arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

هیاتی از آمریکا به ایران آمده است؛ خبر همین است!

هنوز به طور کامل مشخص نیست که این هیات در سفر به ایران با چه شخصیت‌هایی دیدار و ملاقات داشته‌ تنها دیدار آنها با آیت‌ا... جوادی آملی رسانه‌ای شده است اما در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی» رئیس‌جمهور به همراه علی یونسی در جایگاه مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها حضور داشتند که البته این به معنای نقش داشتن دولت در سفر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


هیاتی از آمریکا به ایران آمده است؛ خبر همین است و هنوز توضیحی درباره آن از سوی مقامات ذی‌ربط داده نشده است. ظاهرا این هیات که العربیه زمان ورود آنها به ایران را 4خرداد عنوان کرده، یک هیات مذهبی است که برای تبادل دیدگاه‌های مذهبی و دینی به ایران سفر کرده است. ریاست این هیات را «ژول هانتر»، دستیار ارشد کلیسای نورتلند و مشاور مذهبی باراک اوباما عهده‌دار است که همین موضوع حساسیت‌هایی را برانگیخته است.

به گزارش انتخاب، العربیه تعداد اعضای آمریکایی که در قالب هیات مذهبی به ایران سفر کرده‌اند را 30 نفر اعلام کرده که رقم کمی نیست و ظاهرا به دعوت مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بلیت سفر به تهران را دریافت کرده‌اند. برخی روایت واضح‌تری از این سفر دارند و می‌گویند که آنها برای شرکت در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر ادیان ابراهیمی» به پایتخت ایران سفر کرده‌اند که در یازدهم خرداد ماه برگزار شد.

مسافران چه کسانی هستند؟

سایت فرهنگ برخی مسافران هواپیمای نیویورک تهران را اینگونه معرفی کرده است: هیات مذهبی آمریکایی متشکل از كشيش دکتر ژول هانتر دستیار ارشد دینی کلیسای نورتلند و مشاور معنوي اوباما، دکتر باربارا اسکینر رئیس شبکه ملی کشیشان آمریکایی- آفریقایی و مشاور معنوي رئيس‌جمهور آمریکا، دکتر جیمز آگوست کوالسکی رئیس کلیسای کثيدرال، پروفسور آنتونی دسترو استاد حقوق و مدير برنامه ميان رشته‌اي حقوق و دين در دانشگاه كاتوليك واشنگتن دي‌سي، كشيش دكتر آلكس روي ميدلي دبير كل كليساي باپتيست آمريكا، كشيش دكتر بابي جين رابرتز مؤسس كليساي فورث وود، دكتر سيد محمد سيد مدير ملي جامعه اسلامي آمريكاي شمالي، كشيش دكتر جيمز آگوست كوالسكي رئيس كليساي كتدرال سنت جان به همراه دكتر احمد ايرواني رئيس مركز مطالعات اسلام و خاورميانه دانشگاه كاتوليك آمريكا.

نقش دولت در این سفر!

هنوز به طور کامل مشخص نیست که این هیات در سفر به ایران با چه شخصیت‌هایی دیدار و ملاقات داشته‌ تنها دیدار آنها با آیت‌ا... جوادی آملی رسانه‌ای شده است اما در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی» رئیس‌جمهور به همراه علی یونسی در جایگاه مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها حضور داشتند که البته این به معنای نقش داشتن دولت در سفر
30 آمریکایی نیست. برخی مخالفان دولت اما سفر این هیات آمریکایی را بهانه‌ای برای هجمه به دولت کردند و عنوان می‌کنند که هیات آمریکایی برای مقاصد سیاسی و به دعوت دولت وارد ایران شده است. نکته قابل تامل این که آنها دست دادن علی یونسی با كشيش ژول هانتر را سند این ادعای خود عنوان می‌کنند اما اشاره‌ای به این موضوع ندارند که هر دو این افراد، مشاوران روسای جمهوری خود در موضوعات دینی هستند و دست دادن آنها و حتی ملاقاتشان ارتباطی با سیاست‌های دولت در عرصه روابط بین‌الملل ندارد. نکته جالب‌تر شایعه‌ای است که از سوی مخالفان دولت ساخته و منتشر شده و آن هم ارتباط این سفر با مذاکرات 1+5 است. مخالفان دولت برای تایید موضع خود ذکر می‌کنند «ژول هانتر علاوه بر سمت مشاور امور معنوی اوباما، در شورای مشورتی اعتقادی اوباما نیز حضور دارد. وی نقش بسیار پررنگی در پیروزی تیم باراک اوباما بر جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ داشته است و به واسطه این اقدامات، به عنوان مشاور در کاخ سفید مشغول به فعالیت شد.» دلیلی که از سوی برخی بسیار سطحی عنوان شده چراکه بطور معمول در هر کشوری فعالان سیاسی، اجتماعی و مذهبی برای پیروزی کاندیدایی که به عقاید و اهداف آنها نزدیک‌تر است تلاش می‌کنند که امری معمول است. البته تاکید می‌شود که این گزارش هدفی برای تایید اعضای هیات آمریکایی ندارد و تنها روایت سفر آنهاست که در سایتها منتشر شده است.

دولت آمریکا هم تحت فشار است؟

با افزایش شایعات درباره این سفر، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا لازم دید تا توضیحاتی ارائه دهد. این توضیحات نشان دهنده آن است که مقامات دولتی آمریکا هم از سوی طیفی در این کشور تحت فشار هستند، طیفی که هر گونه رابطه با ایران را مردود اعلام می‌کنند؛ مخالفانی که جمهوری‌خواهان آمریکا در صدر آن هستند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که سفر یک هیات مذهبی آمریکایی به ایران هیچ ارتباطی با دولت نداشته است. ماری هارف در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوالی در خصوص سفر جمعی از شخصیت‌های مذهبی به ایران گفت: ما می‌دانیم که یک هیات کوچک از کشیش‌های کاتولیک آمریکا در ماه مارس به ایران سفر کردند اما این سفر و فراهم کردن لوازم آن کاملا مستقل از دولت آمریکا بوده است. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی افزود: سفر این کشیش‌های کاتولیک کاملا از دولت آمریکا مستقل انجام شده و به طور قطع طراحان آن می‌توانند اطلاعات بی‌شمار به شما ارائه دهند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: ما مطلعیم که شخصیت‌های مختلف مذهبی آمریکا گفت‌وگوهایی را با شخصیت‌های مذهبی ایرانی در زمینه آموزش‌های مذهبی انجام دادند. ما از این تلا‌ش‌ها برای افزایش سطح آگاهی بین‌ ادیان و آزادی‌های مذهبی که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی این وزارتخانه است استقبال می‌کنیم. وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سفر این شخصیت‌های مذهبی و ارائه گزارش سفرشان تاثیری بر مذاکرات ایران و گروه 1+5 دارد یا خیر؟ گفت: به طور قطع این گفت‌وگوها در مورد مسائل مذهبی بوده و مذاکرات 1+5 کاملا در مورد مسئله هسته‌ای است. بنابراین آنها به طور کامل از یکدیگر جدا هستند. هارف علاوه بر این اظهار کرد: باز هم تاکید می‌کنم که اقدام آنها یک تلاش مستقل است؛ ما روی مسئله هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم و بیش از این چیزی برای گفتن در مورد این موضوع نداریم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان و در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که این گروه در ماه می‌نیز به همراه چند تن از اعضای کاخ سفید به ایران سفر کرده بودند، بیان کرد: من باور نمی‌کنم که هیچ‌کس از کاخ سفید به ایران سفر کرده است.



منبع: آرمان

برچسب ها: هیات ، مذهبی ، هسته ای ، العربیه
نظرات بینندگان