arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

مانور گرانفروشان در میدان میوه و تره‌بار در سايه بي‌توجهي بازرسان

اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد قيمت ميوه در مغازه‌هاي سطح شهر، هيچ قرار و قانوني ندارد و بازرسي نيز از بازار صورت نمي‌گيرد كه مغازه داران، سودهاي معقول را اعمال كنند؛ البته وقتي علت گرانفروشي ميوه را از آنها جويا مي‌شويم، اين نكته را مدنظر قرار مي‌دهند كه كيفيت ميوه‌ها بالاست و بايد پول بيشتري براي خريد از ميدان ميوه و تره بار مركزي بپردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


اگرچه روز به روز بر تنوع ميوه‌هاي تابستاني اضافه مي‌شود، اما قيمت هنوز هم در سطح بازار به تعادل نرسيده است و رنج قيمتي ميوه‌هاي تابستاني از 6 هزار تومان تا 10 هزار تومان در مغازه‌هاي سطح شهر در نوسان است؛

به گزارش انتخاب، اين در حالي است كه در سايه نبود نظارت بر بازار ميوه، مغازه‌هاي سطح شهر به هر قيمتي كه مي‌خواهند، ميوه را عرضه مي‌كنند. به گزارش مهر، اين روزها بازار ميوه، تنوع فراواني را براي مشتريان و خريداران در بازار فراهم كرده است و رنگين كمان ميوه‌هاي تابستاني در حال تكميل شدن است. اين در حالي است كه البته كيفيت ميوه‌هاي تابستاني هنوز به حد اعلا نرسيده و اگر هم به صورت دستچين و با كيفيت مناسب در مغازه‌هاي سطح شهر عرضه شوند، گاه قدرت خريد مردم توانايي خريد آنها را از مغازه‌ها ندارد.

كيفيت ميوه ها

اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد قيمت ميوه در مغازه‌هاي سطح شهر، هيچ قرار و قانوني ندارد و بازرسي نيز از بازار صورت نمي‌گيرد كه مغازه داران، سودهاي معقول را اعمال كنند؛ البته وقتي علت گرانفروشي ميوه را از آنها جويا مي‌شويم، اين نكته را مدنظر قرار مي‌دهند كه كيفيت ميوه‌ها بالاست و بايد پول بيشتري براي خريد از ميدان ميوه و تره بار مركزي بپردازند.

اختلاف قيمت

از سوي ديگر، گاه اختلاف قيمت ميان ميادين ميوه و تره بار با مغازه‌هاي سطح شهر به 5 تا 6 هزار تومان هم مي‌رسد و البته نكته قابل توجه اين است كه گاه اختلاف قيمت ميان ميوه‌هاي عرضه شده در مغازه‌ها آن هم با احتساب كيفيت ميوه‌هاي عرضه شده در دو واحد صنفي مجزا، به اندازه‌اي چشمگير است كه مشخص است بازار ميوه به صورت افسارگسيخته در حال حركت است و متاسفانه مردم هم كه گاه مجبور به خريد از مغازه‌ها هستند، بايد رقمي را براي خريد يك كيلو ميوه بپردازند كه گاه معادل خريد حداقل دو كيلو ميوه از ميادين ميوه و تره بار است.

افزايش 10 درصدي قيمت‌ها

البته گرانفروشي ميوه فروشان به خصوص در مغازه‌هاي شمال شهر تهران بر هيچ كس پوشيده نيست و اتيكت‌هاي قيمتي و مبالغي كه گاه آنها از مردم طلب مي‌كنند هم به خوبي گوياي اين است كه نرخ‌هاي ميوه در بازار به صورت سليقه‌اي اعمال مي‌شود. اين در حالي است كه به دليل پيش رو بودن عيد نيمه شعبان كه به طور طبيعي تقاضا براي ميوه در بازار افزايش مي‌يابد، اكنون همين گرانفروشان در بازار ميوه، دست به كار شده اند و قيمت‌ها را حداقل 10 درصد بالا برده اند، اين در حالي است كه نظارتي هم بر بازار نيست و اگر هم هست، هيچ ثمر و نتيجه‌اي ندارد.

بازرسي كم بازده

بررسي‌هاي ميداني نشانگر اين است كه بسياري از مغازه داران، ميوه را با نرخ‌هاي سليقه‌اي به مصرف كنندگان ارائه مي‌دهند و اين در حالي است كه همواره ادعاي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان كه مدت‌هاست به كما رفته و واكنشي از خود نشان نمي‌دهد، اين است كه هيچ عرضه كننده‌اي حق افزايش قيمت را ندارد و اگر چنين شود، با او برخورد تعزيري صورت مي‌گيرد، در حاليكه اين روزها نه خبري از بازرسي‌ها هست و يا اگر هم بازرسي صورت مي‌گيرد، كمترين بازدهي را در بازار دارد.

مانور گرانفروشان

البته فروش كالاهاي فله‌اي از جمله معضلاتي بوده كه همواره گريبان مردم را گرفته و فروشندگان را بر اين داشته تا قيمت‌هاي سليقه‌اي را نيز براي اين دسته از كالاها اعمال كنند، در حاليكه در مورد ميوه اين موضوع به اوج مي‌رسد و حتي فروشندگان حاضر هستند كه ميوه‌هاي عرضه شده را اندكي ارزانتر نفروشند و در مقابل، خرابي و فسادپذيري آنها را نيز تحمل كنند؛ اين در شرايطي است كه گرانفروشان ميوه همواره در بازار مانور داده اند و مردم نيز مجبور بوده اند كه در مواقع ضروري، به قيمت‌هاي اعمال شده از سوي آنها، گردن نهند. به هرحال ضروري به نظر مي‌رسد سازماني كه عنوان حمايت از مصرف كنندگان را به دوش مي‌كشد، واكنش بيشتري به چنين رفتارهاي ناپسندي در بازار نشان دهد و تنها آمار بازرسي را اعلام نكند كه يك سري اعداد و ارقام در آن ثبت شده است، بلكه نتيجه آن به صورت محسوس از سوي مردم قابل لمس باشد.


منبع: آرمان

نظرات بینندگان