arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

بازگشت "تانگوی تخم مرغ داغ" به روی صحنه بعد از 4 روز توقیف

چرا که هادی مرزبان و گروه اجرایی چندروز پیش از جمعه 16 خرداد با تغییراتی در متن آن را تعدیل کرده بودند. اما از آنجایی که فیلمی که در اختیار قوه قرار داده شده بود به پیش از آن مربوط بود در نهایت به استناد آن نمایش متوقف شد. اما توقیف پایان تلاش برای رفع مشکل این نمایش نبود. مذاکرات از همان لحظه اعلام ممنوعیت به‌صحنه‌رفتن آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«تانگوی تخم‌مرغ داغ» دیشب بعد از چهارروز توقف بار دیگر به صحنه رفت؛ مساله‌ای که بر اساس آنچه از میان صحبت‌های مسوولان شنیده می‌شود با تعامل و گفت‌وگو میان مرکز هنرهای نمایشی و گروه اجرایی از یک‌سو و قوه‌قضاییه از سوی دیگر ختم‌به‌خیر شد.

به گزارش انتخاب، بازگشت این نمایش به صحنه بعد از چندروز وقفه جدا از آنکه اتفاق مهمی در تئاتر بود، امتیازی مثبت در پرونده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر ایران و قوه‌قضاییه به‌شمار می‌آید. برای نخستین‌بار در چندسال گذشته است که شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی به پشتوانه وزارتخانه تابعه خود از مجوزی که صادر کرده بود، دفاع کرد، آن‌هم نه با جنگ و لجبازی؛ بلکه با گفت‌وگو و تعامل. قوه‌قضاییه هم با حسن‌نیت به پیگیری دقیق ماجرا پرداخت و تعامل مثبتی با دولتی‌ها و عوامل نمایش داشت. به یاد بیاوریم اتفاقاتی که برای نمایش « مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرشید» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی در سال 84 رخ داد و نیمه اجرا متوقف شد؛ سال 89 نمایش هدا گابلر به کارگردانی وحید رهبانی به استناد اخبار منتشرشده در یک خبرگزاری توقیف شد؛

اگر تعامل آن‌موقع میان نهادهای قضایی و مرکز هنرهای نمایشی رخ می‌داد شاید آثار از میانه اجرا پایین نمی‌آمدند. شاید هم باید اینگونه بگوییم اگر تعامل و گفت‌وگو نبود می‌توانست سرنوشت «تانگوی تخم‌مرغ داغ» باشد؛ نمایشی که سال‌ها پیش توسط اکبر رادی با تغییر در نمایش ارثیه خانوادگی آن را نوشته و یک‌بار در زمان حیاتش به صحنه رفته بود. اثری که یک‌بار درباره‌اش گفته بود: « نمایشنامه‌ای در معاینه انسانِ ترک‌خورده روزگار ما و تاملی در نشانه‌شناسی یک درد، شکل مثلث ترکیب محوری و یک زبان سیاه وحشی پلی‌فونیک که از عمق میراث‌های فرهنگی دوردست ما قطره‌قطره چکیده، لامحاله تئاتر نوین ایران با تمام عصمت خود به ‌شدت واژه‌های برهنه‌اش نیازمند است؛ به‌شرط آنکه ما نیز در قضاوتمان چنان اعتماد و عدالتی داشته باشیم که با تجربه‌های آشکار زبان و توازن پنهان آن با جبر ساختار بی‌واهمه‌ای روبه‌رو شویم. پس، اینک تانگوی مرا با ظرافت و دقت بشنوید، آهسته درنگی کنید و آن‌گاه در باب انتشار آن هرگونه مصلحت بدانید خیر است.» اما حالا رادی نبود که از آن دفاع کند. نمایشی درباره زوال روابط خانواده‌ها، درباره رابطه روبه‌شکست یک پدر پابه‌پیری‌گذاشته با بازی علی نصیریان در برابر فرزندانش در سال‌های پیش از انقلاب. یکی از اجتماعی‌ترین اثرهای رادی که شاید بی‌پروایی‌ای که در ذات خود داشت با واکنش‌ها و حمله‌های برخی رسانه‌ها روبه‌رو شد و در نهایت کار به توقیف کشید. بر اساس آنچه این چندروز شنیده شده مذاکره برای دفاع از این نمایشنامه پیش از توقف آغاز شد؛


چرا که هادی مرزبان و گروه اجرایی
چندروز پیش از جمعه 16 خرداد با تغییراتی در متن آن را تعدیل کرده بودند. اما از آنجایی که فیلمی که در اختیار قوه قرار داده شده بود به پیش از آن مربوط بود در نهایت به استناد آن نمایش متوقف شد. اما توقیف پایان تلاش برای رفع مشکل این نمایش نبود. مذاکرات از همان لحظه اعلام ممنوعیت به‌صحنه‌رفتن آغاز شد.


به گفته هادی مرزبان گروه اجرایی در نشست‌هایی با مسوولان قضایی به ابهامات موجود پاسخ دادند. در همه این‌ نشست‌ها دو تا سه نماینده از سوی مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری گروه را همراهی کردند و از مجوزی که صادر شده بود دفاع شد. بازگشت تانگوی تخم‌مرغ داغ یک اتفاق خوب در صحنه است نه‌تنها از جهت تداوم یک حرکت فرهنگی و نه از آن جهت که دلگرمی برای اهل هنر است برای آنکه اگر مجوز گرفتند نهاد دیگری به‌جز وزارت فرهنگ و ارشاد آن مجوز را لغو نکند؛ از این‌رو که این آزمونی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم و زیرمجموعه آن بود برای عمل به وعده مهم خود یعنی دفاع از مجوزهایی که صادر می‌کند. که به نظر می‌رسد در این آزمون نمره مثبتی گرفته باشد.

منبع: شرق
نظرات بینندگان