arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

پرده بردای از هشدارهای مقام های عالی رتبه نظام به رسانه های مخالف دولت

به نظر نمی رسد که منظور وزیر اطلاعات از «رسانه»های مورد نظر او مبهم و نا مشخص باشد. چه آنکه وزیر اطلاعات در مقدمه سخنان خود به بحث مذاکرات هسته ای و نامهربانی در این زمینه اشاره کرده است. دو هفته پیش نیز سردار فیروزآبادی درست در همین موضوع به رسانه های مرتبط با نیروهای مسلح هشداری بسیار جدی داد و تاکید کرد که در صورت نادیده گرفته شدن این تذکرات با این رسانه ها برخورد خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود علوی روز یکشنبه مهمان روزنامه کیهان، مهمترین رسانه منتقد دولت بود و در این دیدار به مدت یک ساعت و نیم با حسین شریعتمداری به گفت و گو پرداخت. گفت و گویی که به نظر می رسد محتوای آن را باید در سخنان دو روز بعد محمود علوی جست و جو کرد، جایی که وی به صراحت از برخورد شدید رهبر انقلاب با برخی مسئولان رسانه ها پرده برداشت. با این حساب بعید نیست که وزیر اطلاعات حامل پیامی شفاف برای حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان بوده باشد.

به گزارش انتخاب، هنوز جزییات دقیق دیدار ۹۰ دقیقه ای علوی و شریعتمداری منتشر نشده است و حتی خبر این دیدار هم با دو روز تاخیر در خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت. اما نشانه های قوی وجود دارد که می تواند محتوای این دیدار را تا حد زیادی قابل «گمانه زنی» کند؛ مهمترین این نشانه ها سخنان دو هفته پیش سردار فیروزآبادی و اظهارات روز سه شنبه خود وزیر اطلاعات در شهرستان دماوند است.

محمود علوی با فاصله دو روز، اول به دیدار حسین شریعتمداری می رود و بعد هم در اظهاراتی که بی سابقه به نظر می رسد، ضمن آنکه برخی از رسانه ها را «دروغ پراکن» خواند و به صراحت گفت: « زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی متوجه این دروغ پراکنی ها شدند با مسئولانی که این رسانه های دروغ پراکنی مرتبط با آنها هستند تذکر شدیدالحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تأثیر آنچنانی نگذاشته خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیدالحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می کنید، مگر این دولت از کجا آمده است».

به نظر نمی رسد که منظور وزیر اطلاعات از «رسانه»های مورد نظر او مبهم و نا مشخص باشد. چه آنکه وزیر اطلاعات در مقدمه سخنان خود به بحث مذاکرات هسته ای و نامهربانی در این زمینه اشاره کرده است. دو هفته پیش نیز سردار فیروزآبادی درست در همین موضوع به رسانه های مرتبط با نیروهای مسلح هشداری بسیار جدی داد و تاکید کرد که در صورت نادیده گرفته شدن این تذکرات با این رسانه ها برخورد خواهد شد.

مذاکرات هسته ای به عنوان مهمترین شاخصه اختلاف بین جریان اصلاحات و هواداران دولت یازدهم با جریان تندروی اصولگرا و هواداران دولت پیشین شناخته می شود. دور جدید مذاکرات هسته ای که با نشست «ژنو ۱» کلید خورد در شرایطی آغاز شد که اختلافات بین تندروها و دولت بعد از نشست سران سازمان ملل در نیویورک کم کم اوج می گرفت. در آنجا بود که رهبر انقلاب تیم مذاکره کننده را که زیر فشار سنگین سیاسی قرار گرفته بودند «فرزندان ملت» خوانده و خواستار حمایت از آنان شدند.

این اقدام اما موثر نیفتاد و نهایتا در طول روندی که به «وین ۴» ختم شد، دولت و تیم مذاکره کننده حتی به خیانت و وطن فروشی نیز متهم شدند. بعد از « وین ۴ » نیز رسانه هایی همچون کیهان به صراحت و با روشنی از بی نتیجه ماندن مذاکرات ابراز خوشنودی و شادمانی کردند.

شاید به همین دلیل بود که هشدارها درباره موضع گیری مخالفان دولت علیه مذاکرات هسته ای توسط سردار فیروزآبادی و سپس وزیر اطلاعات علنی می شود. توجه به جایگاه مهم سردار فیروزآبادی در شورای عالی امنیت ملی و نفوذ وی در طیف های اصولگرا می توانست بیانگر این باشد که هشدار اخیر او اصولا نباید یک موضع گیری شخصی باشد. وزیر اطلاعات البته در سخنان روز سه شنبه خود با اشاره به آنچه که «هشدار شدید الحن» رهبری به این رسانه ها خواند، به روشنی مشخص ساخت که این هشدارها را نباید اصلا موضع گیری هایی شخصی دانست. چه آنکه وزیر اطلاعات توضیح داده که یک بار این هشدارها توسط مقام معظم رهبری به مسئولانی که با این رسانه ها در ارتباط بودند داده شده و بعد هم با توجه به بی تاثیر بودن آن «برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیدالحن انجام دادند».

با توجه به این می توان دو خوانش از دیدار ۹۰ دقیقه ای روز یکشنبه وزیر اطلاعات با حسن شریعتمداری داشت؛ مقدم بر هر چیز و با توجه به اظهارات روز سه شنبه محمود علوی به احتمال قریب به یقین این جلسه ۹۰ دقیقه ای حول محور همان هشدارهای شدید اللحن انجام شده است. کیهان به عنوان سر سلسله مخالفان دولت و مذاکرات هسته ای و رسانه ای که به طور مداوم خود را به نوعی مفسر مواضع نظام معرفی می کند، در مطالب خود خط اصلی طیف های تندروی اصولگرا را مشخص می کند و سالهاست که به این جایگاه مشهور بوده و هست. پس خیلی طبیعی است که امنیتی ترین مقام دولت برای چیزی که می تواند یک «اتمام حجت» در راستای همان هشدارها باشد، راهی این روزنامه شود و یک ساعت و نیم با مدیر مسئول آن گفت و گو کند. چه آنکه اگر هدف از این دیدار چیزی جز این بود، اصولا وزیر اطلاعات می بایست به سنت تمام دیدارهای اینچنینی وقت خود را در آن صرف بازدید از قسمت های مختلف روزنامه کند نه اینکه یک ساعت و نیم به گفت و گو با مغز متفکر این مجموعه کند.

نکته دوم اینکه به نظر می رسد حتی همان «هشدارهای شدید اللحن» مقام معظم رهبری هم که به گفته وزیر اطلاعات بعد از احضار مسئولان برخی رسانه ها و به طور حضوری انجام شده است نیز توسط برخی از این افراد نادیده گرفته شده است که با توجه به مواضع اخیر روزنامه کیهان، حسین شریعتمداری می تواند یکی از همین افراد باشد.


منبع: پیام نو

برچسب ها: روزنامه ، سردار ، وین4 ، کیهان
نظرات بینندگان