arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

عراق در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد/ سقوط فرودگاه نظامی و استانداری نینوا

بنا به گفته منابع عراقی، شبه نظامیان داعش در شهر موصل که گفته می‌شود بیش از پنج هزار فرد مسلح هستند، توانسته‌اند ده‌ها دستگاه تانک و خودرو زرهی و چندین فروند هلی‌کوپترنظامی را به کنترل خود درآورند که احتمال استفاده از آن‌ها علیه نیروهای دولتی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در پی تسلط شبه‌نظامیان وابسته به القاعده به بخش‌هایی از استان نینوا و تحت کنترل گرفتن سلاح‌های سنگین موجود در این استان، دولت عراق بسیج عمومی اعلام کرد و از پارلمان خواست تا حالت فوق‌العاده وضع کند.

به گزارش انتخاب،   به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دولت مرکزی عراق از پارلمان این کشور خواسته تا به دلیل شرایط پیش آمده در استان نینوا، در این کشور به ویژه مناطق شمالی حالت فوق‌العاده اعلام کند.

بنابراین گزارش، هم اکنون در شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین نیز منع آمد و شد اعلام شده که دلیل آن جلوگیری از حمله احتمالی شبه نظامیان وابسته به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) به این شهر اعلام شده است.

در کرکوک نیز حالت منع آمد و شد جزئی برقرار شده و نیروهای دولت مرکزی و پیش مرگ‌های کرد در این منطقه به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.



اثیل النجیفی استاندار نینوا در خیابانهای موصل

دلیل این درخواست دولت عراق دستیابی شبه نظامیان داعش به انبارهای سلاح و مقرهای ارتش و نیروهای امنیتی در استان نینوا است که توان تسلیحاتی این شبه نظامیان را بسیار بالا برده و در نتیجه می‌توانند برای دولت مرکزی عراق خطرات جدی به وجود بیاورند.

بنا به گفته منابع عراقی، شبه نظامیان داعش در شهر موصل که گفته می‌شود بیش از پنج هزار فرد مسلح هستند، توانسته‌اند ده‌ها دستگاه تانک و خودرو زرهی و چندین فروند هلی‌کوپترنظامی را به کنترل خود درآورند که احتمال استفاده از آن‌ها علیه نیروهای دولتی وجود دارد.

از سوی دیگر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در بغداد گفت: عراق در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد که هیچ کس از مضرات آن در امان نخواهد ماند. باید همگان به وظایف خود برای شکست تروریست‌ها عمل کنند.

مالکی در ادامه گفت: ما اکنون با حملات وقیحانه‌ای از سوی تروریست‌ها و نیروهای داعش مواجه هستیم که برای رویارویی با آنها همگی باید تلاش کنیم.

نخست وزیر عراق در ادامه با قرائت بیانیه‌ای هفت ماده‌ای تاکید کرد که تمامی توانمندی‌ها در عراق به کار گرفته خواهد شد تا ریشه تروریست‌ها در عراق به ویژه در استان نینوا خشکانده می‌شود.

بیانیه دولت عراق به شرح زیر بود:

1. اعلام حالت آماده‌باش کامل در سراسر عراق و بسیج مردمی و نیروهای نظامی در این کشور،

2. نیاز به انجام اقدامات سریع از سوی دولت و ریاست جمهوری برای تامین امنیت و درخواست از پارلمان برای اعلام حالت فوق‌العاده،

3. درخواست از عشایر عراقی برای پیوستن به صفوف نظامیان و مقابله با شبه نظامیان داعش،

4. بسیج عمومی و به کارگیری تمامی توانمندی‌های اقتصادی و نظامی عراق برای رویارویی با شبه نظامیان و تروریست‌ها وابسته به القاعده،

5. درخواست از سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و دیگر نهادهای بین‌المللی برای عمل کردن به مسئولیت خود در قبال عراق و نیز به رسمیت شناختن جنگ عراق علیه تروریست‌ها،

6. درخواست از کشورهای همسایه عراق برای همکاری با دولت بغداد و کنترل مرزهای این کشورها با عراق جهت ممانعت از ورود تروریست‌ها و تسلیحات به عراق،

7. آمادگی تمامی وزارت‌خانه‌های عراق برای کمک به مردم و آسیب‌دیدگان تحولات اخیر به ویژه در استان نینوا.

نوری مالکی در پایان بیانیه‌ خود تاکید کرد: تمام کسانی که در حوادث نینوا دچار قصور و کوتاهی شده‌اند، مجازات خواهند شد و در این خصوص تحقیقات لازم انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: داعش ، نینوا ، نظامی ، فرمانداری
نظرات بینندگان