arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

عذر بدتر از گناه هواشناسی پیرامون عدم پیش بینی طوفان

امیدواریم که توفان دوشنبه تهران که برخی از مشکلات سازمان هواشناسی را عیان کرد، باعث شود که یک بازنگری جدی در اداره این مجموعه مهم و حیاتی صورت پذیرد چه آن که هواشناسی ، بسیار فراتر از شوهای تلویزیونی در مقابل مانیتورهای بزرگ وضع آب و هواست و گاه ، مرز مرگ و زندگی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی توفان مرگبار تهران در روز دوشنبه هفته گذشته ، وزیر راه و شهرسازی به قائم مقام خود در امور هواشناسی و هوانوردی دستور داده موضوع را بررسی و نتیجه را به اطلاع مردم برساند.
بعد از این دستور، کمیسیونی تشکیل شده و اعلام کرده که پیش بینی توفان مذکور میسر نبوده و سازمان هواشناسی کارش را به درستی انجام داده است.

به گزارش انتخاب، این که وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری موضوع را داده ،‌اقدام مناسب و قابل انتظاری است تا بر مبنای نتایج بررسی ها ، اشکالات رفع شوند. اما رفع اتهام از سازمان هواشناسی در صلاحیت وزارت راه و شهرسازی نیست زیرا این سازمان تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی است و هر دو در یک مجموعه قرار دارند.
فارغ از این موضوع شکلی ، این که می گویند چنین توفانی قابل پیش بینی نبوده است، دو نکته را به ذهن متبادر می کند:

1 - بعد از توفان مرگبار روز دوشنبه،‌ سازمان هواشناسی از طریق صدا و سیما ، چندین بار وقوع توفان در روزهای بعد را پیش بینی و اعلام کرده است، حال بماند که برخی از این پیش بینی ها درست از آب درآمد و بعضی دیگر اشتباه بود.

سؤال جدی این است که اگر وقوع چنین توفان هایی قابل پیش بینی نیست،‌چرا در روزهای بعد از دوشنبه ،‌بارها توفان های مشابه بعدی پیش بینی و اعلام عمومی شد؟

اگر بپذیریم که وقوع چنین توفان هایی قابل پیش بینی نیست، آیا پیش بینی های اعلام شده بعد از روز دوشنبه، صوری بوده اند؟! اگر صوری و سرکاری بوده اند که دیگر سخنی نداریم اما اگر واقعی بوده اند، آیا نشان دهنده این نیستند که توفان های این چنینی قابل پیش بینی اند و لذا گزارش کمیسیون مذکوراستحکام ندارد؟

2 - در این گزارش آمده است: ...«همچنین رادارهای هواشناسی موجود که در حدود یک ساعت قبل قابلیت نشان دادن شکل گیری این نوع پدیده را داشته ، بایستی با تکمیل سخت افزاری و نرم افزاری کاربردهای وسیع آن، عملیاتی وآموزش های لازم به پیش بین ها وکارشناسان ذیربط داده شود.»
در همین چند جمله کوتاه نکات مهمی وجود دارد و مشخص می کند برخلاف آنچه تصور می شد سازمان هواشناسی رادارهایی که بتوانند توفان را یک ساعت قبل پیش بینی کنند را در اختیار دارد اما برغم این که برای این خرید این رادارها هزینه فراوان شده، اما نرم افزار و سخت افزارشان تکمیل نشده و آموزش های لازم به کارشناسان مربوطه داده نشده است.
این ،‌ عذر بدتر از گناه است که تجهیزاتی را بخرند ولی نتوانند از آن استفاده کامل کنند و تازه بعد از توفان به فکر آموزش نیروها بیفتند.

امیدواریم که توفان دوشنبه تهران که برخی از مشکلات سازمان هواشناسی را عیان کرد، باعث شود که یک بازنگری جدی در اداره این مجموعه مهم و حیاتی صورت پذیرد چه آن که هواشناسی ، بسیار فراتر از شوهای تلویزیونی در مقابل مانیتورهای بزرگ وضع آب و هواست و گاه ، مرز مرگ و زندگی است.

منبع: عصر ایران
نظرات بینندگان