arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

هیلاری کلینتون دلیل سری بودن عملیات کشتن بن لادن را افشا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود فاش ساخت که به دلیل روابط نزدیک برخی عناصر سازمان اطلاعات پاکستان درمیان شبه‌نظامیان طالبان و القاعده، آمریکا تصمیم گرفت تا حمله محرمانه برای ترور اسامه بن لادن را به اطلاع مقامات پاکستان نرساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری هند، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود تحت عنوان "انتخاب‌های دشوار" که از امروز وارد بازار کتاب شده است؛ عنوان کرد که مقامات بلندپایه آمریکایی شامل باراک اوباما، رئیس جمهور و رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا بحث‌های مفصلی درباره مساله حمله محرمانه برای ترور اسامه بن لادن کرده بودند و امکان اینکه پاکستان با استفاده از این فرصت دست به حمله به هند بزند را در نظر گرفته بودند.اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این حمله به اطلاع پاکستان رسانده نشود.

کلینتون 66 ساله نوشت: پاکستان در لفظ متحد آمریکا در مبارزه با تروریسم است و روابط ما با پاکستان پیش از آن نیز آسیب دیده بود، اگر ارتش پاکستان که همواره از بابت حمله ناگهانی نگران است درمی‌یافت که در حریم هوایی این کشور یک حمله محرمانه انجام شده است این امکان وجود داشت که آن‌ها با زور این اقدام را پاسخ دهند.

وی در ادامه نوشت: ما در این خصوص بحث کردیم که پیش از حمله آن را به اطلاع پاکستان برسانیم تا جلوی این سناریو و فروپاشی کامل روابط را بگیریم. با این حال همان‌طور که رابرت گیتس اغلب به ما یادآوری می‌کرد همکاری پاکستان با آمریکا برای تامین سربازان ما در افغانستان و تعقیب دیگر تروریست‌ها در مناطق مرزی دو کشور ضروری است.

کلینتون تاکید کرد: من در سال‌های پیش از آن انرژی و زمان زیادی را برای روابط کشورمان با پاکستان سرمایه‌گذاری کردم و می‌دانستم که اگر ما اطلاعات را در اختیار آن‌ها نگذاریم تا چه میزان آن‌ها ناراحت خواهند شد اما من همچنین می‌دانستم که عناصری در سازمان اطلاعات پاکستان دارای روابط نزدیک با القاعده، طالبان و دیگر افراط گران هستند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا خاطرنشان ساخت: ما پیش از این نیز از افشای اسرار آسیب دیده بودیم و خطر از بین رفتن کل عملیات بسیار زیاد بود.

وی خاطرنشان ساخت در یک مقطع یکی از مقامات بلندپایه دولت پرسید که آیا لازم است ما نسبت به آسیب غیر قابل جبران به شرافت ملی پاکستان نگران باشیم.

کلینتون در ادامه تصریح کرد: شاید به خاطر سرخوردگی از تعامل با فریبکاری و تزویر بیش از حد از جانب برخی محافل در پاکستان و یا خاطرات همچنان تلخ آوارهای برج‌های تجارت جهانی در منهتن بود اما من به هیچ وجه نمی توانستم اجازه دهم که آمریکا بهترین فرصت خود را برای کشتن بن لادن از زمانی که او را در منطقه تورابورای افغانستان در سال 2001 از دست داد از دست بدهم. اما شرافت ملی ما چه می‌شود؟ من با عصبانیت این را به خود گفتم "پس کشتگان ما چه می‌شوند؟ مردی که 3000 فرد بی‌گناه را کشته چه شود؟"

کلینتون در انتها نوشت: عملیات کشتن بن لادن به تهدید تروریسم و شکست ایدئولوژی نفرت‌انگیزی که به آن دامن می‌زند نینجامید. این مبارزه همچنان ادامه دارد با این حال این عملیات لحظه‌ای مهم در تاریخ مبارزه طولانی‌مدت آمریکا علیه القاعده بود.

نظرات بینندگان