده‌اند تا پس از برکنار کردن دولت غیر نظامی مصر، مشروعیت بین‌المللی کسب کند. خشم مخالفان پس از آن برانگیخته شده که گزارشی از نقش کمپبل و مشاوره وی به السیسی افشا شده است.

محمد طارق، استاد رشته بیولوژی که در جریان کمک به معترضان قتل‌عام شده در مصر هدف گلوله قرار گرفته بود، گفت: هنوز هم یک ترکش در قفسه سینه من است. آیا این همان دموکراسی است که این مردم از غرب گرفتند؟

روزنامه میل چاپ یکشنبه، هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه کمپبل که مجبور شده بود پس از ایفای نقشش در "پرونده خطرناک" عراق در سال 2003 استعفا دهد، برای گفت‌وگو با تیم عبدالفتاح السیسی به مصر سفر کرده است.

آلیستر کمپبل در رابطه با اینکه برای این کار پول دریافت کرده است یا خیر سخن نگفته است اما وی در ماه فوریه در کنفرانسی در امارات که از زمان کودتا حمایت‌های مالی در اختیار مصر قرار می‌دهد، شرکت کرد.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که کمپبل در قاهره با برخی از مشاوران ارشد و سیاستمداران مصری درباره نحوه دفاع از دولت نظامیان و تبعات آن در رسانه‌های بین‌المللی سخن گفته است.

طی هفته‌های اخیر مشاوران السیسی به آمریکا و بروکسل سفر کرده‌اند تا این پیام را منتقل کنند که مصر به ثبات و سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند است. مقام‌های آگاه بر این باورند که این اقدام با هدف کاهش خشم مردم از رژیم نظامیان و پررنگ‌ کردن سوء استفاده‌های محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر از قدرت و نیز دفاع از محدودیت رسانه‌ها و سرکوب معترضان صورت می‌گیرد.

از زمان کودتای ژوئیه گذشته مصر، 1600 مخالف کشته شده، 16 هزار تن به زندان محکوم و ده‌ها هزار تن بازداشت شده‌اند.

با این وجود، تونی بلر مداخله ارتش را در "نجات" مصر ستود و گفت: این اراده مردم است که کشور را وارد مرحله بعدی می‌کند که این مرحله باید دموکراتیک باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان