arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

منتجب نیا: ارتباط انقلاب و اصلاحات رابطه مبدا و مقصد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: ارتباط انقلاب و اصلاحات، رابطه بین مبدا و مقصد است، این مسیر باید با آگاهی و تلاش فراوان دنبال شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام رسول منتجب نیا، عصر دوشنبه 19 خرداد در همایش اعتدال، استرات‍‍ژی و ایدئولوژی، در شیراز، با طرح این سئوال که؛ " آیا کشور ما باید همواره در حال انقلاب باشد یا انقلاب پیشتر حادث شده و اکنون نیاز به اصلاحات احساس می شود؟" معنا و مفهوم اصلاحات را عمیق و گسترده دانست و گفت: امام خمینی که از 15 خرداد1342 جنبش انقلاب را پایه گذاری کردند مبدأ حرکت تعیین شد اما با  پیگیری اهدافی که استقلال ما نسبت به سلطه جهانیان و آزادی اندیشه و بیان را در بر می گرفت، حرکت به سمت مقصد آغاز شد و سپس ایشان نظام حکومتی را با عنوان جمهوری اسلامی از منابع اسلامی استخراج کردند.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی با بیان این مطلب که امام خمینی با برگزاری انتخابات در آغاز انقلاب، جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی ترجیح داده اند، گفت: بنیان جمهوری اسلامی بر پایه تفکرات اسلامی استوار است اما به این معنی نیست که تمام قوانین ما در قرآن آمده باشد و جبرئیل بتواند آنها را در گوش رئیس جمهور زمزمه کند بلکه قوانین نباید بر خلاف موازین اسلام باشند.

منتجب نیا نسبت به تفکرات گروهی که در این دوران انقلاب و دگرگونی را راهکار ادامه نظام می دانند ابراز نگرانی کرد و گفت: انقلاب در سال 57 جهشی هیجان انگیز، گسترده و شفابخش بود که توانست مانعی به نام حکومت شاهنشاهی را  از میان بردارد اما زمانی آرمان های آن تحقق پیدا می کند که  استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به تمام معنا در ایران بر قرار شده باشد در غیر اینصورت نیاز به اصلاحات کاملا مشهود است.

وی اضافه کرد: در اصلاحات وضع موجود به وضع مطلوب تغییر صورت می دهد و شایسته سالاری موجب می شود تصمیم و سیاست صحیح جایگزین تصمیمات و سیاست نادرست شود که این نگرش با اندیشه بنیان گذار انقلاب نیز منطبق است.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، اصلاحات را اندیشه ای انسانی دانست و خاطر نشان کرد: دولت گذشته با رجزخوانی پایان دوران اصلاحات را اعلام کرد و با استفاده از تریبون و زور گفتند که میخ تابوت اصلاحات کوبیده شد غافل از اینکه اصلاحات تفکری سیال و مواج است و کسانی که با آگاهی داشتن نسبت به معنای آن همچنان مخالفت می کنند شرف، وجدان و عقل تردید برانگیز دارند.

منتجب نیا با اشاره به زمینه های متعدد اصلاحات عنوان کرد: اصلاحات در گفتمان یکی از مواردی است که در دولت گذشته شکل مبتذلی به خود گرفت که نظیر به کار گیری این قبیل عبارات در سازمان ملل متحد باعث خدشه دار شدن حیثیت کشورمان در سیاست خارجی شد.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که در خدشه دار شدن حیثیت ایران در روابط بین المللی مؤثر بود، موضوع انرژی هسته ای است که از دوران پهلوی در ایران دنبال می شد بی آنکه شعاری داده شود و یا تهدیدی نسبت به جهانیان صورت بگیرد.

عضو شورای مرکزی و قائم مقام حزب اعتماد ملی، شایسته سالاری را یکی از مهم ترین ارکان اصلاحات توصیف و اضافه کرد: باید افرادی عهده دار مسؤولیت ها شوند که به لحاظ تخصص، تعهد و سابقه مورد تأیید باشند و در فرهنگ و اخلاقشان کرامات انسانی را در نظر بگیرند.

 منتجب نیا اصلاحات را در قانون و مقررات به ویژه در قانون اساسی لازم دانست و تأکید کرد:  اصلاحات در قانون و سیاستگزاری از زمان امام خمینی مطرح شد که پس از رحلت ایشان به دست فراموشی سپرده شد اما اکنون باید افراط و تفریط را کنار گذاشت و با اعتدال به بازنگری قوانین پرداخت.

حجت الاسلام رسول منتجب نیا امروز، یکسال پس از حضور انتخاباتی دکتر روحانی به شیراز آمد و در حاضر شد.

نظرات بینندگان